پژو بازگشت
مدیرعامل پژو فرانسه در سکوت خبری وارد ایران شد، 10 ساعت با ایران‌خودرویی ها مذاکره کرد، سپس با کلی شرط و شروط ایران‌خودرویی ها از ایران خارج شد. بعد از خروج ماکسیم پیکا از کشورمان، اخبار ورود وی به ایران در حالی منتشر شد که موافقان و مخالفان حضور شرکت پژو در ایران بار دیگر به اظهارنظر در این مورد پرداختند.برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو و حضور نامطمئن پژو در این همایش نقدهای زیادی را برای همکاری مجدد این شرکت فرانسوی و ایران‌خودرو به همراه داشت. در این بین مخالفان حضور پژو این شرکت را متهم به بهره‌برداری و سوءاستفاده از بازار ایران کردند؛ این در شرایطی است که موافقان حضور مجدد این شرکت در ایران، صراحتا عنوان می‌کردند که موقعیت و شرایط صنعت خودرو و عدم لغو کامل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، حق انتخاب را از شرکت‌های خودروساز سلب کرده و این شرکت‌ها برای ادامه حیات باید از برخی خواسته‌های خود چشم‌پوشی کنند. درهر‌حال شرکت پژو و شریکش در ایران اگرچه در برابر موج انتقادات سکوت اختیار کردند، اما در خفا مشغول مذاکراه برای ادامه همکاری بودند. حال با ادامه این مذاکرات، شاهد حضور مدیرعامل پژو طی هفته جاری به ایران بودیم و امیدواری‌هایی نیز برای ادامه همکاری این دو شرکت با رویکردی جدید نیز به گوش می‌رسد.اما حضور ماکسیم پیکا پایان تمام ماجرا نبود؛ چراکه شرط و شروط ایران‌خودرویی‌ها برای این شرکت خبرسازتر از جضور مدیرعامل پژو در ایران شد. طبق اظهارات هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو بازگشت پژو تنها منوط به سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران‌خودرو خواهد بود؛ چراکه در صورت سرمایه‌گذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، زیان قبلی جبران خواهد شد. وی حتی تاکید کرده که به مدیرعامل پژو اعلام کردیم این شرکت تنها شریک خارجی ایران‌خودرو نخواهد بود و علاوه‌بر آنها، یک شریک تجاری غیرفرانسوی قوی نیز خواهیم داشت. گویا سرمایه‌گذاری پژو به حدی برای مدیرعامل ایران‌خودرو مهم بوده که وی صراحتا تاکید کرده شرکت فرانسوی یا باید به سرمایه‌گذاری تن بدهد یا بازار ایران را فراموش کند. آن‌طور‌که یکه‌زارع عنوان کرده، پژو قبلا در ایران مونتاژکاری انجام داده، اما ایران‌خودرو سعی دارد در قرارداد‌های جدید، منافع ملی را در نظر بگیرد تا تجربه‌های قبلی تکرار نشود. اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو در شرایطی است که پژویی‌ها طی 24 سال حضور در ایران، حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند و تنها تا توانستند، از بازار خودرو کشور سود بردند، آن هم با عرضه محصولات قدیمی و
از رده خارج.
این شرکت در از سال 69 مونتاژ و تولید انواع مدل‌های پژو ر ا در شرکت ایران‌خودرو آغازکرد؛ ولی ایرانی‌ها از سال‌ها قبل با محصولات این خودروساز فرانسوی آشنا بودند. مدل‌های 404 و 504 از معروف‌ترین مدل‌های این خودروساز نزد ایرانیان است.پس از ورود خط مونتاژ و تولید این خودرو به کشور، از سال 73 هم ساخت داخلی قطعات خودروی پژو توسط شرکت ساپکو در دستور کار قرار گرفت. پژو بنیان‌گذار روش‌های جدید تولید و تامین در ایران بود و هنوز روش‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیش از هر خودروساز دیگری به بازار و مناسبات صنعت خودرو ایران آشنا است که خود مزیت بزرگی است. از طرفی بازار ایران هم بازاری بی‌دردسر برای این خودروساز فرانسوی بود، به طوری که در بیش از دو دهه فعالیت این شرکت در ایران نه‌تنها همواره این فعالیت سود تضمین‌شده‌ای برای پژو به ارمغان آورده؛ بلکه بازارهای ما کمترین چالش را برای این خودروساز داشته‌اند.اگرچه گفته می‌شود سهم پژو از درآمد بازار ایران 5/1 درصد است؛ اما از آنجا که این شرکت بدون سرمایه‌گذاری و با کمترین هزینه تولید در ایران فعالیت می‌کند، همواره سود هنگفتی از این بازار نصیب پژو شده است. براساس قوانین خودروسازان، پژو برای هر دستگاه خودرویی که در ایران تولید می‌شود درصدی را به‌عنوان حق تولید دریافت می‌کند و باتوجه به تولید انبوه این خودرو در کشور، سود این خودروساز بسیار چشم‌گیر بود.
اما با خرید سهام این شرکت توسط جنرال موتور و سپس در پی تحریم‌های خارجی علیه ایران، پژو هم ارسال قطعات به ایران را به حال تعویق درآورد. این در حالی است که در پس این تصمیم، شرکت فرانسوی و قطعه‌سازان این کشور با ضرر و زیان‌های زیادی مواجه شدند. هر چند مسوولان دولتی ایران ورشکستگی این شرکت را مربوط به قطع همکاری با کشورمان می‌خواندند؛ اما شرکت مذکور طی دو، سه ماه گذشته، توانسته بخش اعظمی از زیان‌های خود را جبران کند.به هر ترتیب، با‌وجود آنکه ایران در تولید خودروهای پژو به درصد بالایی از خودکفایی رسیده است، ولی در تولید برخی از قطعات هنوز وابستگی‌هایی وجود دارد. در این بین هر چند گام‌های اولیه پژو برای بازگشت مجدد کمی لرزان بود، اما پس از توافقات هسته‌ای این شرکت برای حضور دوباره در ایران مصر است، این در شرایطی است که ایران‌خودرو نیز تمایل زیادی به همکاری مجدد با پژو دارد؛ اما در مذاکرات هفته جاری این دو شرکت تولید دو محصول جدید روی دو پلت‌فرم متفاوت، از جمله توافقات دو شرکت یاد شده بوده که به گفته یکه‌زارع، در ابتدا این محصولات به صورت CBU به کشور وارد خواهد شد و هر زمان که ایران‌خودرو و پژو در مورد تولید آنها به نتیجه برسند، در مدت یازده ماه محصول جدید به مرحله تولید و عرضه در بازار خواهد رسید.