هنریک علیه ایلان!

تب برقی‌سازی و خودروهای برقی این روزها داغ داغ است و حتی شرکت‌های نفتی نیز با حساسیت بالایی این روند را زیر نظر گرفته‌اند چرا‌که آینده زود‌تر از آنچه آنها فکر می‌کنند از راه خواهد رسید. در این میان شرکت فیسکر که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و اقدام به ساخت خودروهای برقی اسپرت کرده است و بعد از چند سال فعالیت با حجم وسیعی از بدهی مواجه شد. به دلیل همین بدهی‌ها فیسکر در نهایت در سال ۲۰۱۴ ورشکسته شد و اموال آن در یک مناقصه از طرف یک شرکت چینی به نام گروه وانشیانگ خریداری شد. در زمان فعالیت این شرکت قطعات این خودرو در ماساچوست، کانادا و نروژ ساخته می‌شد و در نهایت خودروها در فنلاند و دلاویر آمریکا سر هم می‌شد. و از طرفی مرکز طراحی خودرو و مرکز اداری کمپانی در کالیفرنیای آمریکا قرار داشت و این پراکندگی کار تولید خودروها را با دشواری همراه ساخت. فیسکر خودروی لوکس خود را قبل از مدل S تسلا عرضه کرد اما به دلیل مشکلات متعددی از این صنعت خدا‌حافظی کرد.

اما این روزها مانند ققنوسی از دل خاکستر بلند شده است تا شرکت تسلا را که در این عرصه یکه تازی می‌کند، شکست دهد. مدیر این مجموعه که هنریک فیسکر است می‌خواهد سپر به سپر تسلا در این عرصه بتازد و می‌خواهد خودرویی رویایی، کراس اوور با بال‌های پروانه‌ای را برای رقابت با تسلا مدل X روانه بازار کند و پیش از این البته باید مراحل مقدماتی خود را شروع کند. به نظر می‌رسد بر عکس خودروها با موتور درون‌سوز ساخت خودروهای برقی و ایجاد خط تولید آنها راحت تر و سریع‌تر است. این بازگشت در حال حاضر در حد رسانه‌های اجتماعی بوده است و هنریک فیسکر باید بتواند از سد ایلان ماسک، مدیر عامل نخبه تسلا موتورز عبور کند. رقابت برای ورود به بازار خودروهای برقی شدت بیشتری گرفته است و هر روز خودروهای هیبرید و خودروهای برقی بیشتری به‌صورت مدل‌های مفهومی معرفی می‌شوند. از سوی دیگر افزایش فناوری ساخت باتری و کاهش قیمت این بخش که قیمت قابل توجهی از خودرو را به خود اختصاص می‌دهد می‌تواند در کاهش قیمت نهایی خودرو تاثیر زیادی داشته باشد و به‌زودی شاهد خودروهای اسپرت برقی با عملکرد بالا خواهیم شد. افزایش زیر‌ساخت‌های لازم برای خودروهای برقی در کشورهای آمریکای شمالی و برخی کشورهای اروپایی خود عاملی برای تحریک خودرو‌سازان بزرگ برای ورود به این بخش است و این تحریک و تشویق حتی به حدی بوده است که فیسکر را هم برای ورود مجدد به این وادی سر ذوق آورده است.

طرح‌های جنجالی تسلا موتورز برای آینده این صنعت با بازتاب گسترده رسانه‌ای همراه بوده است و این خودرو هر حادثه‌ای که داشته باشد مورد توجه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها قرار می‌گیرد. فیسکر با استفاده از همین فضا تلاش کرده است تا نشان دهد طرح و ایده‌ای خارق‌العاده در سر دارد و تصویری که همراه این خبر منتشر شده خودروی با درهای پروانه‌ای و کراس‌اوور را نشان می‌دهد که در تاریکی قرار داد و مشخصاتی از آن نمی‌توان دید. اما در اظهاراتی مشخص شده است که این خودرو قرار است با یک بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را در حالت رانندگی معمولی طی کند. دامنه حرکتی از چالش‌های مهمی است که کاربرد خودروهای برقی را محدود می‌کند چرا که توان نهایی یک خودرو در قدرت باتری‌هایی است که می‌تواند حمل کند و البته موتوری که مصرف برق بهینه‌ای نسبت به قدرتش داشته باشد. در نسخه‌ای که فیسکر در دوران خودرو‌سازی‌اش رونمایی کرد خودرو تمام برقی نبوده و موتوری ۲ لیتری توربو شارژر داشته است و با نیروی برق تنها می‌توانست ۵۱ کیلومتر را طی کند.

تسلا در حال حاضر با مدل‌های پر‌قدرتی که دارد علاوه بر تنوع در محصولاتی که دارد توانسته است قیمت‌ها را هم رقابتی کند. برای مثلا در خودروی مدل S تسلا توانسته است قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد و از نظر فنی با خودروهای بنزینی قابلیت رقابت در شتاب و قدرت را دارد. فیسکر در سال‌هایی که از میدان رقابت برقی‌ها دور بوده است شاهد این اتفاق‌های مهیج در صنعت برقی‌سازی بوده و شاید همین وسوسه‌ها باعث شده تا بخواهد مجددا به سمت خودروهای برقی بیاید. تسلا به دلیل سابقه‌ای که در برقی‌سازی و رساندن آن به مرحله تولید دارد یک گام از رقبای خود جلو است و البته بنز و بی‌ام‌و با متانت و شکیبایی و به‌صورت چراغ خاموش به این شرکت آمریکایی نزدیک می‌شوند و با توجه به محبوبیت برندی که دارند احتمال اینکه معادلات را تغییر دهند زیاد است و آنها سهم مشخصی از بازار را در اروپا و بسیاری از کشورها در اختیار دارند و می‌توانند متفاوت ظاهر شوند.

هنریک علیه ایلان!

هنریک علیه ایلان!