ایرباس و ناسا به‌دنبال تحول در هوا

تحول و پیشرفت در صنعت هوایی معمولا در بخش داخل و سامانه‌های یک هواپیما صورت می‌گیرد و طرح کلی هواپیماها از سال‌های گذشته کمتر تغییر پیدا کرده است. شرکت‌های بزرگی مانند ناسا و ایر‌باس طرح‌های متنوعی در این بخش را به‌صورت تئوری ارائه دادند و بنا دارند در آینده آنها را به مرحله اجرا در بیاورند. در راستای پاسخگویی به نیازهای روز صنعت هوایی و نیازهای آینده در بخش حمل و نقل هوایی، ناسا مدلی جدیدی از بال را پیشنهاد داده است که هنگام پرواز بال‌های آن تا می‌شود و باعث افزایش بهره‌وری و قابلیت‌های هواپیما است. تا شدن بال روی زمین مزایای زیادی دارد و این قابلیت به هواپیما اجازه می‌دهد که فضای کمتری روی عرشه یا ناو هواپیمابر را اشغال کنند و در آشیانه‌های کوچک‌تر نیز جای بگیرد که این خود هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. در طرح جدید بال‌های تاشو، این بال‌ها SAW نامیده می‌شوند و به عقیده کارشناسان ناسا، در دهه ۶۰ میلادی این فناوری‌ها و مواد وجود نداشته‌اند وگرنه زود تر از اینها امکان تولید این بال‌ها وجود داشته است.

بال‌های تاشو پیش از این در برخی هواپیماها استفاده شده است تا جابه‌جا‌یی آنها در فرودگاه و روی زمین راحت‌تر صورت بگیرد، اما تا شدن بال هنگام پرواز طرحی کاملا متفاوت است. این نوع بال‌ها در هواپیما‌های مافوق صوت هم قابلیت استفاده دارند. هنگامی‌که این هواپیماها در سرعت‌های بسیار بالا پرواز می‌کنند، قدرت اوج‌گیری بسیار زیادی دارد، اما دارای قدرت کنترل انحرافی در آن کمتر است در واقع تا شدن بال هواپیما به سمت بالا یا پایین، ثبات بیشتری را برای آن ایجاد می‌کند. این بخش تاشو به‌صورت هیدرولیک چون قابل اعتماد‌تر از سامانه‌های برقی هستند در مواقع صعود و فرود هواپیما برای کمک به افزایش سرعت آن باز می‌شوند. به گفته ناسا، این بال‌ها قابل تنظیم بوده و در موقعیت‌های مختلف بر اساس نیاز می‌توانند تغییر کنند.

ناسا در بخش طراحی هواپیما سابقه طولانی دارد و پیش از این هم طرح‌های متفاوتی را ارائه کرده است و نقش مهمی در تولید فناوری برای صنعت هوا و فضا بر عهده داشته و همواره تلاش کرده است با استفاده از خلاق‌ترین دانشمندان دنیا طرح‌ها و ایده‌های بهتر را وارد این صنعت کند تا با افزایش بهره‌وری و قابلیت هواپیما از مزیت‌های آن استفاده کند. شرکت ایر‌باس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های هواپیما‌ساز هم طرح‌های زیادی برای ایجاد تحول در این صنعت دارد و در کنار ساخت هواپیماهای پهن پیکر به فکر حمل و نقل‌های کوچک مقیاس هم افتاده است که می‌تواند مورد توجه افراد مهم قرار بگیرد؛ چرا‌که در دنیا آینده افراد نیاز خواهند داشت تا مسافت‌های طولانی‌تر را در زمان کوتاه‌تر طی کنند و این حالت به کمک حمل و نقل هوایی و تاکسی‌های هوایی امکان‌پذیر خواهد بود. تاکسی‌های خود پرواز از جمله طرح‌هایی است که ایرباس در تلاش است تا با فراهم کردن زمینه‌های ساخت آن علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل‌ افراد تحولی در این زمینه ایجاد کند. نام این تاکسی هوایی و خود پرواز واهانا است که نامش از اساطیر هندو گرفته شده و قرار است نمونه اولیه آنکه تمام برقی و خود پرواز است تا انتهای سال ۲۰۱۷ ساخته شود و در سال ۲۰۲۰ می‌توان از آنها رونمایی کرد. در دنیای حمل‌ونقل‌ آینده تنها ابزاری می‌توانند حضور داشته باشند که دوستدار محیط‌زیست بوده و از نظر اقتصادی هزینه کمتری داشته باشند.

فناوری‌هایی که در این وسیله پرنده استفاده می‌شود باعث کاهش وزن آن شده و این خود باعث کاهش هزینه ساخت و مصرف انرژی می‌شود. تلاش‌های زیادی برای ساخت خودروهای پرنده پیش از انجام شده است و مدل‌هایی نیز به‌صورت اولیه ساخته و آزمایش شده‌اند که تعداد آنها در حال افزایش است و هر چند وقت یکبار شرکتی اعلام می‌کند که طرحی برای ساخت تاکسی هوایی دارد که عموما برقی بوده و قابلیت‌های هدایت خودکار را دارند. در میان این شرکت‌های بی‌نام و نشان شرکتی مانند ایرباس از مزیت رقابتی بالایی به دلیل ارزش برند برخوردار است که باعث می‌شود افراد اعتماد بیشتری به طرح‌ها و ایده‌های آن داشته باشند. غول‌هایی مانند ناسا که بیشتر در بخش هوا و فضا فعالیت می‌کند و به فکر آینده حمل و نقل‌های فضایی است با طرح‌ها و ایده‌هایی که دارند می‌توانند نسبت به یک شرکت کمتر شناخته شده راحتتر و بهتر این صنعت را تحت تاثیر قرار دهند؛ چرا‌که در بخش هوانوردی و حمل‌و‌نقل هوایی نیاز بیشتری به جلب اطمینان مصرف‌کننده وجود دارد و این شرکت‌های شناخته‌شده راحت‌تر می‌توانند این اطمینان را ایجاد کنند.

ایرباس و ناسا به‌دنبال تحول در هوا

ایرباس و ناسا به‌دنبال تحول در هوا