دنیای اقتصاد-شفافیت اطلاعات رکن اصلی توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و برای تحقق توسعه اقتصادی شفافیت اقتصادی باید صورت بگیرد. ارتقای جایگاه اقتصادی نیازمند شفافیت اقتصادی است، فقدان اطلاعات و شفافیت اقتصادی مشکلات عدیده‌ای را برای اقتصاد ایران به‌وجود آورده است. محمد اعتمادی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان در گفتگو با دنیای اقتصاد در این زمینه اظهار کرد: مهم‌ترین راه‌حل مشکل اقتصاد ایران، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید است. بنابراین سیاست دولت باید حمایت واقعی از بخش تولید باشد. برای این‌کار به نظر می‌رسد که دولت باید امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش تولید را فراهم کند.وی ادامه داد: من با اینکه دولت فعالیت‌های تولیدی را به شخصه برعهده گیرد، کاملا مخالف هستم و اعتقاد دارم دولت باید زمینه را برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند و مهم‌ترین پیش درآمد این مسئله بهبود فضای کسب‌وکار است.
این استاد دانشگاه افزود: در سال‌های گذشته اقتصاد ایران از عدم وجود فضای کسب‌وکار مناسب آسیب دیده است، چراکه فضای کسب‌وکار نقش بسزایی در افزایش سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و به تبع افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دارد و به دنبال آن باعث می‌شود که زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی که نیاز مبرم امروز اقتصاد ماست، فراهم شود. هیچ کشوری در دنیا نیست که در ابتدا از سرمایه‌گذاری داخلی شروع نکرده باشد، بنابراین اول باید سرمایه‌گذاری داخلی در اقتصاد گسترش پیدا بکند تا به دنبال آن سرمایه‌گذاری خارجی وارد شود. ولی اگر ما زمینه را برای سرمایه‌گذاری داخلی فراهم نکنیم، قطعا سرمایه‌گذاری خارجی هم به این اقتصاد وارد نخواهد شد.اعتمادی گفت: بنابراین آنچه در شرایط فعلی برای بخش خصوصی مهم است ایجاد فضای کسب‌وکار مناسب برای سرمایه‌گذاری است که یکی از ویژگی‌هایی آن ایجاد شفافیت است.


رانت، فضای کسب‌وکار را ناسالم می‌کند
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به نظر من دولت ایران باید در گزارش‌های اقتصادی و ارائه آمارها به شدت از شفافیت در اقتصاد حمایت کند و از به وجودآمدن هرگونه انحصار در اقتصاد ایران جلوگیری کند، چون انحصار باعث ایجاد رانت خواهد شد و فضای کسب‌وکار را ناسالم می‌کند. بنابراین اولین کار ایجاد شفافیت است (شفافیت در اطلاعات برای تولید‌کنندگان، شفافیت اطلاعات از وضعیت بازار، از موقعیت سرمایه‌گذاری در ایران و زمینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد). دوم اولویت جلوگیری از هرگونه انحصار است. دولت باید با قاطعیت جلوی هر نهادی که با انحصار می‌خواهد بخشی از رانت را به دست بیاورد، بگیرد.
وی با بیان اینکه دولت باید شرایط یکسانی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند و این درست مثل یک مسابقه دو می‌ماند که باید شرایط برابر باشد و هر کس که توان بیشتری داشت موفق شود، خاطر نشان کرد: در اینجا هم هرکس که سرمایه‌گذاری و دانش بیشتری داشته باشد درآمد بیشتری کسب خواهد کرد. یعنی سرمایه‌گذاران احساس کنند چنانچه تلاش بیشتری در اقتصاد انجام دهند درآمد بیشتری خواهند داشت. بنابراین باید شرایط سرمایه‌گذاری برای همه سرمایه‌گذاران یکسان باشد و کسانی که وابسته به گروه‌ها و نهاد‌های خاص هستند از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نگردند.
اعتمادی تاکید کرد: بخش خصوصی اگر احساس کند دوگانگی در اقتصاد وجود دارد و گروه‌هایی به دلیل اینکه به دولت نزدیک‌ترند و به‌دلیل رانت می‌توانند از امتیازات ویژه برخوردار باشند و به قول رئیس‌جمهور ویژه‌خوار هستند قطعا سرمایه‌گذاری نخواهند کرد و این نکته خیلی مهمی است. از این منظر در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری اجتماعی صدمه دیده است و این سرمایه‌ اجتماعی چیزی نیست جز اعتماد مردم.