در چین همه چیز شتاب دارد. رفت وآمد آدم‌ها در خیابان، ساخت و ساز ساختمان‌های چندده طبقه و رشد تولید اقتصادی که البته در سال‌های اخیر اندکی از شتاب آن کم شده‌است. قیمت مسکن هم مانند دیگر آمار، ارقام و شاخص‌ها در چین با شتاب در حال افزایش است. این شتاب رشد قیمت مسکن، مقامات اقتصادی چین را نگران کرد و به فکر چاره انداخت. سخت‌تر کردن پرداخت وام مسکن و بالا بردن سود آن، یکی از راه‌هایی بود که برای کنترل قیمت مسکن در چین امتحان شد و آمار ماه گذشته نشان داده که این راه حل جواب داده‌است. شتاب رشد قیمت مسکن در ماه مارس، در سراسر چین کند شده‌است.
بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، قیمت مسکن در همه شهرهای بزرگ و کوچک این کشور با شتاب کمتری نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته‌است. مثلا قیمت مسکن در پکن، پایتخت چین، در ماه مارس تنها ۱۰ درصد رشد داشته که این کندترین میزان رشد قیمت‌ها از سال گذشته است. در شانگهای قیمت مسکن ۱۳ درصد رشد داشته‌ که این هم نسبت به تابستان گذشته، کمترین میزان رشد قیمت است. در شهر ون زو در شرق چین قیمت مسکن ۹/۳ درصد رشد داشته‌است.
سازندگانی چون شرکت Agile Property و Wharf که از بزرگ‌ترین انبوه‌سازان مسکن در چین هستند، مجبور شدند خانه‌هایی را که ساخته‌اند با تخفیف نسبت به ماه‌های گذشته بفروشند. دلیل آن هم این بود که بهره وام مسکن افزایش یافته و دیگر مانند گذشته وام مسکن به راحتی در اختیار شرکت‌های انبوه‌ساز قرار نمی‌گیرد. آمار بانک مرکزی چین نشان می‌دهد که با این تدابیر، میزان دریافت وام مسکن در دو ماه گذشته 19 درصد افت داشته‌است.
پرداخت وام مسکن به شدت در چین محدود شده‌است. در حال حاضر در چین هنوز خریداران مشتاق بازار مسکن زیاد هستند اما چون نمی‌توانند به راحتی وام بگیرند، برای خرید دست نگه داشته‌اند.
نخست‌وزیر چین اخیرا اعلام کرد که دولت برای کنترل بازار مسکن در شهرهای مختلف، بسته به شرایط محلی هر شهر، سیاست متفاوتی خواهد داشت. ولی به نظر می‌رسد کنترل وام مسکن، سیاست کلی است که اکنون بر وضعیت کلی قیمت‌ها در همه شهرهای چین تاثیر گذاشته‌است.
آمار نشان می‌دهد که قیمت مسکن در ۱۰۰ شهر چین طی یکسال گذشته هر ماه به‌طور متوسط ۲۴/۱ درصد رشد داشته‌است. این افزایش قیمت برای ده شهر اول چین مانند پکن و شانگهای تا دو درصد در ماه رسیده‌است. پایین‌بودن نرخ بهره وام بانکی و همچنین در دسترس بودن وام‌های ارزان مسکن، باعث افزایش شدید قیمت مسکن در سال‌های اخیر در چین شد. دولت چین برای کنترل قیمت مسکن در شهرها، تدابیری را به‌کار گرفته که از سال گذشته در حال اجرا است. از جمله این تدابیر موارد زیر است:
- شهرهای بزرگ ملزم هستند که در هر فصل، میزان رشد قیمت مسکن و قیمتی را که به عنوان هدف کنترلی برای مسکن آن شهر اعلام شده به‌صورت آمار منتشر کنند.
-شهرهایی که بازار مسکن در آنها ملتهب است، باید زمین بیشتری در اختیار انبوه‌سازان بگذارند تا تولید مسکن بالا برود.
- در شهرهایی که قیمت مسکن در آنها بالاتر از میزان تعیین شده افزایش می‌یابد، بانک‌ها باید با تنظیم میزان نرخ سود وام، این بازار را کنترل کنند.
-برای کنترل افزایش قیمت مسکن، باید شرایط پرداخت وام برای خانه‌های دست دوم سخت‌تر شود. همچنین خریداران از خرید بیش از یک خانه منع می‌شوند.
- بانک‌ها نباید به انبوه‌سازانی که با سیاست‌های کنترل تورم قیمت مسکن همکاری نمی‌کنند، وام دهند.
- دولت‌های محلی باید تولید مسکن ارزان‌قیمت را جدی بگیرند و برای آن اقدام کنند.
- دولت با اصلاح سیستم مالیات مسکن، مالیات نقل و انتقال مسکن را هم جدی می‌گیرد.
از سوی دیگر با افزایش ساخت و ساز در چین، پدیده‌ خانه‌های خالی در این کشور به پدیده شهرهای خالی تبدیل شده‌است. همچنین نسبت ساخت و ساز خانه به خانه‌هایی که اکنون مسکونی است، افزایش یافته‌است.
در چین وام مسکن را چهار بانک دولتی کشاورزی، بانک چین، بانک ساخت و ساز و بانک صنعت و بازرگانی کنترل می‌کنند. در یکسال گذشته در چین، برای خرید خانه نو بیش از 31/2 هزار میلیارد دلار وام پرداخت شده‌است. به‌طور کلی پرداخت وام مسکن در چین نزدیک به 21 درصد رشد داشته‌است.
بودجه وام مسکن در چین بیشتر از کل حجم اقتصاد هند است. حجم اقتصاد هند یعنی تولید ناخالص داخلی آن، ۸/۱ هزار میلیارد دلار است. میزان وام مسکن ۲۵ درصد از کل تولید ناخالص چین را تشکیل می‌دهد. این رقم بالایی به نظر می‌رسد اما با توجه به جمعیت ۳۵/۱ میلیارد نفری چین، میزان بدهی هر نفر از نظر وام مسکن به ۱۷۰۰ دلار می‌رسد که این ۲۷ درصد از متوسط سرانه درآمدی شهروندان چین است.