10 توصیه مالی برای مادران مجرد

زنانی که همسر آنها فوت کرده یا طلاق باعث جدایی آنان شده، بخش قابل‌توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند. چنین زنانی اغلب با کار، استرس، ترس و دشواری‌های مالی مضاعفی روبه‌رو هستند. اگر شما یکی از این زنان هستید یا چنین کسانی را می‌شناسید می‌توانید به فهرست توصیه‌هایی که در اینجا می‌آید، توجه کنید. مساله این است که در برخی موارد، پدران کمکی به رفاه مالی فرزندان نمی‌کنند، یا اگر می‌کنند، به صورت منظم این کار را انجام نمی‌دهند و این وظیفه مادران را دوچندان می‌کند. مساله بدتر این است که بخشی از این زنان، به والدین خود نیز کمک مالی می‌کنند. علاوه بر همه اینها، تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه خانواری فقیرتر باشد، احتمال مجرد بودن مادر بیشتر است. متاسفانه، زندگی برای مادران مجرد اغلب سخت است، شاید حتی واژه «سخت» توصیف درستی از وضعیت چنین افرادی نباشد. با این همه، برنامه‌ریزی، حیاتی و کمک‌کننده است. آمادگی احساسی، فیزیکی و ذهنی، کلید آرامش ذهن است. جان مانیایک، رئیس بخش آموزش مالی موسسه «الد میوچوال» در این مورد می‌گوید:‌ اینکه از همان اول شروع به فکر کردن کنید، مهم است. درباره تمام مراحل زندگی فرزند خود بیندیشید. این شامل هزینه‌های مدرسه، لباس، نوشت افزار، فعالیت‌های تفریحی، کلاس‌های فوق برنامه، مراقبت روزانه، هزینه دانشگاه و ده‌ها مورد دیگر می‌شود. بدون آنکه تحت تاثیر دشواری‌ها قرار بگیرید، برنامه‌ای منطقی تنظیم کنید و بودجه‌ای تخمینی برای پوشش هزینه‌هایی که باید برای آنها پس‌انداز کنید، در نظر بگیرید. با این کار، چالش یک مادر مجرد و به لحاظ مالی پایدار بودن، قابل دسترس است. گرچه بزرگ کردن فرزند یا فرزندان به‌عنوان یک مادر مجرد کاری چالش برانگیز است، الد میوچوال، نکات زیر را برای کمک به مادران مجرد، توصیه می‌کند:

۱- اگر مجردید اما به تازگی متوجه شده‌اید که در زمان تاهل باردار شده‌اید، بلافاصله حسابی برای پس‌انداز باز کنید. هزینه‌های بالقوه پزشکی را که بیمه شما پوشش نمی‌دهد، در نظر بگیرید. می‌توانید از پس‌انداز مبلغی کم شروع کنید اما حتما آن مبلغ را ماهانه افزایش دهید. مهم‌ترین مساله‌ این است که از همین امروز شروع کنید، همین امروز! 

۲- اگر منتظر به دنیا آمدن فرزند هستید باید بدانید که این عضو جدید نباید کار شما را از شما بگیرد. اگر در انتظار رسیدن فرزند هستید، به فکر پرستار یا هر کسی که بتواند از فرزند شما مراقبت کند، باشید. قبل از برنامه‌ریزی خوب فکر کنید و هزینه‌های بالقوه را کاملا در نظر بگیرید. باید برای آنچه پیش روی شما است، از همین حالا آماده باشید.  

۳- برای محدود کردن الزامات مالی، بدهی‌های خود را کاهش دهید، به‌خصوص برای وقتی که به مرخصی زایمان می‌روید. می‌توانید با وام دهندگان صحبت کنید تا میزان اقساط پرداختی شما را کاهش دهند تا بتوانید مدیریت بهتری داشته باشید. 

۴- با مشاوران مجرب صحبت کنید تا تصمیم‌های بهتری درباره امور مالی خود بگیرید. باید حتما درباره پس‌انداز برای تحصیل فرزند خود کمک فکری بگیرید. هزینه‌های مدرسه و دانشگاه در خیلی موارد سال به سال بیشتر می‌شود و پس‌انداز کردن قبل از اینکه به آن پول نیاز پیدا کنید، به شما آرامش ذهنی می‌دهد. 

۵- یک برنامه مالی جامع داشته باشید و براساس آن زندگی کنید. در زندگی اتفاقاتی می‌افتد و شرایط تغییر می‌کند، اما باید تمام اتفاقات و تغییراتی را به کسانی که از آنها مشاوره می‌گیرید، بگویید. این امر تضمین می‌کند که آنها می‌توانند برنامه مالی مختص و مناسب شما را پیشنهاد دهند. این کار همچنین کمک می‌کند که آنها بر خود فرض بدانند هرجا لازم است اظهارنظر کنند. مهم‌ترین مساله این است که به برنامه خود متعهد باشید، بدون توجه به اینکه چه اتفاقی می‌افتد. 

۶- همه ما بهترین تحصیل را برای فرزندان خود می‌خواهیم و مدرسه‌ای که به نظر ما بهترین انتخاب است، ممکن است از خانه دور باشد. خود را برای افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و مدرسه آماده کنید. البته ممکن است دنبال مدرسه‌های نزدیک‌تر باشید یا ممکن است به نزدیک مدرسه‌ای که می‌پسندید نقل مکان کنید. اما در هر حال به همه چیز فکر کنید. 

۷- تا می‌توانید پس‌انداز کنید. به اهداف بلندمدت خود متعهد باشید، اهدافی مانند کمک به فرزندتان برای گرفتن مدرک دانشگاهی. بسیاری از مدارس دولتی کمک‌هایی را برای والدین فراهم می‌آورند. با مدیر مدرسه صحبت کنید و از خدمات آنها استفاده کنید تا زندگی‌تان را حتی کمی هم که شده بهبود ببخشید.  

۸- خود را تحت فشار نگذارید تا شبیه بقیه باشید. برای فرزند یا فرزندان خود لباس‌هایی بخرید که توانایی مالی آن را دارید. از فروش‌های اعتباری که بعدا شما را تحت فشار می‌گذارد، استفاده نکنید. اگر توانایی خرید نقدی ندارید، اصلا نباید خرید کنید! 

۹- اولویت‌بندی کنید. از مغازه‌های ارزان‌تر خرید کنید. برندهای ارزان‌تر را بخرید. قیمت‌ها را مقایسه کنید. از هزینه‌های تعطیلات، سرگرمی و وسائل لوکس بکاهید. الان زمان رسیدگی به نیازهاست، نه همه آنچه می‌خواهید. 

۱۰- «نه» گفتن را بیاموزید. فرزندان شما می‌توانند شما را به سوی خرید چیزهایی بکشانند که می‌خواهند. کار هوشمندانه این است که به آنها بودجه‌بندی، پول توجیبی و فشارهای مالی را بیاموزید. در بسیاری از اوقات، بهتر است به جای اینکه به خواسته نامعقول آنها تن بدهید، با آنها صحبت کنید.