اصفهان خط ویژه امدادرسانی شهری ندارد

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گفت: شهر اصفهان از نظر تعداد آمبولانس، تجهیزات و نیروی انسانی هیچ مشکلی ندارد و تنها مشکل امروز این است که شهر وسیع است و متاسفانه هیچ خط ویژه امدادرسانی در شهر وجود ندارد.

غفور راستین در حاشیه افتتاح نخستین آزمایشگاه تشخیص حریق کشور اظهار کرد: در جلسه هفته گذشته با شهرداری و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک قرار شد که این خط به زودی در شهر ایجاد شود. همچنین توزیع نامناسب و نامتناسبی در سطح شهر وجود دارد و لازم است در مناطق موردنیاز ایستگاه‌های امدادی مستقر شود. رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گفت: در این صورت زمان رسیدن به امدادخواه از زمانی که اکنون وجود دارد بسیار کمتر خواهد شد. البته در ۸۰ درصد از موارد امدادرسانی در زیر زمان استاندارد انجام می‌شود اما ۲۰ درصد باقی‌مانده بسیار اهمیت دارد.راستین ادامه داد: در مناطقی که بافت تاریخی هستند و کوچه‌های تنگ مانع امدادرسانی هستند سیستم آمبولانس موتوری دیده شده است که با اعلام کد در محل مستقر و امدادرسانی می‌کند و اگر نیاز به امدادرسانی بیشتر بود آمبولانس را به محل اعزام می‌کنیم. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره درگیری‌های صورت گرفته با ماموران آمبولانس گفت: گاهی درگیری با امدادرسان را مشاهده می‌کنیم به خصوص در بعضی مناطق خاص این اتفاقات بیشتر رخ می‌دهد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گفت: مردم این انتظار را دارند که بعد از درخواست امداد به‌سرعت به محل برسیم اما گاهی در آن منطقه کمبود نیرو وجود دارد و یا نیروهای آن منطقه در مأموریت دیگری هستند و تاخیری پیش می‌آید. راستین ادامه داد: در پی این تأخیر ممکن است اطرافیان امدادخواه تحت استرس، نگرانی و فشار آن حادثه به ماموران پرخاشگری کنند و به آمبولانس و خدمه آسیب برسانند. باید فرهنگ پیشگیری از این اتفاقات ساخته شود. ماموران فوریت پزشکی باید به امداد خواهان خدمت بدهند و در این مسیر با بی مهری روبه رو شوند ایرادی ندارد اما نه در حدی که آمبولانس از رده خارج شود. وی افزود: از مردم خواهش می‌کنم هنگام تماس با مرکز فوریت‌ها با خونسردی آدرس صحیح بدهند و اقدامات اولیه را با دقت مطابق گفته‌های مأمور انجام دهند. پزشک وضعیت مریض را می‌پرسد و با توجه به شرایط مریض اقدامات لازم را برای اطرافیان مریض شرح می‌دهند.