چطور در گفت‌وگوهای پولی دعوا نکنیم
تا مدت‌ها زن و مرد فقط به هم لبخند می‌زنند و در حق هم فداکاری می‌کنند و حتی از هم می‌پرسند: «خدای من ما چرا اصلا هیچ مشکلی با هم نداریم؟» اما چند وقت که می‌گذرد کم‌کم بهانه‌گیری‌ها و کام‌تلخی‌های جای آن لبخندهای گشاده را می‌گیرند؛ یکی از این کام‌تلخی‌ها مربوط به مساله مالی است. از آنجا که آدم‌ها معمولا قبل از ازدواج در یک حالت خلسه به سر می‌برند و بدون اینکه حساب جیب و درآمد ماهانه و خرج ومخارج بالای زندگی را داشته‌ باشند، زندگی زناشویی را آغاز می‌کنند، طبیعی است که بعد از مدتی سر پرداخت یک قبض ماهانه یا خرید سوپر با هم به اختلاف برسند.اگر شما هم جزو این دسته هستید و با همسر و شریک زندگی خود بر سر مسائل مالی به اختلاف رسیده‌اید، نگران نباشید؛ شما تنها یکی از ٦٥ درصد همه زوج‌ها هستید که با چنین مشکلی مواجهید. تحقیقات نشان می‌دهد که زوج‌ها هر وقت می‌خواهند راجع به مسائل مالی خود صحبت کنند، تنش به سراغشان می‌آید. بنابراین احتمال زیادی می‌رود که بحث بر سر مسائل مالی تبدیل به یک دعوای بزرگ شود. اصولا زوج‌ها بر سر بسیاری از مسائل با هم اختلاف نظر دارند؛ اما وقتی اختلاف نظر بر سر مسائل مالی باشد، تقریبا همیشه درگیری به وجود می‌آید. در ادامه به معرفی پنج روش می‌پردازیم تا شما و همسرتان با پیروی از آن بتوانید مشکلات مالی خود را حل کنید:

زندگی زناشویی معمولا خیلی شیرین شروع می‌شود. 1- درباره مشکلات مالی خود حرف بزنید
قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، شما باید بتوانید در مورد مسائل مالی خود به راحتی و بدون ترس از قضاوت شدن با هم صحبت کنید. اگر مشکل شما با شریک زندگیتان بر سر نحوه خرج کردن پول است، سر صحبت را با موضوعات کلی باز کنید. به‌عنوان مثال بگویید:« چطور است بنشینیم و با هم راجع به دید مالی یکدیگر به‌عنوان یک زوج صحبت کنیم؟»صحبت‌تان را با جمله‌ای کوبنده‌ای چون «فهمیدم تو هفته گذشته ٢٠٠ دلار با دوستانت خرج کردی» شروع نکنید. مطمئن باشید مکالمه‌ای که با این جمله آغاز شود، به دعوا ختم می‌شود.
2- بودجه ماهانه خود را تعیین کنید
بسیاری از مشکلات بین زوج‌ها از این ناشی میشود که بودجه مشترک برای خرج کردن تعیین نمی‌کنند. این کار بسیار ساده است. شما در وهله اول باید دخل و خرج‌تان را با هم هماهنگ کنید؛ حتی برای یادآوری پرداخت قبوض. میزان درآمد ماهانه خود را تعیین کنید. خرج‌های مشترک و جداگانه را بنویسید و باهم مقایسه کنید و سعی کنید. هزینه‌های ماهانه خود را کاهش دهید
3- برای ذخیره پول خود هدف تعیین کنید
تا به حال با همسر خود راجع به آینده مثلا بازنشستگی یا هزینه تحصیل فرزندان‌تان یا حتی روز مبادا صحبت کرده‌اید ؟ اگر نه، حتما دست به کار شوید. این موضوع را در مکالمه‌های زناشویی خود بگنجانید. ذخیره کردن پول برای آینده امری بسیار مهم است. ممکن است شما و همسرتان دیدگاهی کاملا متفاوت نسبت به این مساله داشته باشید که چگونه دوران بازنشستگی خود را بگذرانید یا چه مبلغی را برای هزینه تحصیل فرزندانتان ذخیره کنید. بنابراین با هم صحبت کنید تا به یک درک مشترک برسید.
4- راجع به حد و مرز خرج کردن با هم به تفاهم برسید
شما ممکن است تصور کنید که می‌توانید همسر‌تان را با خرید یک تلویزیون ٥٠ اینچی مجهز به نمایشگر مسطح خوشحال کنید؛ اما ممکن است موفق نشوید و تمام برنامه‌هایتان نقش بر آب شود؛ مخصوصا اگر بدهکار باشید. هیچ مشکلی نیست که مبلغی را در آخر هفته به برنامه‌های تفریحی با دوستان اختصاص دهید؛ ولی لازم است که حد و مرز آن را مشخص کنید؛ آستانه‌ای را برای خرج خود و همسرتان مشخص کنید تا برای آن اندازه خرج کردن نیازی به نظرخواهی و تایید یکدیگر نداشته باشید.
5- به اشتباهات خود اعتراف و آن را جبران کنید
آیا یکی از شما فراموش کرده‌اید که قبض‌های ماه‌های گذشته را پرداخت کنید؟ وقتی یکی از شما پول زیادی را بابت تفریح خرج کرده باشید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به جای اینکه این به اشتباهات فکر کنید، بنشینید راجع به آنها با هم صحبت کنید که دیگر تکرارش نکنید. حواستان باشد که موقع حرف زدن در صدایتان لحن سرزنش‌گرانه نداشته باشید. اگر همسرتان این اشتباه را یک بار مرتکب شده باشد، نیازی نیست انگشت اتهام خود را به سمت او بگیرید. پول یکی از رایج‌ترین دلایل طلاق است؛ اجازه ندهید که این عامل شما را از یکدیگر دور کند. با همسر خود صادقانه و صریح و البته با درک متقابل صحبت کنید. بحث‌ها و مکالمه‌ راجع به ترس‌ها و اهداف اگر با منطق همراه باشد، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. کمی انعطاف هم به خرج دهید، خوب است؛ ریتم زندگی‌تان را هارمونیک نگه می‌دارد. به یاد داشته باشید شما و همسرتان در مسیر زندگی در کنار هم قرار دارید؛ بنابراین سعی کنید با کمک هم از آن لذت ببرید.