اجرای پدافند غیر عامل در شرکت فولاد مبارکه

در پی جلسة کمیته پدافند غیر عامل شرکت فولاد مبارکه در تاریخ ۲۵ مهرماه، جهانگیر وکیلی مدیر حراست و دبیر کمیته پدافند غیر عامل فولاد مبارکه گفت: هشتم آبانماه هر سال به عنوان روز پدافند غیر عامل از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) معرفی شده بدین منظور اهداف و منویات ایشان در فولاد مبارکه در این خصوص عملیاتی شد.

به گزارش دنیای اقتصاد وی درخصوص اهداف پدافند غیرعامل گفت: تداوم فعالیتهای زیر بنائی کشور و تأمین نیازهای حیاتی، تسهیل اداره کشور در شرایط تهدید و بحران ناشی از تجاوز خصمانه و حفظ بنیه دفاعی علی رغم حملات مخرب دشمن، کاهش قابلیت و توانایی سامانه های شناسایی و هدفیابی و دقت هدف گیری تسلیحات آفندی دشمن ، بالا بردن قابلیت بقا، استمرار عملیات و فعالیتهای حیاتی و خدمت رسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیر نظامی کشور در شرایط وقوع تهدید، بحران و جنگ، تقلیل آسیب پذیری و کاهش خسارت و صدمات تأسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیر نظامی کشور در برابر تهدیدات و عملیات دشمن، سلب آزادی و ابتکار عمل از دشمن، صرفه جوئی در هزینه های تسلیحاتی و نیروی انسانی، فریب و تحمیل هزینه بیشتر به دشمن و تقویت بازدارندگی ، افزایش آستانه مقاومت مردم و نیروی خودی در برابر تهاجمات دشمن و حفظ روحیه و انسجام وحدت ملی و حفظ سرمایه های ملی کشور و همچنین حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی و استقلال کشور از مهمترین اهداف پدافند غیر عامل به حساب میآید.

وی افزود: به منظور فرهنگ سازی اهداف پدافند غیر عامل، هر یک از روزهای هفته منتصب به هفته پدافند غیرعامل با عناوین خاصی با شعار" مصون سازی و پایداری کشور با اقدام و عمل به پدافند غیر عامل" در سراسر کشور گرامی داشته شد. در همین رابطه اکبر گل بو مدیر سیستمها و فن آوری اطلاعات فولاد مبارکه از انجام مانورهای سایبری وب سایت و واکنش در شرایط اضطراری مرکز دادة شرکت فولاد مبارکه در دومین روز از هفته پدافند غیر عامل خبر داد. وی در خصوص اجرای این مانور گفت: مرکز دادة شرکت فولاد مبارکه وظیفه میزبانی سیستمهای اطلاعاتی و پردازش فرایندهای مربوط به بخشهای مختلف تولیدی، ستادی و پشتیبانی شرکت را به عهده داشته و نقشی حیاتی و حساس در تداوم کسب وکار شرکت ایفا می نماید به نحوی که بروز هرگونه اختلال در کار این مرکز گاه می تواند باعث توقف کلیه خطوط تولید و سیستمهای پشتیبانی شرکت گردد، لذا با توجه به حساسیت این مرکز و ضرورت آماده به کاری آن در شرایط بحرانی و نیز حوادث پیش بینی نشده که می تواند روال کار عادی این مرکز را دچار وقفه نماید، مانور واکنش در شرایط اضطراری با موضوع آب گرفتگی کف مرکز و آتش سوزی تابلوهای برق مرکز در تاریخ ۰۳/ ۰۸/ ۱۳۹۵ برنامه ریزی و با همکاری واحدهای آتش نشانی، اورژانس، اتوماسیون و ابزار دقیق، حراست و روابط عمومی به اجرا گذاشته شد.

گلبو افزود: طی این مانور که با به صدا در آمدن آژیر اعلام حریق مرکز شروع گردید، اقدامات لازم در خصوص تخلیه اضطراری مرکز، عملیات امداد و نجات توسط نیروهای امدادی ( آتش نشانی و اورژانس)، بازگرداندن وضعیت مرکز به شرایط عادی و ... صورت پذیرفت و در پایان با توجه به چک لیستهای تکمیل شده در طول اجرای مانور، نقاط قوت و ضعف مانور مشخص و در جلسه ای که با حضور مدیران، رؤسا و مسئولین مربوطه برگزار شد اقدامات اصلاحی لازم جهت رفع معایب و مشکلات شناسایی شده مشخص گردید و برنامه ریزی لازم برای رفع آنها انجام شد. وی تصریح نمود: این مانور با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در خصوص مقابله با حملات سایبری احتمالی اقدامات لازم جهت اختصاص فضای مناسب، دسترس پذیری بالا و لینک ارتباطی امن انجام و میزبانی پرتال شرکت فولاد مبارکه در محل مرکز داده جایگزین انجام پذیرفت.

مدیر سیستم ها و فن آوری اطلاعات فولاد مبارکه یادآور شد: در مانور سایبری که مطابق با سناریوی برنامه ریزی شده انجام پذیرفت در ابتدای امر دسترسی پرتال فولاد مبارکه به آدرس WWW.MSC.IR مورد مشاهده قرار گرفت. سپس شبکه سرور پرتال فولاد مبارکه به حالت Disable تغییر داده شد تا پرتال فولاد مبارکه با سناریوی حمله سایبری موفق از مدار سرویس دهی خارج شود، ضمن این که نام دامنه WWW.MSC.IR به آدرس سرور موجود در مرکزِداده جایگزین تغییر یافت و پس از چند لحظه پرتال فولاد مبارکه مجدداً با آدرس IP جدید در دسترس قرار گرفت. وی در پایان از واحدهای آتش نشانی، اورژانس، اتوماسیون و ابزار دقیق، حراست و روابط عمومی که در برگزاری این مانور همکاری نمودند، تشکر و قدردانی کرد.