لزوم ایجاد شهرک‌های صنایع دستی
دنیای اقتصاد-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ایجاد شهرک‌های صنایع دستی باید از مهمترین مطالبات هنرمندان صنایع دستی باشد. رجبعلی لباف خانیکی در چهارمین نشست علمی و پژوهشی روز جهانی صنایع دستی که در محل خانه ملک برگزار شد، ضمن تبریک هفته جهانی صنایع دستی اظهار کرد: اگر صنعت را سازه و ساخت در نظر بگیریم، می‌توان گفت انسان با صنایع دستی، انسان شد و عمر و سابقه صنایع دستی به عمر بشر بازمی‌گردد.
وی افزود: انسان با صنایع دستی مسیر خود را از دیگر جانداران جدا کرد و روی انسانی خود را با صنایع دستی نشان داد. صنایع دستی از دیرباز تاکنون دگردیسی انسان را نشان داده و همواره انسان خود را با صنایع دستی معرفی کرده است.
لباف خانیکی با بیان اینکه صنایع دستی زمینه‌ساز ترقی فرهنگی بوده است، بیان کرد: صنایع دستی زمینه‌ساز ایجاد مدنیت شد و با ایجاد خط به انتقال افکار و اندیشه‌ها کمک کرد.
وی ادامه داد: مجموعه‌ای از نقش‌ها که دارای رمز و رازی بودند، به خط تبدیل شدند و باستان‌شناسان و کاوشگران نخستین خط‌ها را برگرفته از نقش‌هایی می‌دانند که بر روی سفال کشیده می‌شده است. به‌عناون مثال انتقال یک ظرف سفالی از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر در حدود ۶۰۰ سال پیش، مانند انتقال یک نامه‌ یا یک پیام بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به تفاوت‌های میان صنایع دستی اشاره کرد و افزود: هنرمندی که صنایع دست می‌سازد بخشی از روح و زندگی خود را در ماده اولیه صنایع دستی به جا می‌گذارد و ماندگار می‌کند، زیرا انسان‌ها از نظر فکر و اندیشه و خیال متفاوت‌اند، اما ماشین روح ندارد و یکنواخت است.لباف خانیکی تاکید کرد: تنوع صنایع دستی از جامعه شکل می‌گیرد، چراکه آثار صنایع دستی یک مشهدی با صنایع دستی فردی در گلستان و سیستان متفاوت است و علت آن به نوع جایگاه و نوع تفکر آنان مربوط می‌شود. سازه‌های هنرمند صنایع دستی مقدس است و اگر چشم بصیرت وجود داشته باشد باید برای هر خالق صنایع دستی یک تندیس ساخته شود.
وی با ارائه پیشنهاداتی به خالقان صنایع دستی گفت: برخورد شما با مسئولان مملکت و رسانه‌های گروهی، باید برخوردی طلبکارانه و از موضع بالا باشد، پیشنهاد دیگرم ایجاد شهرک‌های صنایع دستی است تا از نظر فیزیکی شما را متشکل کند و در مرحله بعد باید خواسته‌هایتان را قانونی کنید چراکه تنها دستگاه صنایع دستی در ایران سازمان میراث فرهنگی است. گفتنی است در پایان این مراسم از پیشکسوتان صنایع دستی خراسان رضوی تجلیل شد.