سرمایه‌گذار ستیزی!

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، استفاده از مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های ورزشی از مهم‌ترین خواسته‌های سران دولتی به شمار می‌رفت و این موضوع در جلسات مختلف، همواره از سوی مسئولان دولتی اعلام شد. صحبت در این باره زیاد بود و یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم از ابتدا، استفاده از مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مختلف اعلام شد. تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، به عنوان یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم، از ابتدا سر داده می‌شد و دولت در دوران حضور خود، این دغدغه بسیار مهم را به عنوان خواسته اساسی و اصلی خود عنوان می‌کرد.

به اعتقاد بسیاری، خیل عظیم کلنگ‌زنی‌های غیرکارشناسی در دولت گذشته و بی‌توجهی به تکمیل پروژه‌های آغاز شده، بار بسیار سنگینی را بر روی دوش این دولت گذاشته بود و همین موضوع، نگرانی‌های بسیاری درباره تکمیل آنها به وجود آورده بود. همین مسئله سبب شد که دولت یازدهم از ابتدا اعلام کند تا پایان تکمیل پروژه‌های آغاز شده، کلنگ هیچ پروژه دیگری بر زمین زده نمی‌شود و همه تمرکز در موضوعات عمرانی، به تکمیل پروژه‌های آغاز شده اختصاص خواهد داشت. این دغدغه به حوزه ورزش نیز سرایت کرد و مسئولان دولتی اعلام کردند باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی، اقدامی جدی انجام داده شود.


اصفهان، شهر پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی

اصفهان به عنوان یکی از استان‌های بزرگ و البته تأثیرگذار کشور، استانی بود که از سال‌ها پیش، پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری در آن خاک می‌خوردند و در واقع، هیچ یک از دولت‌های گذشته، نتوانسته بودند برای تکمیل این پروژه‌ها، اقدامی عملیاتی کنند. در این بین، دولت یازدهم در اصفهان، تلاش کرد که با استفاده از مشارکت بخش خصوصی، زمینه تکمیل هرچه سریعتر این پروژه‌های مهم را فراهم کند و این موضوع در طرح‌هایی چون ورزشگاه نقش‌جهان و مصلی اصفهان عملیاتی شد.

با این حال و با توجه به خیل عظیم پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی، می‌طلبد که از دیگر ظرفیت‌ها و مشارکت‌های بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام استان اصفهان به خوبی استفاده شود تا طی یکی دو سال آینده، گامی مهم و اساسی در این راستا برداشته شود. محمد سلطان‌حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان سال گذشته اعلام کرد که 286 پروژه ورزشی استان اصفهان نیمه تمام رها شده و باید برای این موضوع، راهکاری اندیشید. وی در آن زمان قول این را داد که با استفاده از مشارکت بخش خصوصی، زمینه تکمیل این پروژه‌ها را فراهم کند و همین مسئله سبب شد که چند هفته پیش و در سفر وزیر ورزش و جوانان به اصفهان، اعلام شود که تکمیل پروژه‌های ورزشی اصفهان با مشارکت بخش خصوصی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. وزیر ورزش و جوانان در سفر اخیر خود به اصفهان اعلام کرد که از نزدیک به 280 پروژه ورزشی نیمه‌تمام موجود در استان، تا کنون 74 پروژه با مشارکت خیران تکمیل شده است.


فرار مسئولان از ورود مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام

با این حال، به نظر می‌رسد با وجود تأکیدات بسیار مهم وزیر ورزش و جوانان و استاندار اصفهان، مدیران ورزش استان در زمینه استفاده از مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام، آنگونه که باید، عمل نمی‌کنند و این موضوع، در حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به خوبی مشاهده می‌شود. اگرچه زرگرپور، استاندار اصفهان تأکید می‌کند که باید از مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی استان بهره جست و این موضوع، مهم‌ترین مسئله جلسه وی با وزیر ورزش هم به شمار می‌رفت، اما اگر پای حرف بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بنشینیم، مشخص می‌شود که گویا در این حوزه، عزم و اراده کافی وجود ندارد.

محسن مهتریان، یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این باره به دنیای اقتصاد می‌گوید: من در اردیبهشت امسال پس از درخواست مدیر ورزش و جوانان شاهین‌شهر برای تکمیل یکی از سالن‌های نیمه‌تمام ورزشی این شهرستان، اعلام کردم که حاضر هستم یک سالن ورزشی دوطبقه شامل بولینگ، بیلیارد، خانه اسکیت، بازی‌های کامپیوتری و سالن تیراندازی در کنار فست‌فود و کافی‌شاپ در این منطقه ایجاد کنم. این سالن به سرمایه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان احتیاج داشت و ابتدا از این موضوع استقبال بسیاری صورت گرفت اما بعد از اینکه طرح اولیه و طرح توجیهی به مسئولان ارائه شد، با بهانه‌های مختلف، شروع به سنگ‌اندازی در کار من کردند. وی افزود: بعد از تنظیم طرح، با گذشت ۴ ماه، به ما خبری ما ندادند، اما بعد از آن، طرح توجیهی را از ما خواستند که این طرح نیز به مسئولان ارائه شد؛ با این حال، در دی ماه، کمیسیون به یک باره این طرح را رد کرد و به یک باره اعلام کردند که امکان ایجاد طرح دوطبقه وجود ندارد. من حاضر بودم که سوله را مقاوم‌سازی کرده و سرمایه‌گذاری‌ام را افزایش دهم تا سوله از نو ساخته شود اما باز هم با این موضوع مخالفت کردند و در نهایت ماه گذشته آب پاکی را روی دست من ریخته و به من گفتند که مدیرکل ورزش و جوانان استان، شاهین‌شهر را در اولویت آخر قرار داده و اصلاً تمایلی به اجرای این طرح در شاهین‌شهر ندارد!


فقط در اصفهان اینگونه با سرمایه‌گذاران رفتار می‌کنند

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی با انتقاد از رفتار مسئولان با سرمایه‌گذاران تصریح کرد: نصب و راه‌اندازی بولینگ صفه، مجموعه ورزشی پردیس سه راه حکیم‌نظامی، بولینگ غدیر، جی اصفهان، کوهسر مشهد، رنگین‌کمان همدان و دیگر بخش‌ها بر عهده من بوده اما در این استان هیچ حمایتی از ما صورت ندادند و پشت مرا خالی کردند. تنها شعار می‌دهند که جذب سرمایه‌گذار داریم و در واقع برایشان مهم نیست که ورزش در شاهین‌شهر انجام شود یا نشود. شهرداری شاهین‌شهر بارها به من اعلام کرده که طرح خود را اجرا کن و مسئولان تهران نیز بارها از من خواسته‌اند که طرح خود را در پارک تجریش اجرا کنم اما نمی‌دانم چرا در استان خودم مسئولان اینگونه در زمینه برخورد با سرمایه‌گذار رفتار می‌کنند. یکی دیگر از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این باره به دنیای اقتصاد می‌گوید: من تا پیش از آنکه رفتار مسئولان را ببینم، علاقه بسیاری به حضور و سرمایه‌گذاری در عرصه ساخت و ساز داشتم اما با رفتارهایی که طی چند ماه اخیر از آنها مشاهده کردم، متوجه شدم که گویا مسئولان اصفهان چندان راضی به تکمیل پروژه‌های ورزشی اصفهان با مشارکت بخش خصوصی نیستند.


مواضع متناقض در حمایت از سرمایه‌گذاران

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان ماه گذشته در حاشیه سفر خود به اصفهان و در پاسخ به سئوال خبرنگار دنیای اقتصاد، مشکلات قانونی را معضل اصلی برای ورود بخش خصوصی به حوزه سرمایه‌گذاری ورزشی عنوان کرد. او گفت: اراده ما بر واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است اما در این زمینه موانع قانونی بسیاری وجود دارد و این موانع باعث شده که بخش خصوصی با قدرت لازم ورود نکند. باید بسترهای قانونی در کنار اراده مدیران برای رفع مشکلات صورت گیرد تا واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی انجام شود. با این حال، به نظر می‌رسد همه این مشکلات در مسائل قانونی خلاصه نشده و شاید نحوه برخورد با سرمایه‌گذاران و عدم توجه به ظرفیت‌های موجود آنها، باعث شده بسیاری از آنها به جای سرمایه‌گذاری در استان خود، راهی دیگر استان‌های کشور شوند و پول‌های هنگفتی در استانی به جز محل زندگی خود، هزینه کنند. این رفتار متناقض باعث شده که امروز بیش از ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در استان اصفهان به چشم بخورد و به دلیل برخورد نامناسب با این سرمایه‌گذاران، زمینه حضور آنها در ورزش چندان فراهم نباشد.


قانون، صراحتاً نحوه فعالیت را مشخص کرده است

قاسم رحیمی، استاد دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در این زمینه به دنیای اقتصاد می‌گوید: بند سه تبصره سه ماده 88 صراحتاً عنوان می‌کند اماکن ورزشی که پیشرفت آنها زیر 50 درصد است، می‌توانند از طریق مشارکت به بخش خصوصی واگذار شوند. وی می‌افزاید: البته در این موارد کارشناس باید ارزش این مکان و سرمایه مورد نیاز برای تکمیل و همچنین اینکه اماکن چند سال بعد از ساخت، می‌تواند در اختیار شخص سرمایه‌گذار باشد را تعیین می‌کند و در واقع باید ثابت شود که آورده شخص مورد نظر به اندازه کافی است.


روندهای اجرایی قانون تا حدودی مشکل است

البته به گفته این استاد دانشگاه، یکی از مشکلات اصلی در روندهای اجرای قانون و نحوه اجرای آن است. رحیمی می‌گوید: این قانون صراحتاً نحوه کار را مشخص کرده اما روندهای اجرایی آن تا حدودی مشکل است. در حال حاضر در استان اصفهان برخی ورزشگاه‌ها نیاز به تجهیز دارند که منتظر ابلاغ شیوه‌نامه هستند. همچنین برخی سوله‌ها برای ورزش‌های خاصی ایجاد شده‌اند و از سوی دیگر باید با مزایده و یا مناقصه، بر اساس قانون و در ستاد ماده ۸۸ اداره‌کل ورزش و جوانان تصمیم‌گیری شود.

وی به راهکار رفع این مشکلات هم اشاره می‌کند و درباره اینکه چگونه سرمایه‌گذاران بیش از گذشته به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ورزشی و مشارکت در ساخت این سازه‌ها راغب می‌شوند، می‌گوید: به نظر من در این زمینه باید شیوه‌نامه صحیحی برای آنها تنظیم شده و تشریفات به صورت قانونی طی شود وطبق آگهی در روزنامه‌های رسمی کشور، مراتب به صورت رسمی پیش رود تا مشکلات نیز به حداقل برسد. این روزها و در شرایطی که به دلیل مشکلات مالی، دولت توان به پایان رساندن برخی پروژه‌ها را ندارد، نیاز به حضور سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و به خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی که نقش بسیار مهمی در ارتقای سلامت کشور دارند، به میزان قابل توجهی احساس می‌شود و باید در این راستا، اقدامی اساسی اندیشیده شود.

توجه بیشتر به مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران این عرصه، شاید گامی کوچک برای رسیدن به این موضوع قلمداد شود. بدون شک، شاید بهتر باشد که مسئولان استان اصفهان در این زمینه نگاه جدی‌تری صورت دهند تا با مقررات‌زدائی و البته حمایت‌های بیشتر، کاری کنند که اصفهان پر از سرمایه‌گذار، بیش از این سرمایه‌گریز نباشد!