خودرو 6 چرخ، زیبا یا کاربردی؟

شرکت ولوو در حالی که می‌رفت از چرخه رقابت با خودرو‌سازهای بزرگ جهان خارج شود و به فراموشی سپرده شود با معرفی شاسی‌بلند XC۹۰ هم خودش را از ورشکستگی نجات داد و هم علاقه‌مندان به خودرو را نسبت به آینده این سوئدی پیر امیدوار کرد.

در چند سال اخیر تمایل به خرید شاسی بلند‌ها افزایش یافته است. تغییر در اندازه خودروها و کوچک شدن آنها موضوعی است که با معرفی مینی شروع شد و خودرو‌سازها برای رساندن خودروها به دست افرادی که قدرت خرید کمتری داشتند به سمت طراحی و ساخت خودروهای کوچک اقتصادی روی آوردند. به نظر می‌رسد ساخت چنین خودروهایی در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری مواجه شود اما امروزه افراد ترجیح می‌دهند خودروهایی بزرگ و مقاوم را خریداری کنند تا اینکه در یک خودروی کوچک و اقتصادی رانندگی را تجربه کنند. این تغییر ذائقه روی طراحی مدل‌های جدید اثر گذاشت و درخواست برای شاسی بلند‌ها به اندازه‌ای زیاد شد که پورشه و بنتلی و چند خودرو‌ساز دیگر به شاسی بلند‌سازی روی آوردند. ولوو از جمله خودروساز‌هایی است که کامیون‌هایش موفقیت بیشتری را نسبت به خودروهای سواری برایش به ارمغان آورده‌اند اما به نظر می‌رسد این شرکت می‌خواهد متفاوت ظاهر شود و در کنار برند‌های معروف دنیا به رقابت بپردازد و مدل CX۹۰ از جمله خودروهایی است که با این ماموریت طراحی و ساخته شده است. در دنیای خودروهای آفرود، ساخت خودروهای ۶ چرخ یکی از عجیب‌ترین کارهایی است که ممکن است اتفاق بیفتد و معمولا این کار با کمی دستکاری در یک مدل ۴ چرخ صورت می‌گیرد. تجربیات پراکنده و متعددی در این رابطه وجود دارد که معروف‌ترین آنها مرسدس بنز ۶ چرخ است. مرسدس بنز AMG G۶۳ ۶×۶ در سال‌های گذشته به خودرویی کاملا حرفه‌ای و البته بسیار گران‌قیمت تبدیل شد که توان بالایی در عبور از مناطق و بیراهه‌های صعب‌العبور داشته است. این بار نوبت به ولوو XC۶۰ رسیده که به یک محور اضافه مجهز شود. خودروی CX۶۰ از جمله خودروهای کراس اوور ولوو است که در سال ۲۰۰۸ معرفی شده و در همان سال‌ها عنوان پر‌فروش‌ترین خودروی ولوو را از آن خود کرده است.

این تغییرات ایجاد شده در ولوو CX۶۰ به وسیله یک شرکت آلمانی به نام دالبو انجام شده است و با اضافه کردن یک محور بیشتر و اضافه شدن بخش مربوط به بار طول خودرو افزایش پیدا کرده است. برای اینکه خودرو جذابیت بیشتری پیدا کند تغییراتی در ظاهر آن هم ایجاد شده است تا این محصول خشن‌تر و برای وظایفی که ممکن است بر عهده داشته باشد همسو‌تر شود. چرخ‌ها در این مدل اندازه بزرگ‌تری دارند و برای جذاب‌تر شدن بدنه از کیت R-Design استفاده شده است. از نظر فنی مدل CX۶۰ گزینه‌های متعددی در بخش موتور را در سال‌هایی که در خط تولید حضور داشته است تجربه کرده که بین ۲ تا ۲/ ۳ لیتر حجم دارند که توربو و ۶ سیلندر بوده‌اند. پیشرانه‌های ولوو در مدل CX۶۰ بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند که در مدل سال ۲۰۱۳ این قدرت به بیشترین میزان خود رسیده است. مدلی که شرکت دالبو برای ایجاد تغییر در آن انتخاب کرده است قدرتمند‌ترین است. جعبه دنده‌های ۶‌سرعته دستی و ۸ سرعته خودکار در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته اما اینکه در مدل ۶ چرخ چه جعبه دنده‌ای کاربرد پیدا کرده است مشخص نیست. شرکت دالبو البته از مدل CX۷۰ هم استفاده کرده و سیستم ۶×۶ را در این مدل نیز اجرا کرده است. شاید هم مدل CX۹۰ ۶×۶ در آینده ساخته شود و البته قطعا شاهد غولی عظیم‌الجثه و هوشمند خواهیم بود. خودروهای آفرود مخصوصا آنهایی که در این زمینه مدعی هستند با مجهز شدن به یک محور قدرت زیاد‌تری در عبور از مناطق پر‌چالش پیدا خواهند کرد و چرخش همزمان ۶ چرخ می‌تواند قدرت موتور را به راحتی منتقل کند. در حال حاضر مرسدس بنز مدل AMG G۶۳ ۶×۶ گران‌ترین ۶ چرخ دنیا است که نسبت به مدل اصلی تا سه برابر گران‌قیمت‌تر به‌فروش می‌رسد. این خودروی مکعبی‌شکل از نظر قدرت توان بسیار زیادی دارد و با داشتن نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و با داشتن سه محور متحرک خودرویی فوق‌العاده برای آفرود خلق شده است. این بنز ۶ پا صرفا برای آفرود تغییر پیدا کرده است و بیشتر از اینکه شعار بدهد می‌تواند عمل کند. در همین راستا می‌توانیم ۶ چرخ ولوو را هم بررسی کنیم و به نظر می‌رسد این خودرو بیشتر برای عبور و مرور در شهر تزئین شده است و خودرویی لوکس از آب درآمده است و چرخ هایش برای عبور از گل و لای قطعا انتخاب مناسبی نیست.

خودرو 6 چرخ، زیبا یا کاربردی؟

خودرو 6 چرخ، زیبا یا کاربردی؟