موسیقی آذربایجان تاریخ مصرف ندارد
لی‌لا رضایی گروه موسیقی ریحان متشکل از دوازده نوازنده چیره‌دست به سرپرستی ارکستر «حجت مبذول» و به خوانندگی «هاشم اسلامیان» ملقب به آیهان این هفته در تالار وحدت روی صحنه رفتند و با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شدند. این گروه تاکنون در شهرهایی همچون تبریز، اردبیل، زنجان، ارومیه و کشور‌های ترکیه و آذربایجان به روی صحنه رفته و اجرای آنها در تالار وحدت یکی از مهم‌ترین و متفاوت‌ترین تجربه‌های آنها در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. آیهان خواننده این گروه برنامه‌های زیادی دارد و می‌خواهد شکل متفاوتی از موسیقی را اجرا کند. او به مخاطب اهمیت می‌دهد و به همین دلیل سعی می‌کند موسیقی قابل تاملی را روی صحنه اجرا کند. او دوشب موفق را در تالار وحدت پشت سرگذاشته و حالا با همین پشتوانه می‌تواند به برنامه‌های پیش رو فکر کند. آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با این خواننده به بهانه اجرایش در تالار وحدت است.

اجرای‌تان در تالار وحدت چگونه برگزار شد؟
گروه ریحان به مدت دو ساعت در هر سانس با اجرای ۱۶ قطعه در روز‌های سوم و چهارم اسفندماه به روی صحنه رفت. در چهار قطعه، گروهی از خردسالان هنرمند با اجرای حرکات موزون فولکوریک آذری ما را همراهی کردند. قطعات گروه ریحان صرفا شاد نیستند و آهنگ‌های لایت نیز جزئی ازاجراهای گروه ما است.
پیش از این چه فعالیت‌های دیگری درزمینه موسیقی آذری داشته‌اید؟
گروه ما فعا
لیتش را در سال ۷۹ و با حضور ۱۲ نفر از اعضای تحصیلکرده موسیقی آغاز کرد و در داخل و خارج از کشور اجراهای زیادی را روی صحنه بردیم و در شهرهای تبریز، اردبیل، زنجان، ارومیه برنامه اجرا کردیم و همچنین در کشور‌های ترکیه و آذربایجان هم کنسرت داشتیم.

مهم‌ترین ویژگی‌ موسیقی شما چیست؟
موسیقی گروه ریحان یک موسیقی فولکوریک آذربایجانی با تنظیمی مدرن است که این تنظیم توسط حجت مبذول انجام شده است. این ویژگی یکی از عمده ویژگی‌های این موسیقی است که نتیجه خوبی را به ارمغان آورده است. ناگفته نماند که حجت مبذول از معدود نوازنده‌های چیره دست گارمون است که در گروه ریحان تجربه‌ای جدید از موسیقی آذربایجانی را تنظیم و ارائه کرده است. موفقیت من مرهون شخص من نیست، بلکه کل گروه در این موفقیت سهم بسزایی دارند.
نکته مهمی که در موسیقی آذربایجان وجود دارد این است که سینه به سینه منتقل شده تا به اینجا رسیده و در موسیقی که ما استفاده می‌کنیم در گروه ریحان، از تمامی ساز‌ها کاملا استفاده شده و هارمونی خاصی از صداهای غربی و آکوستیک با همراهی موسیقی آذربایجانی همراه است.

قطعات اجرا شده به شکل خاصی تنظیم شده بودند. این تنظیم بر چه مبنایی اتفاق افتاده است؟
حجت مبذول تنظیم‌کننده و سرپرست گروه ریحان در تنظیم قطعات تمرکزش بر این بود که موزیک‌ها هارمونی محور باشند و تک‌تک ساز‌ها شنیده شوند تا برخلاف گروه‌های مشابه ساز‌ها حالت دکوری نداشته باشند. به‌عنوان مثال سازهای مدرن مثل درام، تومبا و گیتار بیس به بهترین نحو ممکن استفاده خواهد شد و حالت نمایشی ندارند. گروه دوازده نفره ما از نوازنده‌های چیره دست و تحصیلکرده موسیقی هستند. در خیلی دیگر از اجراهای موسیقی آذربایجانی سازهایی مثل گیتار‌باس فقط به صورت دکوری در صحنه وجود دارد، اما ما از تمام ساز‌های این کنسرت به نحو احسن استفاده می‌کنیم و به قول آقای مبذول تمامی قطعات به صورت کاملا دقیق و علمی نت شده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید تالار وحدت برای اجراهای درجه یک اختصاص داده می‌شود. فکر می‌کنید گروه شما قابلیت اجرا در تالار درجه یک را داشته باشد؟
بله، تالار وحدت وسواس ویژه‌ای برای ارائه سالن دارد و گروه ریحان با اجرای من با اینکه آلبومی ارائه نداده‌ است با نظارت شخص مدیریت موسیقی ارشاد و کیفیت موسیقی گروه مجاب شدند این امکان را در اختیارمان بگذارند. اجرا در تالار وحدت برای من اتفاق بزرگی بوده است.

شنیده‌ایم که آلبومی را هم در دست انتشار دارید؟
این آلبوم «مارال» نام دارد و چندین سال است که کلید خورده و ۹ قطعه دارد که غلامرضا صادقی در آن نقش اصلی را ایفا کرده است. «مارال» فضایی کاملا شاد دارد، اما هنوز برای انتشار آن زمان دقیقی را نمی‌توانیم اعلام کنیم. در آینده نیز بزرگداشتی از بزرگان ایران به وسیله این گروه اجرا خواهد شد. این آلبوم به‌گونه‌ای کاملا متفاوت قرار است اوایل سال ۹۴ منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شود.

چرا آذری می‌خوانید؟
چون به اعتقاد من موسیقی آذربایجان تاریخ مصرف ندارد و همیشه برای همه حتی کسانی که این زبان را متوجه نمی‌شوند تازگی دارد. موسیقی آذربایجانی همیشه یک پیش‌بندی دارد و از آغاز سینه به سینه آمده، ولی ما آن را به روزتر کردیم و به آن هارمونی بخشیدیم. شاید در قطعاتمان موسیقی غربی باشد ولی در کنارآن، سازهای آذری مانند تومبا هم داریم. از آنجایی که تکنولوژی این روزها این موسیقی سینه به سینه را می‌بلعد؛ گاهی نیاز است به ماندگاری آن تاکید شود و من سعی دارم به این ماندگاری کمک کنم. این در حالی است که موسیقی آذربایجانی انحصاری شده و شما الان در سطح کشور نمی‌توانید جز یک نفر را در حوزه این نوع موسیقی بشناسید که این ظلم به استادان و جوان‌های موسیقی است. دفتر موسیقی از ما تست‌های بسیاری گرفت و روندهای مختلفی را طی کردیم تا توانستیم اجرایی در تالار وحدت را بگیریم. این گروه از پستی و بلندی‌های فراوانی عبور کرده و باید خوشحال بود که چنین اجرایی را در تالار وحدت داشته است. انواع و اقسام مجوزها برای این کنسرت صادر شده که این فقط به لطف خداوند بوده است.
فکر می‌کنید چه چیز این کنسرت بیش از هر چیزی نمود داشته است؟
از ویژگی‌های بارز اجراها و کنسرت‌های ریحان کیفیت بالا در تمامی گزینش‌های صحنه است اعم از نوازنده‌ها و اجرای موسیقی و کارگردانی بودن حرکات فولکوریک و پوشش لباس‌های یکپارچه تمامی اعضای گروه که خود نشان از توجه به جایگاه مخاطب دارد.
موسیقی‌ای که بخواهد خود را به مردم تحمیل کند موسیقی فاخر نیست. اجرای پلی بک در کنسرت توهین به شعور مردم است. موسیقی زنده باید ارائه‌دهنده هنر خواننده باشد نه کتمان ضعف و بی‌هنری در قالب کار الکترونیکی که گروه ریحان خود را موظف به ارائه آثار فاخر و هنر آذربایجانی اصیل می‌داند.