نمایشگاه کتاب مشهد در ایستگاه شانزدهم
دنیای اقتصاد، گروه فرهنگی-شانزدهین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران ایران همزمان با نمایشگاه سراسری رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات و دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی، جمعه شب با حضور دکتر علی صالحی معاون وزیر ارشاد و علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد افتتاح شد. در این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد و بنابر اعلام دست اندرکاران برگزاری آن، نزدیک به 700 ناشر از 20 کشور جهان در فضایی بالغ بر 20 هزار متر مربع آخرین انتشارات خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.نمایشگاهی که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان با حضور 26 ناشر برجسته بین المللی و 60 رسانه از سراسر کشور-که به دلیل کمبود فضا از بین 122 رسانه متقاضی انتخاب شده اند- در مشهد برگزار می شود.


نمایشگاه کتاب
فرصتی برای رونق اقتصاد نشر
pic۱
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: نمایشگاه کتاب علاوه بر اینکه زمینه معرفی آثار جدید ناشران و دسترسی متقاضیان به کتاب‌های خوب با قیمت مناسب را فراهم می‌کند، فرصتی برای رونق اقتصاد نشر است. وی افزود: نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی بزرگ است که می‌تواند گام موثری در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشد.
به گزارش ایرنا سید علی صالحی اظهار کرد: برای رسیدن به افق توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور باید هفته برگزاری نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف کشور به یک جریان فرهنگی پویا و مستمر در طول سال تبدیل شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خراسان رضوی 10 فرصت بی‌نظیر برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مکتوب در کشور و جهان اسلام را دارد که در هیچ استانی حتی تهران هم فراهم نیست، گفت: خراسان رضوی بعد از قم و تهران، سومین قطب انتشاراتی کشور است و هم‌چنین دو قطب علمی و حوزوی مقتدر دارد که در تولید، ترویج ، تبلیغ و مصرف کتاب می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.


خراسان رضوی از تمامی ظرفیت‌های
ترویج کتابخوانی برخوردار است
صالحی تصریح کرد: خراسان رضوی به اعتبار برخورداری از فرصت زیارتی و حضور سالانه ۲۵ میلیون زائر دارای همه زمینه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی شامل تولید، توزیع، ترویج و مصرف است. وی ادامه داد: سالانه شمار زیادی از پدیدآورندگان آثار مکتوب به مشهد می‌آیند که با یک برنامه‌ریزی مطلوب و برگزاری نشست‌های مشترک می‌توان از حضور موثر آنان در ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی و تبلیغ کتاب‌های خوب بهره گرفت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سالانه 60 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ می‌رسد که از این تعداد 30 هزار عنوان چاپ اول هستند.
صالحی ارتباط خراسان با کشورهای فارسی زبان را از دیگر ظرفیت‌های قابل استفاده برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مکتوب برشمرد و گفت: همه خاطرات فارسی زبانان دنیا با خراسان و مشهد مقدس پیوند خورده است. وی بیان کرد: خراسان رضوی دروازه ورود به ایران فرهنگی است که فرصتی مطلوب برای جذب ناشران و پدیدآورندگان آثار مکتوب و معرفی کتاب‌ها و نویسندگان ایرانی را فراهم می‌کند.
صالحی با اشاره به پیشینه خوب خراسان در توزیع کتاب گفت: تجارب ارزشمند ناشران و سابقه مطلوب کتاب فروشی در خراسان همراه با ابتکارات مختلف در حوزه توزیع و نشر فرصت مغتنمی برای ارتقاء کیفی آثار مکتوب و تبدیل این استان به قطب فرهنگ مکتوب کشور به شمار می‌رود.
تجربه خوب جمعه بازار کتاب مشهد
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌چنین از تشکیل «ستاد هفته کتاب» با ریاست استانداران و دبیری مدیران کل ارشاد در استان‌های کشور خبر داد و گفت:‌ تجربه جمعه‌بازار مشهد فرصت به دست آوردن کتاب‌های کمیاب را آسان می‌کند.
صالحی به فرصت‌های شهر مشهد در ارتباط با فرهنگ کتابخوانی اشاره و بیان کرد: مراکز علمی ،فرهنگی در خراسان، وجود نهادها و مؤسسات خودجوش در حوزه نشر و رسانه‌های پرقدرت استان کمک بسیار زیادی برای پیوند فرهنگ و کتاب می‌کنند.وی با اشاره به اینکه هفته کتاب، هفته ملی برای کشور است از راه‌اندازی ستادهای هفته کتاب در استان‌ها خبر داد و گفت:‌ ما به وزیر ارشاد پیشنهاد راه‌اندازی ستاد کتاب را داد‌ه‌ایم و ایشان استقبال کردند و نامه به استانداری‌ها زده شد و فرصت کتاب موقعیت خوبی است که ستاد هفته کتاب در خراسان دائمی شود.
معاون وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: پدیدآورندگان کتاب از سراسر جهان به طور شخصی سالانه به مشهد سفر می‌کنند و از این حیث رفت و آمدهای اهالی اهل قلم به خراسان زیاد می‌شود و این در ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک بسیار زیادی می‌کند.


تمدن ایرانی میراث‌دار فرهنگ کتابخوانی در جهان است
pic2
استاندار خراسان رضوی هم که دیگر سخنران این مراسم بود، گفت: تمدن ایرانی در جهان پیشگام و میراث‌دار فرهنگ کتابخوانی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا رشیدیان اظهار کرد: در کشور ما همیشه یکی از شاخص‌های فرهنگی و ملاک‌های اصلی رشد جامعه کتاب است.وی افزود: یکی از مشکلاتی که در عرصه نشر کشور وجود دارد این است که به نیازهای جامعه از سوی برخی افراد بی‌توجهی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال تا می‌توانیم به غذای جسم اهمیت می‌دهیم اما به غذای روح که نیاز اصلی جامعه ما است اهمیت نمی‌دهیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه توجه به کمک و همراهی دستگاه‌های مسئول با ناشران باید صورت بگیرد و این مهم می‌تواند از زمینه ورود انتشارات غیر مجاز زیر پله‌ای در جامعه جلوگیری کند، گفت: هدیه دادن کتاب به یکدیگر یک سنت قدیمی است و امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاهی دوباره احیا شود.
رشیدیان خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در مسائل فرهنگی خانواده‌ها دیده می‌شود این است که خیلی از والدین تعامل و ارتباط لازم را با فرزندان خود ندارند و اگر فرهنگ کتابخوانی از همان دوران کودکی در دل آنها سوق داده شود، جامعه ما به عنوان یک تمدن کتابخوان معرفی می‌شود و نسل به نسل به آیندگان منتقل می‌شود.وی بیان کرد: در کشور ما بزرگان ادب و فرهنگ بسیاری زندگی می‌کرده و می‌کنند و با این دیدگاه تمدن ایرانی در جهان پیشگام و میراث‌دار فرهنگ کتابخوانی است.


معرفی برگزیدگان حوزه نشر
همچنین در این مراسم بر اساس اعلام هیات داوران شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب ایران کتاب‌های «تاریخ معاصر مشهد» به قلم یوسف متولی حقیقی، «تاریخ ایران» نوشته جواد نعیمی، «معماری و معماران سبزوار» اثر حمید معماری، «سلسله مباحث اقتصاد در سبک زندگی» نوشته جواد ایروانی، «سبک زندگی اسلامی» به قلم محمد دشتی نیشابوری، «نام‌آوران توس» اثر سید مهدی سیدی و محمدجعفر یاحقی و «شناخت تابران» نوشته رجبعلی لباف خانیکی، محمد لباف خانیکی، محمود بختیاری، محمود طغرایی و بهزاد نعمتی از جمله کتاب هایی بودند که حائز عنوان برگزیده شناخته شدند.همچنین انتشارات «آهنگ قلم»، «استوار»، «سپیده باوران» و «طنین قلم» نیز به عنوان انتشارات برگزیده معرفی و از آنها تقدیر شد.
این نمایشگاه از سوم تا نهم آبان ماه پذیرای عموم است.