قوانین پیام‌نویسی در کسب‌وکار
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد در Object management Group (کنسرسیومی از صدها شرکت کامپیوتری که استانداردهایی را بر مولفه‌های نرم‌افزاری می‌نویسند تا بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند) قوانین آداب رفتار در کسب‌وکار وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. در ماه ژانویه آکادمی مدیریت مطالعه‌ای انجام داد که در آن بیان می‌کرد افرادی که متنی بعد از کار دریافت می‌کنند معمولا درمورد آن خشمگین می‌شوند. تاکنون ایمیل و اشکال دیگر ارتباطات الکترونیک در رده اول قرار گرفته‌اند. بنابراین، چه زمانی اقتضا می‌کند به همکارتان ایمیل بزنید؟ و چگونه می‌توانید ارتباطات الکترونیک ناخواسته را در خارج از ساعت‌های کاری کاهش دهید؟
طی سه سال گذشته، تصمیم گرفتم که به تماس‌های ناخواسته پایان دهم؛ اکنون اصلا به ایمیل‌های صوتی گوش نمی‌دهم، چون اخیرا موجب ناراحتی فردی شده‌ام، تصمیم گرفتم که تحقیق بیشتری انجام دهم و آنچه را که آموخته‌ام به همه آموزش دهم.
پیام دادن به یک همکار عموما بستگی به این دارد که رابطه شما در چه سطحی است، آنچه می‌خواهید بنویسید درباره چیست و درجه آن فرد چیست. پیام دادن یک کار نسبتا شخصی است. در واقع، تلفن‌های ما تعمیمی از شخصیت‌ ما به برخی درجات و شکلی از انتقال پیام مستقیم هستند.
گرچه مشکل با پیام دادن این است که می‌تواند مفهوم را از دست بدهد. به قوانین زیر در زمینه آداب معاشرت توجه کنید.

۱. پیام دادن به رئیستان
پیام فرستادن به رئیستان یک امر بسیار مهم محسوب می‌شود؛ مخصوصا زمانی که یک مساله فوری پیش می‌آید یا نیاز به حل سریع مشکل وجود دارد. هنگام نوشتن پیام تا حد امکان آن را ساده بنویسید مثلا زمان ملاقات و مکان آن را در متن بیاورید یا زمان نیاز به یک پاسخ فوری دارید یا درخواست یک ملاقات قهوه می‌کنید.
هرگز خبرهای بد درباره یک قرارداد یا یک تصمیم مهم مانند (متاسفم. اخراج) را ننویسید. هرچیزی باید حرفه‌ای دنبال شود. البته شما باید به هر پرسشی که رئیستان از شما پرسیده است، پاسخ دهید.
اگر مدیر شما فردی جوان است (زیر 35 سال) یا کسب‌وکار کوچکی را اداره می‌کند، زبان نوشتار شما ممکن است بیشتر محاوره‌ای باشد. جهت اطمینان به سیاست ارتباطات شرکت خود مراجعه کنید.

2. پیام دادن به تیمتان
به‌طور کلی زمانی که به اعضای تیمتان پیام می‌دهید، باید بسیار محتاط عمل کنید. این پیام‌ها ممکن است به سن، روابط شخصی و حتی زمان وابسته باشند.
به روابط گیرنده‌ و موقعیت احساسی‌تان با او توجه کنید و بخاطر بسپارید که وقتی پیام به‌صورت متنی نوشته می‌شود ممکن است مفهوم اصلی خود را از دست بدهد. ممکن است دیگران از این پیام‌ها سوء تعبیر کنند و مشکلاتی برایتان ایجاد شود؛ حتی اگر دو طرف با هم شوخی داشته باشید.
اگر با اعضای تیم بیرون از محیط کار رابطه شخصی دارید، تلاش کنید تا بعد از ساعت‌های کاری با آنها مکاتبه نکنید. اگر پیام دادن درمورد یافتن یک محل ملاقات، اطلاع‌رسانی به فرد در مورد دیر حاضر شدن در جلسه یا پیگیری یک سوال باشد، این امر در خلال ساعت‌های کسب‌وکار می‌تواند مناسب باشد.
چگونه کمتر در معرض نامه نگاری باشیم
آیا پیام دادن، شما و همکارانتان را خشمگین می‌کند؟ آیا می‌خواهید پیام‌های کاری کمتری در تلفن‌تان بعد از ساعت‌های کاری داشته باشید؟ در اینجا چند ترفند برای کاهش متن‌ها و آزاد کردن موبایلتان از کسب‌وکار در زمان‌های شخصی ارائه شده است.
موبایل خود را از کارت‌های تجاری و پروفایل لینکدین خارج کنید.
سیاست ارتباطی خود را در امضای ایمیل خود داشته باشید. تلفن همراه خود را از کسب‌وکار خارج کنید و خطی مخصوص پاسخ دادن اضافه کنید (لطفا همه مکاتبات خود را از طریق ایمیل ارسال کنید).
از آنها بخواهید تا فقط در ساعت‌های کاری با شما در ارتباط باشند و اگر نیاز به ارتباط با شما در زمان غیرکاری دارند فقط از طریق ایمیل پیام خود را برسانند. کارآفرینان و آزادکاران ممکن است فراموش کنند که دیگران در ساعت‌های آزاد کار نمی‌کنند.
برای کسانی که اصلا این قضیه را درک نمی‌کنند، آخر هفته‌ها و غروب‌ها در تلفن همراهتان از عبارت مزاحم نشوید استفاده کنید.
منبع: entrepreneur