انتخابات اتاق و مهندسی مجدد
حسین متین راد* من اینجا بس دلم تنگ است و هرسازی که می‌بینم بدآهنگ است قدم در راه بی‌برگشت بگذاریم ببینیم آسمان «هرکجا» آیا همین رنگ است یکی از ویژگی‌های جامعه مدنی، وجود و حضور نهادها، تشکل‌های مردمی و بخش‌خصوصی در بخش اقتصاد، صنعت و تولید است که اتاق بازرگانی مهمترین و شناخته‌شده‌ترین تشکلی است که در سطح جهان با همین نام Chamber of Commerce شناخته می شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اتاق بازرگانی در ادبیات اقتصادی دنیا به‌عنوان یک تشکل ملی در مقیاس جهانی پذیرفته‌تر از تشکل‌هایی مانند انجمن مدیران، خانه صنعت، خانه معدن و... می‌باشد.
بافت اتاق و ویژگی‌های شخصیتی منتخبان، امکان سوء‌استفاده و لابی تشکلی را به حداقل می‌رساند که البته از شاخص‌های نهادی اقتصاد کشورها نیز متاثر است.
در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، نقش تشکل‌های خصوصی در بستر شرایط سیاسی و اقتصادی هر جامعه تعریف خاص خود را داراست که مهمترین آن نگاه حکومت به تشکل‌هاست که آیا نگاه ابزاری است یا به‌عنوان بخشی از مسیر جامعه مدنی و درنهایت سرمایه‌اجتماعی ، توسعه آن اجتناب‌ناپذیر است.
بی‌تردید کاهش تصدی‌گری دولت و حضور کمرنگ و حداقلی دولت و شبه‌دولتی‌ها در اقتصاد، اجرای صحیح اصل 44، از اصول اولیه و بسترساز مسیر جامعه مدنی و آزمون و راستی‌آزمایی ادعای حکومتی است.
بزرگترین شاخصه این تشکل اقتصادی، استقلال از دولت، فراگیر و بالادست بودن نسبت به سایر تشکل‌ها و خصلت حمایتی این نهاد بر سایر انجمن‌ها و تشکل‌های کارفرمایی است که قانون فضای کسب‌وکار نیز آن را تقویت کرده است. در شرایط جاری و در رابطه با اختیارات و وظایف محوله و ماموریت ویژه برای محوریت شورای گفت‌وگو،...
انتخابات اتاق و مهندسی مجددادامه سرمقاله... قانون فضای کسب‌وکار، پیشنهاد اصلاح قوانین و همه مواردی که اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اقتصاد دارند را باید رصد و نظارت نماید.
آیا با توجه به آنچه در شرایط فعلی بر اقتصاد کشور حاکم است، می‌توان نقش هیات رئیسه‌های ادواری اتاق را نادیده انگاشت، چرا نقش خود را درست ایفا ننموده‌اند؟
- تغییر ساختار سنتی اتاق هزینه دارد، اما این هزینه بخشی از سرمایه‌گذاری برای آینده است.
- آیا کسانی که با طیف موجود همسویی استراتژیک ندارند و علم جدایی‌طلبی برداشته‌اند، کفایت و تخصص مورد ادعا را دارند؟
- آیا برنامه مدونی با توجه به شرایط اقتصادی جاری و آتی با توجه به نفت 40 دلاری ارائه می‌نمایند؟
- آیا صرفا ادعا و انتقاد از بخشی از همراهان کفایت می‌نماید؟
- مشکل انتخابات قبل و قشون‌کشی در آن با همان مبانی اخلاقی ممکن است، مجددا تکرار شود، اگر بپذیریم که تشکل باید شاقول باشد نه پاندول، مطمئنا اعضا با چشم باز و نگاه کارشناسانه ورود پیدا خواهند کرد.
- سرمایه دوره پیش حضور رئیس اتاق خراسان رضوی به‌عنوان رئیس اتاق کشور، آنقدر ارزشمند است که حتی بعضی منتقدان باید بین بد و بدتر تصمیم مناسبی بگیرند.
ترکیب فعلی هیأت تجانس لازم را ندارد که می‌توان آن را تحلیل کرد.
امیدوارم داستان «تبرک» ختم به خیر شود. عدم حمایت و تبری جستن از تبرک راه حل نیست، اتاق باید چندسال پیش درمورد پدیده «پدیده» نظر کارشناسی و تحلیلی می‌داشت؛ کماینکه درمورد چینی مقصود که اکنون اعلام ورشکستگی نموده، هیچ موضعی اتخاذ نشده است.
مگر این استان چند واحد بزرگ بیش از 5000 هزار نیروی انسانی دارد که اتاق بازرگانی به عنوان سرپناه صنعتگر و بازرگان، این موارد را در سکوت بگذراند؟
آیا همه در استراتژی صنعت استان اصرار به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نداریم؟ مشابه چینی مقصود واحدهای دیگری هم هستند که اگر حرمت اعلام ورشکستگی عمومی شود، آن وقت همه علم واویلا برخواهند داشت.
به‌هرحال در مهندسی مجدد، اتاق خراسان رضوی باید نقش خود را بازتعریف نماید و به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی با شجاعت و جسارت کارشناسی، مطالبات خود را از حکومت پیگیری نماید.
اتاق خراسان نیاز به چرخش راهبردی دارد، آن هم با اقتصاد بدون نفت؛
- سیاستگذاری و شتاب دادن به رشد شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
- افزایش رقابت‌پذیری کسب‌وکار داخلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
- توسعه نقش تشکل‌ها در فرآیند تصمیم‌سازی
- توسعه شاخص‌های سرمایه‌گذاری
- اجرا و بهبود قانون فضای کسب‌وکار
- و در نهایت با روش‌ها، اهداف حداقلی و افراد و تفکرهای نسل اولی نمی‌توان ادامه داد، چراکه آن روش‌ها به‌خصوص با محافظه‌کاری عجین شده و استقلال اتاق نیز مورد سوال خواهد بود، تا بعد..
*عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی