پایتخت آمادگی نسبی زلزله را دارد
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: ابزار پیش‌بینی زلزله وجود ندارد اما به‌کارگیری تجارب مفید در حوادث زلزله می‌تواند نقش موثری در کاهش خسارات و تلفات داشته باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار افزود: ایران کشور حادثه‌خیزی است که در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را در بحث زلزله دارد.
معاون وزیر کشور تصریح کرد: کشور ما حوادث گوناگونی را به‌ویژه زلزله به خود دیده است به‌طوری‌که کشور و جغرافیای محدوده مرزها، تاکنون ۷۰۰ لرزه در مقیاس بالای یک ریشتر را به خود دیده‌اند.
نجار در پاسخ به این سوال که آیا از تجارب سایر کشورها در مقابله با بحران‌ها و پیشگیری از آن استفاده می‌شود؟ گفت: کشور ما توانسته در بحث بحران، تجربه بالایی در پیش‌بینی، پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی به دست آورد.
وی ادامه داد: علاوه‌بر این، توانسته‌ایم هم تجارب خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم و هم از تجارب دیگر کشورها بهره‌مند شویم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌های بسیاری با سازمان‌های بین‌المللی کشورها در زمینه بحران امضا شده که انسان‌دوستانه و به‌منظور کاهش خسارت‌های جانی و مالی است.
وی با اشاره به زلزله اخیر در لرستان و آبدانان در استان ایلام گفت: خوشبختانه در وقوع این زلزله با استفاده از تجارب پیش لرزه‌ها به موقع پیش‌بینی و هشدارهای لازم برای وقوع زلزله به مردم داده شد.
نجار گفت: پیش‌بینی‌های به موقع زلزله موجب شد مردم زیرسقف ناامن نمانند و همین امر منجر به کاهش تلفات در لرستان و نداشتن تلفات در ایلام شد. وی تعداد مجروحان زلزله ایلام را مجموعا 317 نفر اعلام کرد.
آمادگی نسبی برای مقابله با بحران در تهران
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: اکنون به خاطر اقدامات موثر این سازمان و مدیریت بحران در شهرداری تهران، آمادگی نسبی خوبی برای مقابله با بحران در سطح کلانشهر تهران وجود دارد.
«اسماعیل نجار» افزود: از آنجا که در زمان وقوع بحران، مردم نقش اصلی را ایفا می‌کنند، باید آموزش‌های لازم را در زمینه پیشگیری و مقابله با بحران به مردم ارائه کرد.
وی تصریح کرد: از خداوند می‌خواهیم ما را با حوادثی نظیر زلزله امتحان نکند، اما تلاش خود را انجام می‌دهیم تا همه امکانات فراهم شود تا در صورت وقوع حادثه در کمترین زمان ممکن، بیشترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.
نجار با بیان اینکه مطالعات دقیقی در راستای پیشگیری و مقابله با وقوع حوادث مختلف در سطح تهران انجام شده، ادامه داد: مدیریت بحران تهران نیز اقدامات موثری در جهت پیش‌بینی، پیشگیری و ساخت وسازها در این کلانشهر انجام داده است.
استحکام ساختمان‌ها، کاهش خسارات را در پی دارد
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه استحکام ساختمان‌ها به‌طور یقین کاهش خسارات جانی و مالی را به همراه خواهد داشت، افزود: از آنجا که آئین‌نامه ۲۸۰۰ ویژه استحکام بخشی واحدهای مسکونی به‌عنوان یک تعهد میان ناظران و مهندسان به شمار می‌رود، باید با نظارت دقیق‌تر از سوی ناظران، این مهم محقق شود.
وی تلاش مردم برای استحکام بخشی به واحدهای مسکونی را از دیگر اقدامات جهت مقابله با خسارات جانی و مالی دانست و ابراز امیدواری کرد مردم نیز در این زمینه مدیریت بحران را یاری کنند.
تهران روی گسل زلزله قرار دارد
نجار با بیان اینکه تهران به عنوان یک کلانشهر، استثنا است، افزود: با توجه به اینکه این کلانشهر روی گسل زلزله قرار دارد، باید ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و اقدامات اولیه در زمینه پیشگیری و ارائه آموزش به مردم و استحکام بخشی واحدهای مسکونی جهت کاهش خسارات، انجام شود.
همکاری با دانشگاه صنعتی شریف برای آموزش یک میلیون نفر
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای ارائه آموزش‌های همگانی به مردم، با دانشگاه صنعتی شریف به صورت ویژه همکاری می‌شود تا یک میلیون نفر از مردم آموزش‌های پیشگیرانه وقوع حوادث طبیعی را فراگیرند.
وی ادامه داد: این آموزش‌ها برای عموم مردم و به صورت دیجیتالی برگزار می‌شود تا سطح آموزش و آگاهی آنها ارتقا یابد.
ارائه آموزش همگانی به مردم یک اصل برای سازمان مدیریت بحران است
نجار با بیان اینکه ارائه آموزش همگانی به مردم به عنوان یک اصل برای سازمان مدیریت بحران کشور است، افزود: می‌خواهیم تا جایی آموزش‌ها پیش برود که مطالبه همگانی در زمینه بحران باشد.