زعفران را دریابید
دنیای اقتصاد،گروه کشاورزی- زعفران مهمترین محصول صادراتی خراسان رضوی و حتی کشور به شمار می‌رود که با توجه به ارزآوری بالا و انحصار تولید آن در ایران، از جمله محصولات استراتژیک کشورمان است.با توجه به فرارسیدن پاییز و آغاز فصل برداشت این محصول در هفته‌های آینده و نیز ارائه آماری از سوی گمرک درباره میزان صادرات این محصول.

دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی- زعفران مهمترین محصول صادراتی خراسان رضوی و حتی کشور به شمار می‌رود که با توجه به ارزآوری بالا و انحصار تولید آن در ایران، از جمله محصولات استراتژیک کشورمان است.
با توجه به فرارسیدن پاییز و آغاز فصل برداشت این محصول در هفته‌های آینده و نیز ارائه آماری از سوی گمرک درباره میزان صادرات این محصول در سال جاری، به سراغ مسئولان و کارشناسان صادرات و تولید زعفران در استان رفتیم. آمار ارائه شده از گمرک در یکی از خبرها عددی شگفت‌انگیز بود و از افزایش ۹۷ درصدی صادرات این محصول خبر می‌داد اما در ادامه خبر آمده بود که این رشد مربوط به صادرات نوع خاصی از بسته‌بندی‌های زعفران و نه مجموع صادرات این محصول بوده است.

نوسان صادرات زعفران در ماه‌های ابتدایی امسال
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از افزایش صادرات زعفران در فروردین و اردیبهشت و کاهش صادرات این محصول در خرداد و تیرماه امسال خبر داده و می‌گوید: با توجه به رشد ۲۹ درصدی صادرات زعفران در فروردین و رشد ۴۱ درصدی آن در اردیبهشت‌ماه امسال و نیز کاهش ۲۵ و ۳۳ درصدی صادرات در خرداد و تیرماه، در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها یک درصد رشد صادرات زعفران داشته‌ایم.
غلامرضا میری تصریح می‌کند: آماری که از سوی گمرک ارائه شده و برخی از سایت‌ها رشد 97 درصدی صادرات زعفران را تیتر کرده‌اند، در واقع مربوط به یک نوع از بسته‌بندی صادراتی زعفران است و مربوط به بسته‌بندی‌های 30 تا 50 گرمی است که در این زمینه با رشد 97 درصدی روبه‌رو بودیم وگرنه در اصل رشدی در صادرات زعفران نداشته‌ایم.

صادرات ۶۸ میلیون دلاری زعفران در ۵ ماهه امسال
میری می‌گوید: در ۵ ماهه نخست امسال ۴۸ تن و ۷۳ کیلوگرم زعفران به ارزش ۶۸ میلیون و ۶۴۹ هزار دلار از مشهد صادر شد و میزان صادرات مدت مشابه سال گذشته ۴۷ تن و ۱۵۸ کیلوگرم به ارزش ۶۷ میلیون و ۸۹۱ هزار دلار بود، ضمن اینکه ۱۰ درصد صادرات زعفران کشور نیز از تهران انجام می‌شود. وی درباره دلیل کاهش و افزایش میزان صادرات زعفران در ماه‌های مختلف سال جاری اظهار می‌کند: برخی از موانع و مشکلات صادرات این محصول در سال ۹۳ برداشته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به حذف عوارض دریافتی از صادرکنندگان و لغو الزام ارائه کدملی کشاورز توسط صادرکننده از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی اشاره کرد که موجب رشد صادرات این محصول در دو ماه ابتدایی سال شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ادامه می‌دهد: افزایش ۵۰ درصدی قیمت زعفران در اردیبهشت ماه موجب کاهش صادرات این محصول در خرداد و تیرماه شد، ما روند صادرات این محصول را با توجه به صادرات ۱۵۰ تنی زعفران در سال گذشته، برای امسال تا مرز ۲۰۰ تن پیش‌بینی کرده بودیم اما افزایش قیمت این محصول با عدم استقبال خریداران به ویژه کشورهای اروپایی و در نتیجه کاهش صادرات همراه بود.

هجوم دلال‌ها به بازار زعفران
میری در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت زعفران چه بود، می‌گوید: متاسفانه آمارهای درستی از میزان تولید زعفران نداریم و با توجه به این موضوع و اینکه عنوان می‌شد امسال با کاهش تولید روبه‌رو هستیم، با مقداری افزایش در قیمت زعفران مواجه شدیم اما در حال حاضر هیچ کمبود زعفرانی در بازار وجود ندارد. وی خاطرنشان می‌کند: از طرفی برخی از دلال‌بازی‌ها در بازار زعفران موجب افزایش قیمت این محصول شد؛ زعفران کالایی است که به خوبی خرید، فروش و نگهداری می‌شود و با توجه به حجم کم، گردش مالی بالا و سرعت تبدیل آن به پول، بسیاری از دلال‌ها به خرید این محصول روی آورده‌اند و زعفران خریداری شده را گران‌تر می‌فروشند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تصریح می‌کند: در شرایط فعلی، زعفران موجود نزد کشاورزان بسیار کم است و این درحالیست که باید ۳۰ تن از محصول سال گذشته باقی مانده باشد اما همه محصولات نزد دلالانی است که آن‌ها را خریداری کرده‌اند و این امر موجب افزایش قیمت می‌شود. البته افزایش قیمت تا پایان خردادماه بود و پس از آن به ثبات قیمت رسیده‌ایم و نوسان ۳۰ تا ۵۰ هزار تومانی نرخ زعفران در بازار امری طبیعی است.

میری یادآور می‌شود: در فاصله یک ماه مانده به برداشت زعفران به عنوان محصولی فوق استراتژیک برای استان و کشور که امرار معاش بیش از ۱۳۰ هزار خانوار از طریق آن انجام می‌شود و در بخش‌های تولید، فرآوری، صادرات و بسته‌بندی اشتغال‌زایی زیادی را به دنبال داشته و با در اختیار داشتن ۹۲ درصد تولید زعفران جهان، محصولی انحصاری برای ایران است؛ از مسئولان درخواست داریم تا تدبیری برای خرید و فروش زعفران اندیشیده و این محصول را به حال خود رها نکنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی می‌افزاید: لازم است تسهیلاتی با سود تک رقمی در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران قرار گیرد تا تولیدکنندگان مجبور نباشند زعفران خود را به قمیتی بسیار پایین به دلال‌ها بفروشند و صادرکنندگان هم بتوانند با خریداری زعفران و ذخیره آن، به تنظیم بازار این محصول و جلوگیری از عرض‌اندام دلالان کمک کنند تا بتواینم فروش و عرضه این محصول مهم را در اختیار داشته باشیم در غیر اینصورت ما نمی‌توانیم با دست خالی با تاجری که سه نسل در کار عرضه زعفران در جهان است، رقابت کنیم.

69 هزار هکتار از اراضی خراسان زیر کشت زعفران است
مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز می‌گوید: هم اکنون ۶۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زعفران قرار دارد و هرساله دو تا سه هزار هکتار توسعه کشت این محصول را داریم، هر چند سیاست ما کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد اراضی است اما برخی از کشاورزان زعفران را جایگزین محصولاتی مانند گندم می‌کنند.

رامین اسمی با بیان اینکه ظرف ۱۰ روز آینده برداشت زعفران در نقاط سردسیر استان آغاز می‌شود، می‌افزاید: برخی از مناطق شهرستان تربت‌حیدریه اولین مناطقی هستند که زعفران در آن‌ها گل‌دهی داشته و برداشت را آغاز می‌کنند. وی با اشاره به لزوم اجرایی‌سازی طرح جامع زعفران، اظهار می‌کند: این طرح در کمیسیون ماده ۲۱۵ مدیریت برنامه‌ریزی برای تخصیص ردیف اعتباری مانده است، در طرح جامع حل تمامی مشکلات زعفران پیش‌بینی شده و در صورت تصویب ردیف اعتباری، بسیاری از موانع و مشکلات این محصول مرتفع خواهد شد.

هدف اصلاحات، کسب اکثریت مجلس

pic1


روزنامه اعتماد در نظرخواهی از ٤٠ چهره سیاسی اصلاح­­­ طلب، سه پرسش اساسی را با آن‌ها مطرح کرده است تا مخاطبان این جریان به خوبی با دغدغه ها و اهداف چهره های اصلاح طلب آشنا شوند. در بین این افراد، دو شخصیت اصلاح‌طلب خراسانی نیز اظهارنظر کرده‌اند. حسین انصاری‌راد، نماینده مردم نیشابور در مجلس ششم گفت: تاکید من بحث قانون انتخابات است. مبنای بررسی صلاحیت طبق قانون انتخابات باید مراکز معتبر قانونی چون دادگستری، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و اداره تشخیص هویت باشد و اگر نهاد نظارتی کسی را رد کند داوطلب و کاندیدا حق شکایت دارد. نهاد باید مدارک را کتبا اعلام کند و مراجع رسیدگی‌کننده هم باید نتیجه را اعلام کنند.

همچنین حسن رسولی، استاندار اسبق خراسان در دولت هشتم با اشاره به اجماع کامل و رسیدن به لیست واحد در جریان اصلاحات،گفت: حتی اگر نیروهای درجه یک اصلاح طلب ردصلاحیت شوند ما منفعل نخواهیم بود و با انتخابات قهر نخواهیم کرد. نهادهای نظارتی در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، عملکردهای متفاوتی از خود نشان داده اند. باتوجه به اینکه در انتخابات سال ٩٢ افکار عمومی اقبال خوبی به اصلاح طلبان نشان دادند، نتیجه خوبی برای اصلاح طلبان رقم خواهد خورد. با این حال سازوکار مدیریتی اصلاح طلبان برای انتخابات باید به‌گونه ای باشد که خود را برای هر شرایطی آماده کنند. ترکیب مجلس دهم قطعا متفاوت از مجلس نهم خواهد بود.

بلاتکلیفی ساخت مابقی پروژه راه‎آهن
گرگان- بجنورد- مشهد

pic2


روزنامه شرق در مصاحبه کوتاهی با علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، نوشت: احداث راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد که قرار بود از سوی وزارت راه با هزینه کنسرسیومی چینی- ایرانی در دولت دهم اجرا شود، به علت اشکالات حقوقی و قراردادی هنوز بلاتکلیف مانده است. بنا بود ٨٥ درصد منابع مالی پروژه از سوی چینی ها به صورت فاینانس پرداخت شود و ١٥درصد تأمین مالی آن از سوی آستان قدس رضوی انجام گیرد.

معاون وزیر راه دراین باره به شرق گفت: پروژه راه‎آهن گرگان- بجنورد- مشهد در قالب تفاهم نامه قرارداد در دولت دهم مطرح شد و پس از اینکه مهلت آن به اتمام رسید، الحاقیه‎ای نیز به آن افزوده شد. در این الحاقیه ٥٠ مورد وجود داشت که از نظر حقوقی و قراردادی دچار مشکل بود. نورزاد در بیان ابهاماتی که در رابطه با اشکالات اساسی این پروژه به وجود آمده بود، افزود: در قرارداد احداث این راه‎آهن، شرح کار مشخص نیست. این پروژه ٦٣٠ کیلومتر طول دارد که در متن قرارداد تنها اجرای قسمت A آن به طول ٣٠٠ کیلومتر ذکر شده که این ٣٠٠ کیلومتر بخشی از پروژه بوده و ساخت مابقی پروژه بلاتکلیف است. وی با اشاره به دومین مشکل مهم این قرارداد، ادامه داد: مبلغ این قرارداد بر مبنای متوسط قیمت ساخت یک کیلومتر راه‎آهن، بیش از دوبرابر قیمت واقعی منعقد شده که دولت فعلی در حال پیگیری برای تعدیل و اصلاح قیمت قرارداد است.

ساخت‌وسازهای اطراف حرم رضوی

pic3


روزنامه آرمان در گزارش کوتاهی درباره ساخت‌وسازهای پیرامون حرم رضوی، نوشت: چند سالی است که روند ساخت ساختمان‌های مرتفع در اطراف حرم رضوی رشد چشمگیری داشته و این روند بدون در نظر گرفتن میزان تحمل زمین منطقه، یکپارچگی در معماری و وجود بافت قدیمی با سرعت ادامه دارد. در گذشته نه چندان دور، نوع معماری و ساخت بناهای اطراف حرم رضوی به گونه ای بود که امکان مشاهده گنبد از اکثر ارتفاعات اطراف شهر امکان‌پذیر بود، درحالی‌که امروزه حتی از کوچه های منتهی به حرم نیز به سختی می توان گل دسته یا گنبد حرم را مشاهده کرد. با توجه به حضور سالانه ۲۵ میلیون زائر در مشهد، لازم است تمهیداتی برای اقامت آن‌ها اندیشیده شود.

در این میان، ضروری است که با تشکیل کارگروهی از کارشناسان ساختمان سازی و معماری، مواردی مانند موقعیت حرم امام رضا (ع) و قدیمی بودن بافت منطقه در طرحها و برنامه های اجرایی لحاظ شود. این اصولی است که در سایر کشورها نیز برای ساخت‌وساز در اطراف مجموعه های مهم تاریخی ـ فرهنگی رعایت می شود.

برگزاری سومین جشنواره بین المللی
ایران بانک ۲۰۱۵ در مشهد ‏

pic4


روزنامه اطلاعات در خبری پیرامون برگزاری سومین جشنواره بین المللی ایران بانک ۲۰۱۵ در مشهد، نوشت: علی رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی با اعلام این خبر، گفت: این جشنواره با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای هماهنگی بانک های کشور، شورای هماهنگی بانکهای استان خراسان رضوی، اتاق مرکزی تعاون جمهوری اسلامی و دانشگاههای سراسر کشور از جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت، علامه طباطبایی و دیگر سازمانهای مدیریتی، علمی و پژوهشی در ۳۱ شهریور و یکم مهر ۹۴ در مشهد برگزار می شود‏‎.

او به این نکته اشاره کرد که نظام مالی و اعتباری، چون شریان حیاتی برای نظام اقتصادی بسیار مهم است و به عبارت دیگر نبض حیات اقتصادی، بخش مالی آن است و اگر قلب نظام اقتصادی یعنی همان بخش مالی و اعتباری آسیب ببیند، موجودیت نظام اقتصادی به مخاطره می افتد‏‎ و برگزاری این رویداد با عنایت به حجم وسیع معاملات پولی و بانکی و جریان بالای اقتصادی در استان، می تواند در رشد و توسعه نظام اقتصادی و بانکی تأثیر بسزایی داشته باشد.‏ به گفته او بررسی راهکارهای نوین کاهش سود تسهیلات بانکی، شناسایی آسیب های نظام بانکی، کاهش معوقات بانکی و شناسایی منابع مالی پایدار از دیگر اهداف این جشنواره به‌شمار می رود‏‎.