ترمیم شکاف بین خردورزان و خردستیزان
احمد نقیب‌زاده
استاد دانشگاه
ملت و دولت‌های مختلف همواره نگاه‌ یکسانی به مسائل ندارند و در برخی موارد ممکن است که نگاه مردم با دولت تفاوت داشته باشد اما در شرایطی که ممکن است منافع ملی به خطر بیفتد مردم باید نگاهی همسو با دولت را در دستور کار داشته باشند زیرا در هر کشوری این مساله رخ می‌دهد که در برخی موارد دولت و ملت نگاه یکسانی ندارند، اما زمانی که منافع ملی به خطر می‌افتد دولت و ملت باید واکنش صحیحی از خود بروز دهند. در حال حاضر که برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سیاست‌هایی را علیه تهران در پیش گرفته‌اند، مردم ما نیز باید از ابزارهایی که در اختیار دارند در برابر کسانی که علیه منافع ملی ایران وارد عمل شده‌اند، استفاده کنند. به‌عنوان مثال کشورهایی در منطقه هستند که از پول تو جیبی مردم ما، توسعه یافته‌اند و اکنون علیه ایران شمشیر کشیده‌اند.
مردم ایران باید پول‌هایشان را درست و به جا خرج کنند. یکی از کشورهایی که در این مورد می‌توان مثال زد، کشور ترکیه است که اگر درآمد هنگفتی که مردم ایران سالانه به جیب آن کشور می‌ریزند نبود، هرگز به این مرتبه نمی‌رسید که اتوبان‌های سراسری بکشد یا ساختمان‌های مجلل بسازد، اما اکنون شاهد هستیم که ترکیه به‌دلیل مساله سوریه، شمشیر را علیه مردم ایران کشیده است؛ بنابراین در این مورد خاص مردم نباید به ترکیه سفر کنند. باید توجه داشت توریست‌هایی که به ترکیه سفر می‌کنند هر کدام هزاران دلار به همراه خود می‌برند و در جیب ترکیه ای ها می‌ریزند. به همین منوال باید کشورهای جنوب خلیج فارس را نیز تحلیل و ارزیابی کرد. این کشورها تا دهه 1970، روستاهایی بیش نبودند، اما به برکت مسافران ایرانی و کالاهایی که به ایران صادر می‌کنند، کشور خود را آباد کردند و اکنون علیه ملت ایران وارد عمل شده‌اند و کالاهای ایرانی را تحریم می‌کنند. در این خصوص نیز مردم ما باید کالاهای این کشورها را تحریم کنند. در این رابطه دولت نیز باید همراهی کند و با برچسب مشخص کند که چه کالاهایی از خلیج فارس آمده تا مردم این کالاها را خریداری نکنند.

اگر مردم چنین سیاست‌هایی را دنبال کنند کشورهای عربی درمی‌یابند که مردم ایران تاچه حد از سیاست‌های آنها خشمگین هستند. در مورد مساله اعدام شیخ نمر باید توجه داشت باوجودی‌که عربستان سعودی با ایران خصومت دارد خیلی خوب توانست بازی خود را به پیش ببرد. یعنی اقدامی که صددرصد به ضرر عربستان بود با یک حرکت نابه جا در ایران به یک فرصت برای ریاض تبدیل شد. عربستان در این رابطه توانست کشورهای دیگر را نیز تاحدودی با خود همسو کند. ایران بارها فرصت‌هایی چون فرصت اخیر را از دست داده است. اگر اقدام تعرض به سفارت عربستان در ایران صورت نگرفته بود، امروز کل دنیا علیه این کشور بسیج می‌شد زیرا این چنین اعدام‌هایی هیچ توجیه حقوقی و قانونی ندارد. در این میان اگر کمپین‌هایی برای مقابله با اقدامات اعراب به‌ویژه عربستان از سوی مردم تشکیل شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ زیرا تشکیل چنین کمپین‌هایی نوعی بیدارباش برای تمامی مردم است و ملت ایران بحث تحریم خرید یا مسافرت به کشورهای عربی را مورد نظر قرار خواهند داد؛ بنابراین اگر کمپین‌هایی علیه اقدامات کشورهای عربی تشکیل شود، هم همبستگی دولت و ملت افزایش خواهد یافت و هم اینکه مردم هوشیارتر عمل خواهند کرد. البته در این رابطه دولت نیز باید اقداماتی انجام دهد زیرا بین خردورزان و خردستیزان در جامعه ایران یک شکاف وجود دارد که باید ترمیم شود. به‌عنوان مثال زمانی که برخی برنامه‌ها مانند کنسرت‌ها در کشورهای دیگر انجام می‌شود، مردم زیادی برای حضور در آن برنامه‌ها عازم کشورهای دیگر می‌شوند و این در حالی است که دولت باید برنامه‌هایی را در کشور مدنظر قرار دهد به‌خصوص در حوزه فرهنگی که دیگر مردم رغبت نکنند پول خود را در کشوری مانند ترکیه یا در دبی و جاهای دیگر خرج کنند.