تبلت هیبریدی، تبلت معمولی یا گوشی‌هوشمند
مریم عسگری تبلت‌ها یکی از محبوب‌ترین کالاهای کامپیوتری در بازار کامپیوتر هستند. کالایی که طی یکی دو سال اخیر محبوبیت بسیار زیادی نزد کاربران کامپیوترهای شخصی یافته و بازاری بسیار پرتنوع دارد. به گفته کارشناسان، بخش بزرگی از محبوبیت این کالا در بازار به‌دلیل قیمت ‌ارزان و نمونه‌های عامه‌پسند است. اما حقیقت این است که این کالای کم‌حجم ویژگی‌های کاربردی خاصی دارد که محبوبیت زیاد آن را در پی داشته است.محبوبیتی که موجب شده است تا مینی‌لپ‌تاپ‌ها که زمانی از لحاظ محبوبیت در بازار حرف اول را می‌زدند، حالا به حاشیه فرستاده شده و نوت‌بوک‌ها نیز با کاهش شدید حجم تقاضا مواجه شوند. حالا گویا رقبای تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، فبلت و تبلت‌های هیبریدی هستند. این موضوع سبب شده است تا کاربران کامپیوترهای همراه با این سوال مواجه شوند که واقعا تبلت‌ها می‌توانند جایگزین گوشی‌های هوشمند و نمونه‌های هیبریدی موجود در بازار باشند یا خیر؟ با توجه به این موضوع، ما به بررسی این موضوع پرداخته و این محصولات را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:

تبلت هیبریدی بخریم یا عادی؟
تبلت‌های هیبریدی که تبلت-لپ‌تاپ نام دارند در حقیقت دستگاه‌هایی با قابلیت کاربری چندمنظوره هستند. این محصولات ترکیب قدرتمندی از تبلت و نوت‌بوک هستند که در برخی موارد می‌توان صفحه نمایش را به‌طور کامل از دستگاه جدا کرد و در برخی از این دستگاه‌ها می‌توان صفحه را به جهات مختلف چرخاند و به‌عنوان تبلت از آن استفاده کرد. این تبلت‌ها به صفحه نمایش لمسی مجهزند و تجربه کاربری خوبی را برای کاربر به ارمغان می‌آورند.
این دستگاه‌ها بر پایه سیستم‌عامل ویندوز طراحی و به بازار عرضه شده‌اند و جالب اینجاست که بیشتر این دستگاه‌های هیبریدی مبتنی‌بر سیستم‌عامل ویندوز جدید نظیر 1/8 یا 8 هستند. البته برخی از دستگاه‌های هیبریدی مانند ATIV TAB از خانواده سامسونگ هر دو سیستم‌عامل اندروید و ویندوز را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
تبلت‌های هیبریدی از لحاظ کانفیگ (قابلیت‌های فنی) بسیار حرفه‌ای‌تر از تبلت یا لپ‌تاپ‌های در رده قیمتی دستگاه‌های هیبریدی هستند. اکثرا این تبلت‌ها به پردازنده‌های پرقدرت و کارت گرافیک‌های حرفه‌ای مجهز شده‌اند. نسخه‌های جدید تبلت‌های هیبریدی هم به پردازنده‌های نسل چهارم و ویندوز ۱/۸ مجهز شده‌اند. تبلت‌های هیبریدی معمولا باتری بسیار پرقدرت و طول عمر بالایی داشته و وزن بسیار کمتری نسبت به یک لپ‌تاپ دارند. برخی از دستگاه‌های هیبریدی قابلیت‌های خاصی نظیر پشتیبانی از قلم‌های نوری دارند و به کاربر اجازه می‌دهند روی صفحه تبلت دقیقا مانند کاغذ بنویسند، نقاشی کنند و...
در کل تبلت‌های هیبریدی یا بهتر بگوییم تبلت یا لپ‌تاپ‌ها دستگاه‌های چندمنظوره باقابلیتی هستند که کاربری خوشایندی را نصیب کاربرانشان می‌کنند.
اما تبلت‌های عادی یا رایانه‌های لوحی (tablet computer یا tablet) رایانه‌های قابل حملی هستند که از یک تلفن همراه یا دستیار دیجیتال شخصی بزرگ‌تر است و دارای یک صفحه لمسی برای کاربری راحت‌تر هستند. هدف اصلی تبلت‌ها انجام امور با استفاده از تماس صفحه نمایش به جای استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی است.
تبلت‌ها سیار هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را جابه‌جا کرد. ضمن اینکه می‌توان روی تبلت با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف پردازشگر متن نوشت مثل آفیس و......
مشاهده انواع فیلم‌ها و شنیدن موسیقی با کیفیت بسیار بالا در انواع قالب‌ها، مطالعه کتاب‌های الکترونیکی در انواع قالب‌ها، ویرایش و ایجاد متن، عکاسی و تصویربرداری، اتصال راحت به اینترنت از طریق وایفای و انجام بازی‌های سرگرم‌کننده از دیگر ویژگی‌های تبلت‌ها هستند. پشتیبانی از سیستم اینترنت بی‌سیم مدیریت ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی، عملکرد سریع، بهره‌مندی از اپلیکیشن‌های کاربردی، چند‌رسانه‌ای، و امنیت بالا و در نهایت مصرف انرژی کمتر و کارآیی بیشتر از دیگر ویژگی‌های تبلت‌ها است.


کدام را بخریم؟
ساده بگوییم، اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و با پرداخت مبلغی یک تبلت فوق حرفه‌ای با قابلیت حمل‌ونقل آسان و وزن کم داشته باشید و در کنار آن لپ‌تاپی سبک، شکیل و پرقدرت داشته باشید می‌توانید سراغ تبلت‌های هیبریدی بروید.
تبلت‌های هیبریدی برای افرادی که علاقه‌مند به استفاده از سیستم‌عامل ویندوز هستند و بیشتر روز را با این سیستم‌ عامل وقت می‌گذرانند مناسب اند. افرادی که مدام در سفر هستند و احتیاج به دستگاهی چند منظوره دارند که برای آنها نقش تبلت و لپ‌تاپ را یکجا بازی کند نیز کاربران خوبی برای تبلت‌های هیبریدی خواهند بود. از همه اینها بگذریم باید بگوییم که قیمت گران این تبلت‌ها موجب شده است تا کاربران کم‌درآمد فعلا نتوانند از این وسیله استفاده کنند. پس اگر علاقه‌مند به خرید نمونه‌های ارزان بازار هستید، سراغ این تبلت‌ها نروید.این تبلت‌ها برای انجام امور اداری مناسب هستند. کاربرد اصلی این دستگاه برای افرادی است که از تبلت انتظار بیشتری دارند.پس اگر این ویژگی‌ها را دارید و در ضمن از عهده هزینه خرید تبلت‌های هیبریدی در بازار بر می‌آیید این گوی و این میدان...
اما باید بدانید به صرف داشتن قدرت مالی برای خرید یک نمونه گران‌قیمت از تبلت در بازار نباید برای خرید تبلت هیبریدی اقدام کرد.
باید توجه داشته باشید که تبلت هیبریدی برای یک کاربر مبتدی یا عادی خانگی که علاقه‌مند به انجام بازی‌های کامپیوتری و گشت‌زنی در اینترنت است مناسب نیست. همچنین نوع علاقه‌مندی به سیستم‌عامل نصب شده روی دستگاه نیز تا حدود زیادی دایره کاربری این دستگاه را محدود کرده است. در نتیجه تبلت‌های هیبریدی با توجه به تمرکز خاصشان روی سیستم‌عامل ویندوز مناسب افرادی که به سیستم‌عامل آندروید و اپلیکیشن‌های آن علاقه‌مند هستند مناسب نیستند.پس بهتر است به سراغ تبلت‌های عادی موجود در بازار بروید.
همچنین افرادی که به دنبال تبلت‌های هفت اینچی با وزن کم هستند نباید به سراغ تبلت‌های هیبریدی بروند، زیرا تبلت‌های هیبریدی معمولا صفحه نمایش‌هایی بزرگ‌تر از ده اینچ داشته و وزنی حدود یک کیلوگرم دارند. پس یک تبلت هیبریدی ۱۰ یا ۱۱ اینچی با وزن حدودی یک کیلوگرم برای کاربری که علاقه‌مند به تبلتی سبک‌وزن است مناسب نیست.
در کل تبلت‌های هیبریدی برای علاقه‌مندان به بازی، سرگرمی، گشت‌زنی صرف در اینترنت و... مناسب نبوده و کاربردهای بیشتری دارند.
تبلت بخریم یا گوشی هوشمند؟
گوشی‌های هوشمند نیز طی سال‌های اخیر سهم بسیار بزرگی از تقاضا در بازار را به خود اختصاص داده و موجب شده‌اند گوشی‌های غیرهوشمند که فاقد سیستم‌عامل هستند در بازار کمرنگ و کمرنگ‌تر شوند. این گوشی‌ها معمولا از لحاظ سایز صفحه نمایش و برخی از ویژگی‌های کاربردی با تبلت‌ها متفاوتند. حقیقت این است که دعوا بر سر گوشی‌های هوشمند و تبلت از همین‌جا شروع شد.


سایز صفحه نمایش!
در کشورهایی که مردم به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند، تماشای تلویزیون، ویدئو، کلیپ و محتویات رسانه‌ای تماما اینترنتی صورت می‌گیرد. لذا کاربران به دنبال محصولاتی هستند که بتوانند فیلم‌ها را با کیفیت بالاتر، در نمایشگری با رزولوشن بهتر مشاهده کنند. اینجا بود که نیاز به گجت‌های قابل حمل که بتوانند نیاز فوق را تامین کنند حس شد و تبلت‌ها و پس از آن موبایل‌های هوشمند صفحه بزرگ که فبلت نام دارند راهی بازار شدند.
سازندگان موبایل اذعان دارند که اقبال عمومی به موبایل‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر بیشتر است. در واقع مصرف‌کنندگان آنقدر که به صفحه نمایشگر اهمیت می‌دهند به سایر امکانات مانند قطعات داخلی اهمیت نمی‌دهند. پس سازندگان هم با توجه به بازار مصرف به سمت تولید محصولاتی با صفحه نمایشگر بزرگ‌تر رفتند و این سر آغاز شکل‌گیری تبلت‌ها بود.
کاربران تنها یک محصول برای دیدن فیلم و ویدئو در قالبی با کیفیت‌تر نمی‌خواستند. بلکه آنها محصولی همه‌کاره می‌خواستند که قابل حمل باشد و نیازهای آنها را تامین کند.
پس اگر مرور صفحات وب، استفاده از اپلیکیشن‌های کاری، GPS، تماشای ویدئو و حتی بازی کردن در لیست کارهای روزانه شما قرار دارد مطمئن باشید تبلت گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.
البته یکی از ایراداتی که طرفداران گوشی‌های هوشمند به تبلت‌ها می‌گیرند این است که حرف زدن با تبلت راحت نیست. تصور کنید تبلتی 10 اینچی را کنار گوش خود قرار داده و با آن صحبت می‌کنید. مسلما مضحک و خنده‌دار است.
نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که سال‌ها است ابزارهای جانبی برای مکالمه تولید شده که می‌تواند این مشکلات را بر طرف کند. ابزاری مانند هندزفری و هدست‌های بلوتوث یا حتی بلندگوی‌های خود تبلت. پس نیازی نیست یک تبلت ۱۰ اینچی را کنار صورت خود نگه دارید و با آن حرف بزنید! از طرفی تجربه تماس ویدئویی یا G ۳ با تبلت بسیار هیجان‌انگیز و دلچسب است. با فراگیر شدن ارتباطات نسل سوم در ایران، تماس‌های ویدئویی بیشتر می‌شوند، آن‌وقت تبلت بیشتر به کارتان می‌آید.
ایراد دومی که طرفداران گوشی‌های هوشمند به تبلت‌ها می‌گیرند، بزرگ بودن آنها است. در واقع معتقدند چون گوشی‌های هوشمند «تو جیب جا میشه» پس خیلی بهتر از تبلت است. این موضوع را از 2 جهت می‌توان بررسی کرد. از طرفی حق دارند. چون اندازه گوشی‌های هوشمند از تبلت‌ها کوچک‌تر است و در اغلب جیب‌ها جا می‌شوند. ولی از جهتی اگر شما جزو افرادی هستید که «لپ‌تاپ به دوش» محسوب می‌شوند، خریدن تبلت برای شما مفید است. چون در هر صورت یک کیف لپ‌تاپ را با خود حمل می‌کنید که در کنارش می‌توانید تبلت را جای دهید و یا حتی اگر از لپ‌تاپ برای کارهای سبک روزانه استفاده می‌کنید به‌طور کلی می‌توانید از حالت «لپ‌تاپ به دوش» بودن در بیایید و به حالت «تبلت در دست» تبدیل شوید.
به‌طور خلاصه یک مقایسه ساده بین کارهای روزانه‌ای که با محصولات دیجیتالی انجام می‌دهید می‌تواند شما را از سردرگمی میان خریدن تبلت یا گوشی هوشمند نجات دهد. اگر مرور صفحات وب، استفاده از اپلیکیشن‌های کاری، GPS، تماشای ویدئو و حتی بازی کردن در لیست کارهای روزانه شما قرار دارد مطمئن باشید تبلت گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.