دنیای اقتصاد: نشست هم اندیشی مدیران بانکها و هیات نمایندگان اتاق اصفهان با حضور مدیران بانک های استان اصفهان در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد. سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به تشکیل ستاد تسهیل امور واحدهای تولیدی گفت: متاسفانه تنها خروجی و رویکرد اصلی این ستاد فقط استمهال بدهی ها شده است و این در حالیست که هدف اصلی تشکیل کلینیک های صنعتی برای واحدهای تولیدی و برطرف شدن مسایل آنان بود.
سهل آبادی با اشاره به ایثار تولید کنندگان در راه اندازی یک واحد تولیدی گفت:تولید کنندگان به جای دریافت سود سپرده از بانکها به دنبال تولید و اشتغال زایی و رونق اقتصادی می باشند و این هدف باید از سوی بانکها مورد توجه قرار گیرد و جامعه را به سمت تولید هدایت کنند .
وی از تشکیل کمیته مشترک هفت نفره بین اتاق بازرگانی،
مدیران بانکهای استان و استانداری اصفهان خبر داد و گفت:در این کمیته می توان مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی و بانکها را مطرح کرد تا راهکارهای اجرایی برای تصویب به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان و کشور ارایه شود.
حمیدرضا باقری مدیریت شعب بانک سپه منطقه اصفهان در این نشست با اشاره به دستور العمل بانک مرکزی مبنی بر دریافت صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها و رعایت نسبت مالکانه حداقل 25 درصد برای شرکتها گفت: حداقل بیش از 50 درصد مشتریان بانکها صورت های مالی حسابرسی شده ندارند.
خلیل الله محرابی مدیر مناطق اصفهان و چهارمحال و بختیاری بانک سینا در این نشست مطالبات غیر جاری و چک های برگشتی را یکی از چالش های بانکها در ارایه تسهیلات با واحدهای تولیدی برشمرد و گفت:بر اساس مصوبات بانکی، اگر حتی یکی از اعضای هیات مدیره شرکت دارای یک چک برگشتی باشد برای دریافت تسهیلات و حتی تمدید تسهیلات با مشکل روبرو می شوند.
احمدرضا تبرایی مدیر شعب بانک تجارت استان اصفهان در این نشست گفت: بزرگترین مانع بانکها در ارایه تسهیلات به فعالان اقتصادی، بالابودن حجم مطالبات غیر جاری است. وی هزینه تمام شده پول در استان اصفهان برای بانک ها را بالا دانست و گفت: اغلب سپرده ها از قرض الحسنه به سمت سپرده کوتاه مدت و بلند مدت رفته است .
سعید عطارد معاون اداره امور شعب سرپرستی بانک ملی استان اصفهان در این نشست خواستار احصای مسایل و مشکلات بانکی فعالان اقتصادی و ارایه به ستاد تسهیل استان شد و گفت: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل فعالان اقتصادی با بررسی مسایل و مشکلات بانکی فعالان اقتصادی می تواند نقش موثری در حل مسایل و مشکلات بین بانکها و فعالان اقتصادی داشته باشد .
رسول شهرکی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان در این نشست گفت: این صندوق می تواند به کارگاههای کوچک و متوسط تولیدی تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کند. وی تصریح کرد:20 درصد از منابع این صندوق در قالب طرح خوداشتغالی می تواند به نمایندگی های فروش واحدهای تولیدی پرداخت شود.
جعفر برکتین عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به موضوع مشارکت یک طرفه بانکها در عقود بانکی گفت: بانکها فقط سود بانکی در مشارکت ها دریافت می کنند و در هیچ طرحی مشارکت واقعی ندارند. وی شیوه بانکداری موجود در کشور را عامل موفقیت واحدهای تولیدی در رقابت با همتایان خارجی ندانست
مرتضی بیشه دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست خواستار تعامل نزدیک بانکها با فعالان اقتصادی شد و گفت: بر اساس عارضه یابی صنعت که توسط اتاق اصفهان در سال گذشته تهیه شد،30 درصد واحدهای تولیدی در استان تعطیل شدند و همه بخش های دولتی، خصوصی و بانکها نباید اجازه دهند روند تعطیلی واحدهای تولیدی در استان عادی شود.
سیدرسول رنجبران عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست تغییر وظیفه اصلی بانکها را یکی از عوامل بوجود امدن چالش برای تامین مالی بنگاههای اقتصادی داسنت و گفت: بنگاه داری بانکها به جای تامین مالی واحدهای تولیدی، مشکلات بسیاری در اقتصاد ایجاد کرده است. وی ستاد تسهیل استان را ظرفیت بالقوه برای حل مسایل بانکی دانست و خواستار استفاده حداکثری از آن شد.