تجارت در ایران با خود تحریمی‌روبه‌رو است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: با پشت‌سر گذاشتن تحریم‌های بین‌المللی بسترهای مناسب برای توسعه اقتصادی فراهم شده، ولی با ایجاد مقررات دست و پاگیر با پدیده خود تحریمی‌روبه‌رو هستیم. جعفر سلیمانی افزود: تشریفات زائد اداری، کاغذبازی و مقرراتی که اجرای آنها مستلزم هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و غیرمعقول است مانع بهبود وضعیت کسب و کار در کشور شده است. وی خاطرنشان کرد: در دوره برجام، در صورت اصلاح مقررات و ضوابط دست و پاگیر، صنعت کشور و بازار کسب و کار رونق می‌گیرد. سلیمانی فضای کسب ‎وکار را از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی کشورها دانست و افزود: شفاف‌تر و رقابتی‎تر بودن این فضا، افزایش سلامت اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های مطلوب را به دنبال دارد و باعث بهبود شاخص‌های اقتصادی خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه الزامات و نیازهای محیط کسب‎وکار در کشور ما تا حدودی مغفول مانده است، اظهار کرد: این مهم به دلیل دور بودن سیاستگذاران دولتی از فضای کسب‎وکار و اقتضائات لازم برای رونق این فضا است. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: حضور ۸۵ درصدی دولت در اقتصاد و ایفای نقش تصدی‎گری و به عبارت دیگر انحصار اقتصاد در دست دولت، این غفلت را تشدید کرده است. سلیمانی افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را برای بهبود فضای کسب‎وکار، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی موثر عنوان کرد و افزود: بهبود این فضا با توجه به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکار‌ناپذیر تبدیل شده است. وی با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم و کاهش تصدی گری گفت: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی سپردن کار مردم به دست مردم است. وی ادامه داد: ضروری است تشکل‌ها با اتحاد خود در رفع موانع کسب و کار گام بردارند. سلیمانی تاکید کرد: از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش صادرات غیرنفتی و رشد صادرات خدمات فنی - مهندسی است و اتاق‌های بازرگانی در تحقق این اولویت‌ها می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

بهادادن به تولید ات داخلی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه بها دادن به تولید داخل و جلوگیری از واردات بی‌برنامه در کشور، اظهار کرد: در صورت حمایت از تولید داخلی است که محصول ایرانی می‌تواند با کیفیتی بالا تولید شده و قدرت رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی موجب رشد و ترقی صنایع داخلی می‌شود، تصریح کرد: با برنامه ریزی و سیاست‌های درست اقتصادی، درآمدها به سوی تولیدکنندگان داخلی جاری می شود. سلیمانی با بیان اینکه واقعیت اقتصاد هر کشوری تعادل و مدیریت مناسب هر دو بخش مدیریت و صادرات است، ادامه داد: تقویت تولید داخل و تولید محصولات دارای ظرفیت صادراتی همواره مورد تاکید کارشناسان اقتصادی بوده است. وی با اشاره به دوران بعد از برجام و دیپلماسی موفق دولت یازدهم گفت: اکنون ارتباط تجاری و اقتصادی ما با سایر کشورها برقرار شده و یکی از مهم‌ترین اهداف این است که از مصرف محوری به صادرات محوری تبدیل شویم. وی با بیان این نکته که اقتصاد ایران در حال گذر از مرحله عوامل تولید به مرحله کارایی است، اضافه کرد: در این رهگذر باید بر عمده‌ترین مشکلات موجود در مسیر فضای کسب و کار غلبه کنیم. سلیمانی گفت: تحقق این مهم نیازمند تحول در زیرساخت‌های نهادی، کارایی بازار کالا و رونق بازار نیروی کار است.

ضرورت استفاده از بارنامه تمبردار

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اثرات تحریم‌ها و تصمیم‌گیری‌های غلط اقتصادی گفت: بستر و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از بارنامه تمبردار برای شرکت‌های بتنی در استان آماده نیست. سلیمانی افزود: مدت محدودی از زمان تولید تا مصرف محصولات وجود دارد که قانون اجازه استفاده بهینه از آن را نمی‌دهد. عضو انجمن بتن استان البرز با اشاره به طرح بارنامه تمبردار که هم اکنون به عنوان پایلوت درالبرز در حال اجرا است، اظهار کرد: این طرح برای شرکت‌های تولید بتن مشکلاتی ایجاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید شرکت‌های باربری در صنایع بتنی تاسیس شده و باراندازهایی در کنار کارخانه‌های خود ایجاد کنند که امکان پذیر نیست. وی با اشاره به بخش تولید بتن آماده در استان البرز اظهارکرد: بتن آماده و محصولات بتنی البرز رتبه نخست کشور را در بحث فناوری و کیفیت به خود اختصاص داده است. سلیمانی با تاکید بر اینکه ۱۰ عضو فعال و تولیدکننده بتن در استان البرز تشکیل انجمن داده‌اند، افزود: این انجمن توانمندی‌های بسیار بالا از جمله توانایی تولید روزانه ۶ تا ۸هزار متر مکعب بتن را دارد و محصولات و فرآورده‌های بتنی باکیفیت و متناسب با استانداردهای روز جهان را در این صنعت به کار می‌برد. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز گفت: استان البرز در صنعت بتن در کشور سرآمد است و بیشترین مشکل این واحدها، بحث تردد و قانون جدیدی است که وزارت راه و شهرسازی اعمال کرده است.

سلیمانی اظهار کرد: با این همه، استانداردها و قوانینی که وزارت راه و شهرسازی برای شرکت‌های حمل و نقل در نظر گرفته باید اجرایی و انجام شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه همه شرکت‌های بتن کشور از کارت اطلاعات پیمانه بتن استفاده می‌کنند، زیرساخت‌های استفاده از بارنامه تمبردار هنوز آماده نشده تا در این صنعت به صورت اجباری مورد استفاده قرار گیرد. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگر اظهاراتش، در مورد وام‌هایی که قرار است به بخش تولید و شهرک‌های صنعتی اختصاص داده شود، گفت: با آنکه در استان البرز ۴۷۰ میلیارد تومان برای خروج واحد‌های صنعتی از رکود در نظر گرفته شده، اما واحد‌هایی که برای دریافت این وام در نظر گرفته شده‌اند نامعلوم اند. وی ادامه داد: باید این تسهیلات به واحد‌هایی تعلق گیرد که فعالیت خود را ادامه داده و دارای بازار مصرف هستند. سلیمانی اظهار امیدواری کرد که فعالان اقتصادی و تولید کنندگان، منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح دهند تا اعتماد دولتمردان نسبت به بخش خصوصی بیشتر شود.