درخواست اهالی تئاتر از انجمن نمایش

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- پس از دو سال، انتخابات هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در ۲۲ تیرماه سال جاری برگزار شد که با مشارکت ۱۴۰ نفر همراه بود و طی آن بین ۱۴ نامزدی که پیشتر صلاحیت آنها از سوی شورای نظارت تایید شده بود، رأی گیری شد، سپس ۵ عضو هیات مدیره مشخص شدند و در نهایت جواد اشکذری به‌عنوان رئیس انجمن و محمدحسن‌زاده، علی روحی، احمدرضا افشاری و علی اسدی به‌عنوان اعضای هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی انتخاب شدند. اهالی تئاتر با مشارکت در این انتخابات خواهان مطالباتی از هیات مدیره جدید بوده‌اند، از این رو به سراغ برخی از فعالان تئاتر استان خراسان رفتم و خواسته‌هایشان را از هیات مدیره جدید جویا شدم که در ادامه این گزارش از نظرتان خواهد گذشت. البته تعدادی از نام‌آشنایان تئاتر مشهد حاضر به اظهار نظر نشدند.

برای ارائه رشته‌های تئاتر و سینما در دانشگاه فردوسی مذاکره کنند

محمدعلی لطفی‌مقدم: از آقای اشکذری شناخت خوبی دارم، یکی از اقدامات مهم ایشان در عمر فعالیت هنری‌اش، راه انداختن سایت مستقل مشهد تئاتر بوده که کار ارزنده و مثبتی است. من فکر می‌کنم با علاقمندی که ایشان به هنر دارد و وقتی که می‌گذارد، بتواند در سمت جدید کارهای مفیدی انجام دهد، توقع من از هیات مدیره جدید این است که در اولین گام در جهت رفع مشکلات اقتصادی و تامین زندگی هنرمندان تلاش کنند و از طریق تعامل و رایزنی با بخش خصوصی برای این مهم تمهیداتی بیندیشند. برخی از هنرمندان ما سال‌های سال خاک صحنه خورده‌اند اما متاسفانه اکنون درآمدی که متناسب با هزینه‌های امروز باشد، ندارند.

بنابراین کسب درآمد و رفت و آمد با دولت و دریافت اعتبار و بودجه از مهمترین کارهاست. قدم بعدی صحبت با مقامات دانشگاه فردوسی است. جای تاسف دارد که دانشگاه فردوسی یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور است اما دانشکده هنر و رشته‌های تئاتر و سینما ندارد. حداقل در دانشکده ادبیات رشته هنرهای دراماتیک را ارائه کنند تا به مرور این رشته رسمیت پیدا کند و علاقمندان به‌صورت علمی تئاتر را تحصیل کنند. مساله دیگر رسیدگی به مرکز آموزش تئاتر است. الان مدتی است که امر آموزش در این مرکز تعطیل شده است. انجمن نمایش باید در راستای بهبود امر آموزش، رشته‌هایی مثل نمایشنامه‌نویسی، بازیگری وکارگردانی را با استفاده از اساتید بومی و حتی تهران در مرکز آموزش تئاتر راه‌اندازی کند تا آموزش تئاتر هم رنگ و رویی پیدا کند.

انجمن نمایش باید برای رسیدن به استقلال مالی تلاش کند

عباس جانفدا: تفاوتی که رئیس فعلی با روسای قبلی دارد این است که تقریبا می‌شود گفت این رئیس انتخاب هنرمندان حوزه تئاتر استان است. این اتفاق مبارکی است اگر این رئیس حمایت اهالی تئاتر را پشت سر خودش ببیند، اما اگر قرار باشد مثل روسای قبلی، رئیس انجمن و هیات مدیره و هنرمندان هرکدام راه خودشان را بروند، همان اتفاقی که سال‌های قبل برای تئاتر ما افتاده تکرار خواهد شد، چه بسا اسف‌بارتر، چراکه در این دوره هنرمندان به امید تغییر پای صندوق رأی آمدند. این هیات مدیره عجیب و غریبی که انتخاب شده به‌نوعی پیام اعتراض هنرمندان تئاتر استان به وضعیت موجود است. این هیات مدیره، هیات مدیره‌ای نبود که در گمانه‌زنی و پیش‌بینی‌ها متصور بود.

من به جرأت می‌توانم بگویم اگر ماجرای ائتلاف پیرامون این انتخابات شکل نمی‌گرفت به هیچ عنوان کسی مثل علیرضا اسدی یا رضا افشاری در ۱۰ سال آینده هم عضو هیات مدیره انجمن نمی‌شدند، این حرف من به معنی نفی شایستگی و توانایی این افراد نیست، این افراد شایستگی داشته‌اند که به این جایگاه رسیدند، اما هنرمندان از بین گزینه‌های موجود به افرادی رأی دادند که احساس کردند، می‌توانند تغییر ایجاد کنند. حال سوال این است که هیات مدیره باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ از نگاه من آن چیزی که آیین‌نامه جدید هنرهای نمایشی استان می‌گوید این است که رئیس هیات مدیره، مجری مصوبات هیات مدیره است. با این تعریف مثل گذشته رئیس در عملکرد اختیار تام ندارد بلکه عملکرد و وظایفش توسط هیات مدیره تدوین و تعریف می‌شود و او صرفا یک عامل اجرایی است و باید مصوبات هیات مدیره را عملیاتی کند. اینکه این هیات مدیره چه مصوباتی در جهت بهبود وضعیت تئاتر ما می‌تواند داشته باشد سوالی اساسی است که به اعتقاد من اولین پاسخ به آن، سازماندهی و ایجاد تشکیلات منظم برای تئاتر استان است.

سرگردانی هنرمندان تئاتر

آیین‌نامه‌های ما ناقص است و ایراد دارد، ما قانونی برای حمایت از هنرمندان نداریم، هنرمندان در حوزه‌های مختلف، سرگردان هستند. باید تشکیلاتی وجود داشته باشد که هنرمندان را حمایت وگروه‌هایشان را ساماندهی کند، اگر قرار است ساختار انجمن درست شود اول از همه باید ساختار گروه‌ها درست شود، یعنی اگر گروه‌های منضبط و قاعده‌مند داشته باشیم و همه چیز این هرم از پایین به بالا درست شود، خود به خود یک فعالیت تئاتری منضبط و دارای برنامه خواهیم داشت. انجمن و هیات مدیره می‌توانند با نگاه برنامه‌محوری که به گروه‌های تئاتر استان دارند فعالیت‌های این گروه‌ها را به دو دسته تقسیم کنند، یکی فعالیت درون‌گروهی و دیگر پیشنهاداتی که این گروه‌ها برای تئاتر استان دارند، براین اساس می‌تواند یک شورای مشورتی از سرپرست گروه‌های تئاتر استان داشته باشد.

لذا وقتی خود هنرمندان در جریان تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند، حلقه مفقوده‌ای به نام وحدت رویه در فعالیت‌های جاری هنرهای نمایشی که تمام این سال‌ها دنبالش بودیم، یافت می‌شود. وقتی وحدت ایجاد شود، انگیزه و شوق به کار هم ایجاد خواهد شد، بعد از این مهمترین گامی که انجمن نمایش باید بردارد، این است که برای استقلال مالی و رفتاری در فعالیت‌های جاری انجمن تلاش کند. تا زمانیکه انجمن چشمش به دست‌ ادارات مختلف باشد، وضعیت تئاتر ما درمان نخواهد شد. من بر این باورم انجمن هنرهای نمایشی اول از همه باید دستش در جیب خودش باشد پولش را خودش دربیاورد و خودش برای اموراتش تصمیم بگیرد، بر این اساس نهادهایی که پول و امکانات دارند این جرأت را به خودشان نمی‌دهند که برای تئاتر ما تعیین تکلیف کنند، اما اگر ما انجمنی داشته باشیم که به لحاظ اقتصادی پویا و مشاور اقتصادی قدرتمندی داشته باشد هویت مستقلی پیدا خواهد کرد و عزت و کرامت به هنرمندان تئاتر بازمی‌گردد.

تئاتر شهرستان، نیازمند فرصتی برای دیده شدن

انجمن باید منابع اقتصادی که می‌تواند اور ا غنی کند شناسایی و جذب کند، پس از آن می‌شود برای فعالیت‌ها برنامه‌ریزی کرد. انجمن هنرهای نمایشی استان می‌تواند نهاد قدرتمند اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر استان باشد و به یک الگو تبدیل شود. موضوع مهم دیگر رسیدگی به تئاتر شهرستان‌ها است، ما هیچ امکاناتی را به تئاتر شهرستان اختصاص ندادیم. لطفی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما اهالی تئاتر داشته این است که هیچ حمایتی از طرف آنان انجام نمی‌شود، حداقل تکلیف ما با این اداره روشن است و هم در عمل و هم در گفتار اعلام کرده ما از هیچ هنرمندی حمایت نمی‌کنیم مگر اینکه او رانت ویژه‌ای داشته باشد. انجمن ما هم در این سال‌ها بیمار و وابسته بوده و طبیعی است که آن هم نمی‌تواند از تئاتر شهرستان حمایتی کند، خوشبختانه در هیات مدیره جدید اهالی شهرستان عضو دارند و بیشتر اعضاء شهرستانی هستند و خوشبین هستم که برای تئاتر شهرستان‌ها هم اتفاقاتی بیفتد. تئاتر شهرستان بیش از آنکه به پول نیاز داشته باشد به حمایت و فرصتی برای دیده شدن و دیدن نیاز دارد. اگر فرصتی را مهیّا کنیم که اهالی تئاتر مشهد به شهرستان بروند و یا شهرستانی‌ها به مشهد بیایند و تئاتر اجرا کنند این خود گام موثری در جهت اعتلای تئاتر شهرستان خواهد بود.

تئاتر شهرستان و پیشکسوتان تئاتر را دریابند

محمد جهانپا: هرچند بزرگان زیادی از فضای رأی‌گیری و حتی کاندیدا شدن به واسطه قانون تصویب شده جدید که تنها کسانی که در سامانه گروه‌ها ثبت‌نام کرده بودند، می‌توانستند مشارکت داشته باشند، غایب بودند، اما کسانی که درنهایت انتخاب شدند، چهره هایی هستند که همگی عمر خود را در فضای تئاتر مشهد و خراسان صرف کردند و مشکلات تئاتر مشهد را می‌شناسند، من امیدوارم هیات‌مدیره جدید در این دو سال بتواند کارهایی انجام دهد که جوانان و کسانی که تازه تحصیلات دانشگاهی‌شان تمام شده، بتوانند به راحتی وارد بدنه تئاتر استان شوند، پیشکسوتان را دریایند و از نظراتشان استفاده کنند تا کرامت و شأن ریش‌سفیدان تئاتر حفظ شود. ترتیبی اتخاذ کنند تا جوانان خواسته‌هایشان را در جلساتی که امیدواریم برگزار شود، مطرح کنند. یکی از توقعات ما اهالی تئاتر، جذب حامی مالی است. ما هنوز یک تابلوی مناسب در سر در تئاتر شهر نداریم، یک سیستم اطلاع‌رسانی برای نمایش‌ها نداریم.

موضوع مهم دیگر رسیدگی به تئاتر شهرستان‌هاست. ما در سال‌های گذشته شهری مثل سبزوار که از پایه‌های همیشگی حضور در جشنواره‌هایمان است را از دست دادیم، تربت‌حیدیه، نیشابور، سرخس و... هم همینطور. از شهرستان‌ها غفلت شده که باید در این باره تجدید نظر شود، من یک مشهدی هستم اما معتقدم نباید همه امکانات مختص شهر مشهد باشد، ما باید حتما فرصتی را در طول ماه برای تئاتر شهرستان در مشهد فراهم کنیم تا به‌صورت چرخشی در مشهد اجرا داشته باشند، این باعث دیده شدن و تشویق شدن آنان می‌شود. موضوع مهم دیگر برقراری ارتباط تنگاتنگ با تئاتر کشوری است، ما نباید از بدنه تئاتر کشور جدا باشیم، مشهد بعد از تهران قطب تئاتر ایران و یکی از پایه‌های محکم و استوار تئاتر کشور است، از این رو هیات مدیره جدید باید به تهران رفت و آمد و پای مسئولان فرهنگی و درجه یک تئاتر کشور را به مشهد باز کند، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نماینده مردم مشهد است که باید از این فرصت خوب استفاده کرد. این‌ها همه خواسته‌هایی است که امیدوارم در این دو سال پیگیری شود.

به تئاتر کودک و نوجوان توجه کنند

جواد رحیم‌زاده: هر تغییری در هر مجموعه‌ای به‌دلیل اینکه روح و جان تازه‌ای به کالبد آن مجموعه می‌دهد، می‌تواند مفید باشد، تغییر هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی، یک حرکت و خلاقیت جدیدی را پشت سر خودش داشته است به دلیل اینکه مدیریت انجمن نمایش با پنج نفر عضو، هیات مدیره‌ای شده که هرکدام از قشر خاصی اعم از آموزش و پرورش، فعالان دانشگاهی و اهالی رسانه هستند. اگر این افراد کنار هم باشند و بتوانند از نظرات هنرمندان دیگر هم استفاده کنند و زیر نظر هیات نظارت، شورا و کانون تشکیل شوند، می‌توانیم به روزهای خوب تئاتر خراسان برسیم. همانطورکه در جلسه انتخاب هیات مدیره هم مطرح شد، ما باید یادمان باشدکه اگر می‌خواهیم تئاترمان پیشرفت کند باید به تئاتر پایه و کودک و نوجوان توجه کنیم و حتما باید یکی از پرافتخارترین و فاخرترین نمایش‌های این شهر، نمایش کودک و نوجوان باشد تا در کنار آموزش و پرورش کودکان، آینده خوبی را برای تئاتر شهر و کشورمان رقم بزنیم. باتوجه به اینکه آقای اشکذری، تئاتر کودک و نوجوان را دوست دارد و دیگر اعضای هیات مدیره، برخاسته از تئاتر کودک و نوجوان هستند، امیدواریم که به آن اهمیت بدهند و بتوانیم در این زمینه قدم‌های خوبی برداریم.

اهمیت دادن به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی

سحر رضوانی: با توجه به تغییر هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی، امیدوارم اتفاقات خوبی در راه باشد. الان وضعیت تئاتر مشهد نسبت به روزهایى که من تازه شروع به کار کردم، قابل‌مقایسه نیست. استقبال مردم از اجراهاى عمومی واقعا شگفت‌انگیز است که البته در این زمینه تا حدودى انجمن هنرهای نمایشی سهیم است. موج جدیدی که مشتاق دیدن تئاتر هستند و خوشبختانه روزبه‌روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، اتفاقی است که دیر یا زود باید براى هنر مشهد مى‌افتاد. تئاتر مشهد با توجه به پتانسیل‌هایى که دارد بیشتر از این‌ها مى‌تواند رشد کند. نکته‌اى که به نظرم مهم مى‌آید، این است که انجمن باید نظارت دقیقی بر بحث فنى نمایش‌هایى که اجرا مى‌شوند، داشته باشد و هرکارى اجراى عمومی نشود، کارهایی که سطح انتظار تماشاچى را برآورده نمی‌کند و حتی باعث می‌شود او دیگر به سالن تئاتر نیاید را برای اجرای عمومی تایید نکند.

نکات مهم دیگری که به ذهنم می‌رسد، اختصاص سالن‌هایى براى کار اولى‌ها و دانشجوها، اهمیت دادن به برگزاری جلسات نقد و بررسى بعد از هر اجرا، پیگیری بحث مالى که دغدغه همیشه هنرمندان تئاتر بوده و جایزه‌هایى که با گذشت سال‌ها هنوز پرداخت نشده است، درست کردن یک آرشیو لباس و صحنه واختصاص دادن یکى از اتاق‌هاى زیرزمین مجتمع امام رضا به آرشیو لباس و وسایل صحنه فکر مى‌کنم خیلى مفید و لازم باشد و از همه مهم‌تر بحث آموزش است، برگزارى کارگاه و جلسات کتابخوانى و تبادل‌نظر با دعوت از متخصصان از وظایف انجمن است. امیدوارم با هیات مدیره جدید اتفاقات خوبى براى نمایش مشهد و استان خراسان بیفتد و روزبه‌روز شاهد پیشرفت تئاتر خراسان باشیم.

درخواست اهالی تئاتر از انجمن نمایش

درخواست اهالی تئاتر از انجمن نمایش

درخواست اهالی تئاتر از انجمن نمایش

درخواست اهالی تئاتر از انجمن نمایش

درخواست اهالی تئاتر از انجمن نمایش