مترجم: مریم رضایی تکنولوژی‌های متحول‌کننده، رکوردهای استثنایی عرضه در بورس و رسوایی‌های شرکت‌های معروف دنیا، اتفاقات دنیای کسب‌وکار در سال 2014 بود. برخی استارت‌آپ‌ها توانستند خود را بالا بکشند و برخی دیگر زمین خوردند. به همین ترتیب، کارآفرینان نیز از صفر به صد رسیدند و برعکس. در اینجا به چند تن از رهبران کسب‌وکار که در سال 2014 بیشترین تیترها را به خود اختصاص داده و زمینه‌ساز موفقیت در سال آینده بودند، می‌پردازیم.


ماری بارا
pic1

تاریخ ماری بارا را به‌عنوان اولین مدیر عامل زن یک شرکت بزرگ خودروسازی، ثبت خواهد کرد. اما این که نام او چگونه بر اذهان خواهد ماند، هنوز یک سوال بی‌پاسخ است. ماری بارا 34 سال بعد از استخدام در شرکت جنرال موتورز در ژانویه 2014 به‌عنوان مدیر عامل انتخاب شد، اما زمان زیادی برای لذت بردن از این دستاورد خود نداشت. کمتر از یک ماه مانده به مدیر عاملی بارا جنرال موتورز فراخوان جمع‌آوری 780 هزار خودروی مدل قدیمی‌تر این شرکت را که کلید احتراق آن دچار نقص فنی بود، اعلام کرد. این نقص فنی باعث بروز 22 تصادف و منجر به مرگ 6 نفر شده بود. دو هفته بعد از آن تعداد خودروهایی که باید جمع‌آوری می‌شدند دو برابر شد و این بحران در ماه‌های بعد بدتر شد. پس از ادامه اتفاقات این‌چنینی، در ماه آوریل یکی از گزارش‌های سنا جنرال موتورز را به رفتار «مجرمانه» و فرهنگ «سرپوش‌گذاری» متهم کرد و در ماه مه وزارت حمل‌ونقل آمریکا این شرکت را 35 میلیون دلار جریمه کرد. به علاوه، جنرال موتورز با شکایات خانواده‌های قربانیان تصادفات نیز مواجه بود.
این رسوایی مشخص کرد فرهنگ جنرال موتورز نیازمند یک تحول اساسی است و به نظر می‌رسد بارا برای رویارویی با این چالش آمادگی داشته باشد. او در ابتدای کار و پس از آنکه یک بررسی داخلی نشان داد اولین نشانه‌های مشکل در سال ۲۰۰۱ بروز کرده بود، در اقدامی قاطعانه و سریع، ۱۵ پرسنل مقصر و نیز حداقل ۷ مدیر ارشد را اخراج کرد.
زمان به ما خواهد گفت که آیا جنرال موتورز می‌تواند بار دیگر اطمینان مصرف‌کننده و اشتیاق سرمایه‌گذاران را جذب کند یا نه. اما به نظر می‌رسد بارا در پیش بردن شرکت در مسیر درست، عملکرد خوبی داشته است.


تونی فادل
pic2

تونی فادل فردی است که کلید آینده ابزارهای اتوماسیون خانگی را در دست دارد. او که قبلا از مدیران اجرایی شرکت اپل بوده و مدیریت توسعه iPod را در دست داشته، اکنون موسس و مدیر عامل شرکت نست لب (Nest Lab) است. دستگاه‌های تشخیص دود مجهز به Wi-Fi که نست لب تولید کرده، نماد درخشان انقلاب کنترل دستگاه‌های خانگی با اینترنت است. این دستگاه در صورت مشاهده دود ناشی از احتراق در منزل، مورد را از طریق پیامک به کاربر خود گزارش می‌کند. همچنین ترموستات مبتنی بر سیستم عامل لینوکس با پیگیری برنامه‌‌های زمانی شما و تنظیم نرم‌افزار آن با زمان آمد و رفت شما در خانه، هزینه وسایل گرمایشی و سرمایشی را تا بیش از 20 درصد کاهش می‌دهد. این محصول سه سال بعد از ورود به بازار، 2 میلیارد کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی را برای کاربران رقم زده است.



اوان اشپیگل
pic۳
مدیر عامل شرکت اسنپ‌چت (Snapchat) در اواخر سال 2013 و زمانی که پیشنهاد ادغام 3 میلیارد دلاری از طرف فیس‌بوک را نپذیرفت، به تیتر رسانه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده بود. یک سال پس از آن، مشخص است که این مدیر 24 ساله می‌دانست دقیقا قصد دارد چه کاری انجام دهد. اسنپ‌چت اکنون به ارزش 10 میلیارد دلاری رسیده است. و در حالی که این روزها فیس‌بوک تلاش می‌کند توجه کاربران کم سن و سال را جلب کند، اسنپ‌چت طرفداران زیادی بین افراد زیر 20 سال پیدا کرده، به‌طوری که نیمی از 100 میلیون کاربر آن بین 13 تا 17 سال سن دارند. همچنین اپلیکیشن موبایل اسنپ‌چت به کاربران این امکان را می‌دهد که با گوشی‌های هوشمند خود عکس بگیرند و کلیپ بسازند و بتوانند این تصاویر را برای دوستان خود بفرستند. در اواسط سال 2014، کاربران اسنپ‌چت روزانه 700 میلیون عکس رد و بدل کرده بودند که متمایز بودن این شرکت را نشان می‌دهد.


تراویس کالانیک
pic4
سرویس سفارش خودروی اوبر (Uber) همچنان در سال ۲۰۱۴ کاربرد فوق‌العاده‌ای داشت. پنج سال بعد از اینکه شرکت اوبر با همکاری کالانیک تاسیس شد و او به‌عنوان مدیر عامل انتخاب شد، شبکه اوبر در بیش از ۲۰۰ شهر در ۶ قاره مختلف گسترش یافته است. اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند اوبر به مسافران امکان می‌دهد با رانندگان ارتباط داشته باشند و موقعیت آنها را ردیابی کنند. اگرچه سیستم اوبر اخیرا با اعتراض‌های تاکسیرانان سنتی مواجه شده، اما کالانیک عزم خود را برای پیشبرد آن جزم کرده است.


جک ما
pic۵
سفر جالب جک ما از معلمی مدرسه تا تبدیل شدن به ثروتمندترین مرد چین، معروف‌ترین داستان کارآفرینی سال 2014 بود؛ داستانی که شرکت تجارت الکترونیک
«علی‌بابا »را با رکوردشکنی در عرضه اولیه سهام آن در وال استریت، به اوج رساند.
جک ما تخصصی در تکنولوژی نداشت. او قبل از اینکه در دانشگاه معلمی هانگ‌زو در سال 1984 پذیرش بگیرد، دو بار در کنکور ورودی دانشگاه شکست خورده بود و بعد از فارغ‌التحصیلی در این دانشگاه به مدت 5 سال با حقوق 120 یوآن در ماه (معادل 15 دلار) زبان انگلیسی تدریس می‌کرد. سفر به آمریکا چشم او را به روی امکانات اینترنت گشود و در سال 1995 او فهرست راهنمای کسب‌وکار Yellowpages را به‌عنوان اولین شرکت اینترنتی معتبر چینی تاسیس کرد. این سایت سر و صدای زیادی به پا کرد و در سال 1999 جک ما 60 هزار دلار از اطرافیان خود سرمایه جمع کرد تا علی‌بابا را تاسیس کند و فرآیند این کار را در آپارتمان خود انجام داد. علی‌بابا اکنون 80 درصد فروش اینترنتی را در چین مدیریت می‌کند و سوددهی‌ آن از شرکت‌های آمازون و eBay به روی هم بیشتر است.


رید هیستینگز
pic6
شرکت رسانه‌ای نت‌فلیکس (Netflix) در کنار شرکت‌های دیگری مانند بلاک‌باستر، باعث تعطیلی فروشگاه‌های کرایه فیلم شدند. حال برنامه‌های تلویزیونی و سینما موارد بعدی لیست رید هیستینگز، مدیر عامل و موسس این شرکت هستند. هیستینگز را اکنون سلطان رسانه‌های جدید می‌دانند: در نیمه نخست سال ۲۰۱۴، نت‌فلیکس ۸۲/۲ میلیون نفر به تعداد مشترکان خود افزود. حتی رشد جهانی این شرکت نیز قابل توجه است، به‌طوری که در همین مدت ۸۷/۲ میلیون مشتری جدید خارجی به مشترکان پیوستند.



نیکولاس وودمن
pic7

مدیر عامل و موسس شرکت گوپرو (GoPro) که به توسعه و تولید دوربین‌های شخصی کیفیت بالا می‌پردازد، تصاویر ویدئویی را به جایگاهی می‌برد که تاکنون وجود نداشته است. دوربین‌های گوپرو در مکان‌های غیرمعمول مانند هواپیما، اتومبیل، درون کلاه ایمنی، لباس غواصی و ... کاربرد دارد و به خصوص جزو لوازم ضروری تصویربرداری‌های پرتحرک ورزشی، مانند اسکیت سواری و دوچرخه‌سواری است و باعث خلق تصاویر شگفت‌آوری می‌شود. این دوربین‌ها در مدل‌های مختلف با دامنه قیمتی بین 130 تا 500 دلار در بازار موجودند و یکی از پرفروش‌ترین برندهای دوربین فیلمبرداری در آمریکا محسوب می‌شوند، به‌طوری که فروش آن در سال 2013 معادل 986 میلیون دلار بوده است.
وودمن در ژوئن ۲۰۱۴ گوپرو را وارد بورس کرد و در اولین روز عرضه سهام آن ۴۲۷ میلیون دلار به دست آورد. این شرکت قصد دارد برای رشد آینده خود از کار سخت‌افزاری فراتر رفته و به یک پایگاه چندرسانه‌ای تمام و کمال تبدیل شود.
منبع: Entrepreneur