خنده  زنان ممنوع
آرش نیکوکار یک اظهار نظر از سوی معاون نخست‌وزیر ترکیه وی را در مقابل زنان این کشور قرار داده است. در شرایطی که روز یکشنبه قرار است انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار شود، سخنان بولنت آرینچ، دستمایه مخالفان وی و زنان این کشور قرار گرفته است. چندی پیش، معاون اردوغان در جلسه‌ای خندیدن زنان و با تلفن همراه صحبت کردن آنان را مایه شرمساری جامعه ترکیه اعلام کرده بود و با انتقاد از زنان خواسته بود که در ملاء عام زنان این کشور نخندند. همین موضوع سریعا در فضای مجازی این کشور نقل محافل شد و مخالفان وی به شدت از سخنان او انتقاد کردند. خبرگزاری آلمان در این باره نوشت: یک اظهارنظر بحث‌انگیز کافی بود که توییتر به تصرف زنان ترکیه‌ای که عکس‌های خندان خود را منتشر کردند درآید. وقتی بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه،28 ژوئیه، به مناسبت عید فطر مسلمانان، درباره خنده زنان نظر داد جرقه حرکتی زده شد که هزاران زن ترک را به شبکه‌های اجتماعی خصوصا توییتر کشاند تا عکس‌های خود را در حال قهقهه‌زدن منتشر کنند.
«سعادت دمیر یالچین»، کاریکاتوریست ترکیه‌ای با پرداختن به این موضوع در صفحه شخصی خود در فیس بوک، به شدت از سخنان معاون اردوغان انتقاد کرد و آن را دخالت در سبک زندگی مردم دانست.
این در شرایطی است که زنان ترکیه‌ای با لبخند‌های پهن که صورتشان را پوشانده بود در توییتر هم به سخنان بولنت آرینچ اعتراض کردند. با وجود این معاون نخست وزیر این کشور در پاسخ به اعتراضی که علیه اظهار نظر وی راه افتاده، گفته است که این زنان به چه اعتراض کردند؟ او همچنین از مکالمه طولانی زنان با تلفن‌های همراه انتقاد و از جذابیت‌های عرضه زنانه در محیط‌های عمومی ابراز ناخرسندی کرد. او گفت که همه اینها نشانه فاسد شدن اخلاقی جامعه ترکیه است و باید ممنوع شود.این معاون نخست‌وزیر در حالی حتی از صحبت زنان با تلفن‌های همراه انتقاد کرد که هزاران عکس «سلفی‌»که زنان ترک با تلفن‌های هوشمند خود گرفته‌اند و در آنها دارند می‌خندند در توییتر منتشر شد و هشتگ «kahkaha» هزاران بار از سوی آنان استفاده شد. معنی این کلمه در زبان ترکی استانبولی خنده یا همان قهقهه است.در توییت‌ها همچنین هشتگ direnkahkah نیز به کرات استفاده شد. این عبارت در این زبان به معنای «خنده‌ مقاومت» است. به گزارش وب‌سایت حریت دیلی نیوز این هشتگ از دوشنبه تا‌کنون بیش از 40 هزار بار استفاده شده است.برخی از توییت‌ها نیز از این قرار هستند که «خنده اقدامی انقلابی است» یا کاربری دیگر در توییتش پیشنهاد کرده است که زنان روز خود را با خنده شروع کنند.در یکی از توییت‌ها هم عکس همسر رجب طبیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در حال خندیدن در یک مراسم عمومی منتشر شده و زیر آن نوشته شده است: «برای حفظ عفت عمومی… زنان حتما بخندند».این حرکت البته به زنان ترک محدود نمانده است و زنان دیگر نقاط دنیا نیز در حال ابراز همبستگی با زنان ترک‌اند.زنانی که از کشورهای مختلف دنیا پیغام همبستگی برای زنان ترک توییت می‌کنند ابتدا جمله‌ای به نشانه همبستگی و اتحاد جهانی زنانه می‌نویسند و سپس نام کشور خود را می‌آورند.به این ترتیب زنان خنده‌روی توییتر هر ساعت در حال بیشتر شدن‌اند و از مرزهای ترکیه سرازیر شده و در اقصی نقاط دنیا مشغول اعتراض به سیاستمداری هستند که اظهارات وی برای آنها قابل قبول واقع نشده است.در ترکیه نیز تعدادی از چهره‌های شناخته شده سیاسی و فرهنگی در توییت‌هایی جداگانه همبستگی خود را با زنان کشور اعلام کردند. این در شرایطی است که سخنان بولنت آرینچ مورد استفاده سیاسی « اکمل‌الدین احسان اوغلو»، نامزد ائتلاف مخالفان حزب حاکم این کشور قرار گرفته است. وی در یک سخنرانی عمومی گفته است خنده زنان نشاط اجتماعی است و او نیز از آنان خواسته است که در محیط عمومی بخندند. با وجود این بولنت آرینچ گفته بود پیش از این زنان در برابر مردان غریبه سرخ می‌شدند و در زمان سخن گفتن به زمین نگاه می‌کردند اما هم اینک فساد در جامعه ترکیه موج می‌زند. در شرایطی که خنده زنان در این کشور دستمایه بحث‌های تبلیغاتی شده است، «باربارا مرتسیگر»، پژوهشگر علوم انسانی از زاویه‌ای دیگر به این موضوع می‌پردازد. او در رساله دکترای خود نشان داده که زنانِ قشرهای تحت فشار جامعه اتفاقا جزو گروه‌هایی هستند که بیشتر می‌خندند.
به اعتقاد وی، زنان خنده را به مثابه اهرمی برای درمان پیامدهای ناشی از تبعیض به‌کار می‌گیرند. آنها با توسل به خنده از فشار بار بی‌عدالتی بر شانه‌های خود می‌کاهند. انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه در دهم ماه آگوست سال جاری (روز یکشنبه) مردم این کشور را به دو قطب محافظه‌کار و لیبرال تقسیم کرده است. بولنت آرینچ از اعضای موسس «حزب عدالت و توسعه» ترکیه است که رهبری آن را رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، بر عهده دارد. اردوغان در این میان مهم‌ترین‌ نامزد پست ریاست جمهوری است که به گفته برخی کارشناسان احتمال پیروزی وی بر رقبایش می‌رود. با این حال برخی از کارشناسان اعتقاد دارند محافظه‌کاری بیش از حد حزب عدالت و توسعه ممکن است در میزان رای وی تاثیر بگذارد و زنان را در زمره مهم‌ترین مخالفان وی قرار دهد و آرا را به سمت رقیب اصلی، یعنی اکمل الدین احسان اوغلو هدایت کند.