حرکت نمادین سینماگران
از نخستین روزهایی که رژیم صهیونیستی حملاتش را به سوی مردم بی‌گناه غزه آغاز کرد بسیاری از چهره‌های فرهنگی ایران سینه سپر کردند و این رویداد غم‌انگیز را محکوم کردند. زمان زیادی از حملات رژیم صهیونیستی نگذشته بود که کمپین‌های حمایت از مردم غزه از سوی چهره‌‌های سرشناس کشورمان راه افتاد. در این میان حرکت اصغر فرهادی کارگردان برجسته سینمای ایران بیشتر از دیگران به چشم آمد. طبیعی هم بود که این اتفاق بیفتد. چرا که فرهادی یکی از سینماگران شاخص جهان بود و حمایتش از مردم غزه می‌توانست توجه دنیا را جلب کند. کمپین او با عنوان «کشتار همنوعان خود را متوقف کنید» در فیس‌بوک توانست فیلمسازان مختلف دنیا از جمله
«خاویر باردم »و «هانی ابوسعد» را هم همراه کند. این پایان ماجرا نبود و سینماگران در این هفته طرح اهدای خون به مردم غزه را به همت انجمن سینمای جوان راه انداختند و قرار شد تا پایان هفته که حالا آخرین روزش را سپری می‌کنیم هنرمندان با مراجعه به سازمان انتقال خون در حرکتی نمادین حمایت خود را اعلام کنند. در این حرکت نمادین، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و حسن پورشیرازی از جمله مدیران و سینماگرانی بودند که زودتر از همه خود را به سازمان انتقال خون رساندند.
رئیس سازمان سینمایی در ابتدای صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدا می‌خواهم از حضور گسترده سینماگران در روز قدس و حمایت از مردم بی‌گناه غزه به‌ویژه کودکان تشکر کنم. جامعه سینمایی از روزهای آغاز حملات ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه، همیاری و همدردی خود را با غزه اعلام کردند. ایوبی افزود: اهدای خون توسط سینماگران یک اقدام نمادین برای دفاع از مردم بی‌گناه و محکوم کردن کشتار کودکان غزه تلقی می‌شود. اصغر فرهادی هم با حضور در این طرح یک بار دیگر وارد میدان شد و جنایات صهیونیست‌ها را محکوم کرد.
فرهادی هم سینماگری بود که برای اهدای خون در پایگاه مرکزی انتقال خون تهران حاضر شد و اقدام او بسیار مورد توجه قرار گرفت. او با تاکید بر لزوم همدردی با مردم مظلوم غزه گفت: اهدای خون به مردم بی‌گناه غزه یک همدردی با آنها در مقابل جنایات و کشتاری است که این روزها شاهد هستیم.
این کارگردان ایرانی برگزیده اسکار تصریح کرد: در واقع، اهدای خون یک حرکت نمادین است که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
وی همچنین گفت: هر کسی امروز فارغ از نگاه سیاسی باید به شکلی احساسات خود را درباره وقایع غزه بروز بدهد و باید از مردم بی‌گناه غزه حمایت کند.
کارگردان «گذشته» درباره ایده اهدای خون به نفع مردم غزه گفت: حمایت از مردم غزه توسط اهالی سینما مطرح شد و دلم می‌خواست همراه این حرکت باشم زیرا سینمای ایران در حرکت‌های انسان‌دوستانه همیشه پیش‌قدم و مدافع بوده‌ است.
فرهادی سپس در پاسخ به پرسشی درباره رژیم صهیونیستی و جنایت‌های این رژیم بیان کرد: رفتار رژیم صهیونیستی دیکتاتور‌مآبانه است و فکر می‌کنند که به جز خودشان دیگران حق زندگی ندارند و باید از بین بروند.
وی ادامه داد: این‌گونه رفتارهای حمایتی از جانب سینماگران در دنیا واکنش‌ها و انعکاس‌های زیادی به دنبال داشته است و دیگر امروز مانند گذشته، دنیا در قبال جنایات علیه مردم غزه سکوت نمی‌کند.
پیمان قاسم‌خانی نویسنده و بازیگر سینما هم که روز یکشنبه در این مراسم حضور یافته بود، گفت: این حرکت نمادین بسیار ارزشمند است و ما هنرمندان با این کار حمایت خود را از مردم ستمدیده غزه که در مقابل جنایات صهونیسم جان خود را از دست می‌دهند اعلام می‌کنیم.
وی افزود: درست است که کار ما، ذره کوچکی از درد این مردم ستمدیده را درمان نمی‌کند اما شاید ما با همین مقدار کم هم بتوانیم تاثیرگذار باشیم. معتقدم اساس این حرکت در میان مردم و به‌ویژه هنرمندان جامعه اقدام خوبی است.
همچنین بهاره رهنما که از سر صحنه تئاتر، با گریم و لباس بازی خود را به این جمع رسانده بود بیان کرد: این حرکت نمادین که مساله غزه را به یاد همنوعان می‌اندازد‌، تلنگری به انسانیت ماست و همین نکته اهمیت زیادی دارد.
سینماگران دیگری که همگام با این حرکت نمادین شدند عبارت بودند از حسن پورشیرازی، هادی مقدم‌دوست، مسعود رایگان، کمند امیرسلیمانی، بهنوش بختیاری، افسانه بایگان،‌ محمدرضا شفیعی، اکرم محمدی، جعفر صانعی‌مقدم، فرید فرخنده‌کیش، دانش اقباشاوی، آرش آصفی، حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، آرش امینی مدیر بخش بین‌الملل سازمان سینمایی و...