افزایش تعطیلات؛ همگام با سایرکشورها
به‌رغم آن که سازمان جهانی کار در یک گزارش با ذکر 5 دلیل بر لزوم کم کردن روزهای کاری از 5 روز به 4 روز در هفته تاکید کرده و افزوده است که کار زیاد باعث بیماری‌های قلبی- عروقی، اختلالات گوارشی و اسکلتی و همچنین از بین رفتن شادی و رضایت از زندگی می‌شود و با وجود اینکه بررسی‌ها نشان داده است که میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار نسبت معکوس دارد، بسیاری در ایران بر این باورند که تعطیلات در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است. این در شرایطی است که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در ایران تنها 75 روز تعطیلی در سال وجود دارد؛ اما حداقل تعطیلات در اکثر کشورهای جهان حدود 104 روز است. مدت‌ها است که قرار است روزهای قرمز تقویم ایرانیان ساماندهی شود. از سال 89 تاکنون طرح‌های مختلفی برای ساماندهی تعطیلات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان برای کاهش یا افزایش تعطیلات رسمی کشور مطرح شده که البته تاکنون هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.
تعطیلات آخر هفته در ایران
در ایران مجموع تعطیلات مذهبی، ملی و انقلابی ۲۵ روز است (به غیر از موارد استثنایی مربوط به گردش سال قمری و ۳۵۴ روزه بودن این سال) که با در نظر گرفتن ۵۲ روز جمعه، مجموع تعطیلات رسمی در کشورمان ۷۷ روز است. اگر روزهای پنج‌شنبه را به‌صورت نیمه تعطیل در نظر بگیریم، تعداد کل روزهای تعطیل به ۱۰۳ روز می‌رسد. تعطیلات آخر هفته در بسیاری از کشورهای جهان به‌صورت دو روز تعطیلات رسمی است، ولی در ایران به لحاظ رسمی فقط یک روز در هفته تعطیلات رسمی دارد با این ملاحظه تعداد روزهای تعطیلات رسمی در ایران از بسیاری از کشورهای جهان کمتر است. کم بودن نسبی تعطیلات در ایران و تمرکز آن در ایام خاص سال به تقاضای شدید مسافرت در آن ایام منجر شده که امکانات محدود گردشگری و تمرکز گردشگران در مناطق خاصی از کشور و وضعیت نامناسب جاده‌ها و حمل‌ونقل شهری مشکلات جدی را به وجود آورده است. از طرفی تعطیلات کوتاه آخر هفته به این دلیل که زمان کوتاهی است، بیشتر تقاضای گردشگری داخلی را تقویت می‌کند و عموما افراد متقاضی سفر به شهرهایی در اطراف شهرهای بزرگ هستند و این افراد می‌توانند منشا تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات باشند، بنابراین، افزایش تعطیلات می‌تواند منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی شود. معمولا در همه جای دنیا تعطیلات دو روز در هفته است و از طرفی هم کم‌کردن تعطیلات رسمی به این دلیل که یک مهر نهادین و جامعه‌شناختی خورده‌اند کار آسانی نیست.

تعطیلات آخر هفته در جهان
در اکثر کشورهای غربی روزهای کاری از دوشنبه تا جمعه هستند و آخر هفته شامل روزهای شنبه و یکشنبه می‌شود. در فرهنگ مسیحیت یکشنبه «روز خدا» و روز عبادت و استراحت است. در فرهنگ یهودی شنبه روز« سبت» نامیده می‌شود و از غروب جمعه آغاز می‌شود و تا شنبه شب ادامه دارد. در فرهنگ اسلامی جمعه روز عبادت است و بنابراین در اکثر کشورهای مسلمان روزهای پنج‌شنبه و جمعه یا جمعه و شنبه آخر هفته محسوب می‌شود، اما اخیرا در بسیاری از کشورهای مسلمان به‌جای تعطیلات پنج‌شنبه- جمعه، تعطیلات جمعه-شنبه یا شنبه-یکشنبه پذیرفته شده است.در سال ۱۹۰۸ برای نخستین بار پنج روز کاری در ایالات‌متحده توسط کارخانه نخ‌ریسی نیوانگلند ایجاد شد تا به کارگران یهودی امکان شرکت در مراسم سبت داده شود. در سال ۱۹۲۶ هنری فورد کارخانه‌های خودروسازی خود را در کل روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل کرد. در سال ۱۹۲۹ اتحادیه کارگری کارکنان صنعت پوشاک ایالات‌متحده اولین اتحادیه کارگری بود که درخواست پنج روز کاری را ارائه کرد و با درخواست آن موافقت شد. پس از آن به تدریج پنج روز کاری در دیگر صنایع ایالات‌متحده پذیرفته شد، اما به‌طور رسمی در سال ۱۹۴۰ بود که تعطیلات آخر هفته دو روزه در سراسر آمریکا به اجرا درآمد. در آن سال براساس «قانون استانداردهای منصفانه کار» حداکثر ۴۰ ساعت کار هفتگی به اجرا درآمد و دو روز تعطیل اعلام شد.

تعطیلات در کشورهای اسلامی
مالزی
در مالزی دو نوع تعطیلات عمومی وجود دارد؛ تعطیلات ملی و تعطیلات ایالتی. اکثر سازمان‌های دولتی و خصوصی در تعطیلات ملی، تعطیل هستند. تعطیلات ایالتی فقط در ایالت‌های خاص به اجرا درمی‌آید. علاوه‌بر این در اکثر نقاط مالزی ادارات دولتی در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته تعطیل هستند؛ اما در ایالت‌های کداح، کلانتان، جوهور و ترنگانو ادارات دولتی در روزهای جمعه و شنبه هر هفته تعطیل هستند. مالزی یکی از کشورهایی است که بیشترین تعطیلات عمومی جهان را دارد و در میان ۱۰کشوری که بیشترین تعطیلات را دارند، پس از تایلند، اندونزی، هند و هنگ‌کنگ در جایگاه هفتم قرار گرفته است. برخی از تعطیلات عمومی در مالزی، تعطیلات فدرال هستند و برخی دیگر توسط ایالت‌های خاص در نظر گرفته می‌شوند. فستیوال‌هایی نیز توسط گروه‌های خاص نژادی یا مذهبی برگزار می‌شوند، اما تعطیلات عمومی محسوب نمی‌شوند. اصلی‌ترین روز مقدس هر مذهب عمده در این کشور تعطیلی عمومی است.

ترکیه
در ترکیه ساعات کاری در هر روز ۹ ساعت است که نسبت به آمار جهانی زیاد است. در این کشور به جای ۴۰ ساعت در هفته که در اغلب کشورها مرسوم است، ۴۵ ساعت در هفته کار انجام می‌شود، به همین دلیل از کارفرمایان خواسته می‌شود که ۱.۵ برابر دستمزد ساعتی کارکنان به آنها دستمزد پرداخت شود. در ترکیه با دستور آتاتورک تعطیلی هفتگی از روز جمعه به روزهای شنبه و یکشنبه تغییر کرد. اما روز جمعه نیز در واقع کار نصف روز است و به کارکنان و افراد زمان عبادت داده می‌شود.در مجموع تعطیلات سالانه ترکیه به سه بخش تقسیم می‌شوند: تعطیلات رسمی، تعطیلات ملی و تعطیلات مذهبی.

عربستان افغانستان یمن و برونئی
دو سال پیش عربستان سعودی برای آنکه روزهای کاری خود را با روزهای کاری کشورهای غیر مسلمان هماهنگ کند و درنتیجه از نظر اقتصادی بازدهی بهتری داشته باشد، روزهای تعطیل آخر هفته خود را تغییر می‌داد.تاکنون در این کشور روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل بود که روز جمعه در کشورهای مسلمان روز برگزاری نماز جمعه است و باید تعطیل باشد.در چنین حالتی شرکت‌های فعال در عربستان سعودی تنها سه روز کاری مشترک با کشورهای غربی غیر مسلمان در هفته داشتند. بانک جهانی در گزارشی در همین باره اعلام کرده بود اینکه فعالان اقتصادی در عربستان فقط سه روزی کاری مشترک با کشورهای غربی دارند، باعث از دست رفتن فرصت‌های تجاری و بازرگانی زیادی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌داران عربستانی شده است.از همین رو، مسوولان عربستان اکنون تصمیم گرفتند روزهای تعطیل آخر هفته را به جمعه وشنبه تغییر دهند تا در این حالت روزهای کاری مشترک در این کشور با کشورهای غیر مسلمان به چهار روز برسد.هدف اصلی این تغییر و تحول، کمک به بازار مالی عربستان سعودی اعلام شده بود؛ زیرا سرمایه اولیه یا ارزش اسمی سهام شرکت‌های ثبت شده در بورس ریاض بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار است.مشکلی که این بورس داشت این بود که سرمایه‌گذاران غیر مقیم یعنی سرمایه‌گذارانی که در عربستان سعودی ساکن نبودند حق سرمایه‌گذاری در آن را نداشتند.اما مسوولان عربستانی می‌خواستند با ایجاد اصلاحاتی به سرمایه‌گذاران غیر مقیم نیز اجازه سرمایه‌گذاری در بورس بدهند و تغییر روزهای تعطیل آخر هفته نیز با همین هدف صورت گرفته است.عربستان یکی از آخرین کشورهای حوزه خلیج فارس بود که در هفته کاری خود هیچ گونه تغییری تاکنون ایجاد نکرده بود.امروز تنها دو کشور مسلمان یعنی یمن و افغانستان روزهای تعطیل آخر هفته در آنها همچنان پنج‌شنبه و جمعه است.کشور برونئی نیز دو روز جداگانه یعنی جمعه و یکشنبه را روز تعطیل اعلام کرده است.

در دیگر کشورها
آمریکا
تعطیلات رسمی در ایالات‌متحده برای سازمان‌های دولتی اعم از سازمان‌های فدرال، ایالتی یا دولت‌های محلی اجباری نیست. در واقع در هیچ‌یک از تعطیلات رسمی همه کسب‌و‌کارها تعطیل نیستند. تعطیلات فدرال فقط برای برخی کسب‌و‌کارهای خاص (مانند بانک‌های فدرال) و واشنگتن دی‌سی درنظر گرفته می‌شوند. تعطیلات دیگر توسط ایالت‌ها تعیین می‌شود و اغلب ایالت‌ها به حوزه‌های قضایی محلی (شامل شهرها، روستاها و...) اجازه می‌دهند تعطیلات محلی خود را داشته باشند. در نتیجه، تعطیلات هرگز در سطح فدرال کنترل نمی‌شود و قانون فدرال باز بودن کسب‌و‌کارها را کنترل نمی‌کند. اما برخی ایالت‌ها فعالیت برخی کسب‌و‌کارها را در روزهای تعطیل محدود می‌کنند. براساس قانون «یکپارچه کردن تعطیلات دوشنبه» که در سال ۱۹۶۸ تصویب و در سال ۱۹۷۱ اجرایی شد، تعطیلات رسمی باید در روزهای دوشنبه باشد، البته تعطیلات روز سال نو، روز استقلال، روز سرباز، روز شکرگزاری و کریسمس شامل این قانون نمی‌شود.

سوئد
تعطیلات کشور سوئد را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: تعطیلات رسمی و تعطیلات غیررسمی یا دفکتو.تعطیلات رسمی در سوئد با لوایحی که در پارلمان به تصویب می‌رسند تعیین می‌شود. تعطیلات رسمی سوئد را می‌توان به دو بخش تعطیلات دین مسیح و تعطیلات غیردینی تقسیم کرد.تعطیلات دینی سوئد شامل تعطیلات کریسمس، تعطیلی ۶ ژانویه به مناسبت اپیفانی یا همان ظهور حضرت مسیح، عید پاک، روز معراج حضرت مسیح، عید گلریزان (هفتمین یکشنبه پس از عید پاک) و روز همه مقدسان (اول نوامبر) است.تعطیلات غیردینی سوئد شامل این روزها است: روز سال نو، روزکارگر، روز ملی و روز وسط تابستان. علاوه بر اینها، همه روزهای یکشنبه جزو تعطیلات رسمی سوئد محسوب می‌شوند اما اهمیت آنها به اندازه تعطیلات اصلی نیست. خود نام یکشنبه‌ها هم از تقویم‌های مذهبی استخراج شده و باید جزو تعطیلات دین مسیح محسوب شود. یکشنبه پاک و عید گلریزان همیشه مصادف با روز یکشنبه‌ است اما بیشتر به‌عنوان تعطیلات اصلی تلقی می‌شود و نه به‌عنوان تعطیلی عادی یکشنبه‌ها. وقتی که پارلمان سوئد یا به اصطلاح ریکسداگ ساعات کاری در هر هفته را به ۴۰ ساعت کاهش داد، در واقع همه روزهای شنبه هم به تعطیلات دولتی تبدیل شدند که غیررسمی هستند اما در عمل تعطیلند..با تعمق در علل و فلسفه تعطیل عمومی از دیرباز تاکنون سه‌دلیل اصلی را می‌توان برای تعطیلات شناسایی کرد:

انجام آداب و سنن و مراسم ملی و مذهبی (مانند نوروز و سیزده به‌در و اعیاد فطر و قربان)
بزرگداشت شخص یا واقعه مهمی (مانند سالگرد شهادت و ولادت ائمه و روزهای ملی)
فراغت از کار برای استراحت و تفریح (مانند تعطیلات آخرهفته و تعطیلات زمستانی و تابستانی)

راهکار
حل این مشکل نیاز به رعایت چند اصل اساسی دارد:
1- بررسی همه‌جانبه 2- دوراندیشی 3- جهانی فکر کردن و ملی عمل نمودن 4- شجاعت. با در نظر گرفتن این اصول، ابتدا باید نگاهی به تعطیلات در گذر تاریخ چند هزار ساله خود داشته باشیم، سپس جایگاه تعطیلات در جهان امروز را بشناسیم و تعریف جدیدی از جایگاه تعطیلات در آینده کشور و نقش آن در اقتصاد و رفاه اجتماعی ارائه کنیم. اگر به این شیوه عمل کنیم، حتی می‌توانیم تعریف جدیدتر و کامل‌تری از مفهوم تعطیلات به جهان ارائه دهیم