نهضت سرمایه

شهردار اصفهان در نشست تخصصی مشترک مدیریت شهری با سازندگان مسکن که از سوی کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه کلیات برنامه ششم توسعه کشور به تصویب رسید، گفت: در برنامه های توسعه کشور یک مشکل اساسی وجود دارد که همه شهرها و روستاها را درگیر می کند و آن نگاه از بالا به پایین به شهرها و روستاها است. وی افزود: در این راستا به صورت متمرکز برنامه هایی برای همه شهرها و روستاها تدوین و تجویز می شود این در حالی است که ظرفیت هر شهر و روستا با یکدیگر متفاوت است.مهدی جمالی نژاد تصریح کرد: سالها است که برنامه ریزان شهری مطرح می کنند که هر شهر و روستا برنامه خود را تهیه و جمع برنامه های روستایی و شهری احصا شود اما تاکنون این اقدام انجام نشده است.

تجویز از بالا به پائین جواب نمی دهد

جمالی نژاد خاطرنشان کرد: در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور مدیریت واحد شهری مطرح شد و در برنامه پنجم نیز مدیریت هماهنگ شهری بیان گردید، اما تاکنون هیچ کدام محقق نشده چرا که آسیب شناسی در این زمینه انجام نشده است و تجویز از بالا به پایین جواب نمی دهد. وی اظهارکرد: در مدیریت واحد و یکپارچه شهری به جای تک سرنوشتی، هم سرنوشتی ایجاد می شود که در این هم سرنوشتی تصمیم گیری راحت است. شهردار اصفهان با بیان اینکه اکنون در کشور با رکود و شرایط سخت اقتصادی مواجه هستیم، گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند برای خروج از رکود باید نگاه به خارج را رها کنید و نگاه به اقتصاد برون زا برای توسعه کشور داشته باشید که می توان این نگاه را در مباحث شهری تسری داد. جمالی نژاد با تاکید بر اینکه باید رکود حاکم بر کشور را در شهر و استان خود بشکنیم، افزود: طی صحبتی که با اقتصاددانان برجسته کشور داشتیم، تنها راه خروج از رکود، حمله به رکود است که سال گذشته این تجربه موفق را داشتیم.

وی تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصادی همه پروژه های عمرانی دستگاههای دولتی متوقف شده است و اکنون شهرداریها در کشور فعال هستند و بودجه های دولتی صفر است. شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا این هم سرنوشتی کمک می کند همه دور هم جمع شویم تا برای ایجاد شرایط بهتر در شهر اصفهان به نتیجه برسیم. جمالی نژاد اظهارکرد: مدیریت شهر مانند دو امدادی است و افرادی قبل از ما زحمت کشیدند و شهر را به ما تحویل داده اند اکنون نوبت ما است در شورا و شهرداری تلاش کنیم تا بهترین راهکار را برای خروج از رکود تبیین نماییم. وی ادامه داد: هر کدام از ما می توانیم در خروج از رکود سهمی داشته باشیم، در جلسات گذشته با درد و دل هم آشنا شدیم و اکنون باید به دنبال راه حل و راهکار باشیم. شهردار اصفهان اضافه کرد: روان سازی و تسهیل در روند صدور پروانه ساختمانی و حذف تشریفات زائد بسیار اهمیت دارد البته فرایندها در سال های اخیر کوتاهتر شده است اما تا رسیدن به ایده آل فاصله وجود دارد.

جمالی نژاد خاطرنشان کرد: خروج از رکود در سطح مناطق و استان ها با خروج ملی متفاوت است بنابراین در این زمینه باید پیش قدم شویم. شهردار اصفهان اظهارکرد: اصفهان در حوزه سرمایه گذار داخلی و خارجی از اکثر شهرهای کشور عقب افتاده است، به طوری که سرمایه گذاری در تبریز، مشهد، تهران بیش تر از اصفهان است. جمالی نژاد ادامه داد: سرمایه گذاری در سال جاری در اصفهان ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال های گذشته بسیار خوب است اما در مجموع نسبت به شهرهای دیگر عدد ناچیزی است. وی اضافه کرد: خروج از رکود عزم جدی همه را می طلبد، اگر می خواهیم اصفهان توسعه یابد همه باید با یکدیگر همکاری کنیم، همه اصفهان را دوست داریم و غم رودخانه زاینده رود و آسیب های دیگر را مطرح می کنیم بنابراین برای ایجاد فضای بانشاط در شهر باید همه تلاش کنیم. شهردار اصفهان با بیان اینکه باید از سرمایه گذار دولتی صرف نظر کنیم چون از بودجه خبری نیست، گفت: چه نازیباست که سرمایه گذاران اصفهانی در کیش و سایر شهرها سرمایه گذاری می کنند، بنابراین نیاز است طلسم را بشکنیم و همه با هم همراه شویم.

جمالی نژاد افزود: اولین اقدام اجماع نظر است در واقع همه باید هم قسم و هم عهد شویم تا شهر اصفهان را توسعه دهیم. وی با بیان اینکه کل بودجه شهرداری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان؛ معادل بودجه یک پروژه است، تصریح کرد: با این بودجه شهرداری نمی توان توسعه پایدار ایجاد کرد بنابراین همه باید ورود پیدا کنند که در این راستا شهرداری برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده است. شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بسته تشویقی ساخت و ساز نیز در همین جهت با بحث و تبادل نظر مدیران مناطق و اعضای شورای شهر تدوین شد. جمالی نژاد اظهارکرد: در این رابطه باید نظام مهندسی نیز به صورت جدی کمک کند، اکنون شرایط خوبی ایجاد شده و همه باید همکاری کنند. وی ادامه داد: مدیران مناطق شهرداری نیز در جهت جذب سرمایه گذار اقدام کنند، در واقع سرمایه گذار نباید پشت در بنشیند، برخوردهای نامناسب مدیران، سرمایه گذار را سرد می کند.

شهردار اصفهان با تاکید بر شفاف سازی محاسبات و سازو کارها گفت: نحوه محاسبات برای انبوه سازان و مردم به هیچ وجه متفاوت نیست، به تازگی سیستم "سما" برای مکانیزه کردن محاسبات تهیه شده است. جمالی نژاد افزود: مدیران باید توجه داشته باشند که اقدام اشتباه یک محاسب باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران می شود. وی تاکید کرد: قرار نیست یک ریالی اضافه از انبوه سازان یا مردم برای صدور پروانه ساختمانی دریافت شود. شهردار اصفهان بیان کرد: باید سرمایه خرد را در شهر تجمیع کنیم اگر تجمیع نشود سرمایه ها به بانک ها و شهرهای دیگر می روند بنابراین یک بار برای همیشه، همه با هم برای شهر دل بسوزانیم و یک روح در هزاران جسم شویم. جمالی نژاد گفت: باید سازو کارهایی طراحی کنیم تا سرمایه ها از شهر بیرون نرود در واقع باید نهضت تشکیل سرمایه در سطح محلی را رقم بزنیم و اگر حمله به رکود شود، به عنوان یک الگو در کشور مطرح می شود. وی با اشاره به اینکه اکنون بیکاری بیداد می کند و کارخانه ها تعطیل هستند، افزود: اگر نشاط و شادابی به بازار مسکن بازگردد، اشتغال ایجاد می شود و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.