دنیا سهرابی اگر تا امروز به بهانه سردی و آلودگی هوا از پیاده‌روی در تهران سرباز زده‌اید، فصل زمستان این بهانه‌ها را هم با خودش برده است.
پس هر چه سریع‌تر برخیزید و لباس‌های بهاره خود را بپوشید که شهر منتظر شماست. پارک‌ها و مراکز تفریحی شهر بیشتر از هر وقتی حضور شما را انتظار می‌کشند و بهتر است خودتان را از دیدن زیبایی‌های اطراف محل زندگی‌تان محروم نکنید. مانند همیشه توصیه‌های ایمنی هم برای پیاده‌رویتان داریم:
۱. به قول مادربزرگ‌ها «هوای بهار دزد است» پس پوشش خود را مناسب انتخاب کنید.
۲. چهره زیبای شهر را با زباله آلوده نکنید.
مسیر این هفته پیاده‌روی از پارک زیبای ساعی در خیابان ولیعصر آغاز می‌شود. برای رسیدن به این پارک بهترین راه استفاده از اتوبوس‌های تندروی خط تجریش - راه‌آهن است. دو ایستگاه این اتوبوس به اول و آخر پارک ساعی می‌خورند. بهتر است در ایستگاه بالاتر پیاده شوید و مسیر را به سمت جنوب ادامه دهید. این مسیر دارای قسمت‌های بسیار جذابی برای کودکانتان است، پس برای پیاده‌روی کوچک‌ترها را فراموش نکنید.


پارک ساعی
pic۱
pic۲
مهندس کریم ساعی، صاحب زمین ۱۲ هکتاری در خیابان ولیعصر بود که در سال ۱۳۲۴ و پس از درختکاری کل محوطه آن را در اختیار وزارت کشاورزی قرار داد. ایده طراحی پارک به شکل کنونی آن در دهه چهل و با طراحی حسین محجوبی شکل گرفت، و تکمیل پارک ساعی از سال ۴۲ تا ۱۰ سال بعد از آن به طول انجامید. پارک ساعی محل نگهداری حیوانات مختلفی است و به همین دلیل یکی از پارک‌های محبوب کودکان به شمار می‌رود. این پارک مانند بقیه پارک‌هایی که در دهه ۴۰ و ۵۰ ساخته شدند، قسمتی را به شکل باغ ژاپنی دارد که پرندگان آبزی نیز در همان قسمت نگهداری می‌شوند. در قسمت حیات‌وحش پارک، حیواناتی همچون خرگوش، قوچ، غاز، قو، مرغابی، سنجاب، طوطی وحشی، طاووس و لاک‌پشت زندگی‌ می‌کنند. پوشش گیاهی بی‌نظیر این پارک شامل چنار، کاج، سرو شیرازی، سرو نقره‌ای، سرو بادبزنی، برگ‌بو، افرا، نارون، سدروس، ماگنولیا، یاس وحشی، زالزالک و... است. قسمتی از این پارک به شکل باغ الفبا طراحی شده است و در آن مجسمه‌هایی بزرگ از حروف الفبای فارسی جانمایی شده‌اند. بعد از گشتن قسمت‌های حیات وحش، باغ الفبا و باغ ژاپنی به سمت پشت پارک و زمین‌های بازی حرکت کنید. بعد از عبور از زمین‌های بازی از یکی از کوچه‌های پشتی پارک وارد خیابان خالد اسلامبولی بشوید و این خیابان را به سمت جنوب ادامه دهید.


شهر کتاب پارک ساعی
یکی از شعب فروشگاه‌های بزرگ شهر کتاب در کنار پارک ساعی قرار دارد. این شعبه به خاطر داشتن کتاب‌های مرجع به زبان‌های دیگر بسیار پرطرفدار است. کتاب‌های فارسی زبان در طبقه نخست این شهر کتاب و کتاب‌های مرجع در طبقه دوم آن قرار دارند. در طبقه دوم این فروشگاه همچنین می‌توانید پازل برای گروه‌های مختلف سنی را بیابید. اسباب‌بازی‌های فکری و صنایع دستی نیز در این فروشگاه یافت می‌شوندpic۳




کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
مرکز اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در خیابان خالد اسلامبولی قرار دارد. این کانون که مهم‌ترین مرکز فرهنگی کودکان و نوجوان به شمار می‌رود، دارای گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودک و نوجوان است. همچنین مهم‌ترین و پرکارترین تولیدکننده و ناشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان در کشور است. از تولیدات دیگر این کانون می‌توان به فیلم‌های کودک و نوجوان، انیمیشن‌، تئاتر، موسیقی، نمایش عروسکی، اسباب‌بازی، نرم‌افزار آموزشی و انجام پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی در رابطه با این گروه سنی اشاره کرد. سابقه فعالیت این کانون با هدف ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان به سال ۱۳۴۴ باز می‌گردد. این کانون که پس از انقلاب اسلامی به عنوان نهادی دولتی و زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در حال حاضر بیش از ۸۵۰ مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستایی و پستی در سراسر ایران دارد. مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان خالد اسلامبولی دارای یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های محصولات فرهنگی برای کودکان در تهران است. در این فروشگاه شما می‌توانید از کتاب تا سرگرمی‌های فکری و اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان را بیابید. پیشنهاد می‌کنیم قسمت محصولات فرهنگی آن را با دقت تماشا کنید و کودکانتان را با خرید هدیه‌هایی از این دست شاد کنید. پس از خروج از فروشگاه خیابان را به سمت جنوب ادامه دهید.
pic۴



پردیس سینمایی آزادی
پردیس سینمایی آزادی در سال ۱۳۸۶ در محل سینما آزادی سابق ساخته شد. سینما آزادی یکی از معروف‌ترین سینماهای تهران بود که در سال ۱۳۷۵ با فروش ۱۵۰ میلیونی خود لقب پرفروش‌ترین سینمای ایران را به خود اختصاص داده بود. این سینما در فروردین سال ۱۳۷۶ دچار آتش‌سوزی شدید شد و تا ۹ سال بعد به شکل سوخته در همین محل باقی ماند. اما در سال ۸۵ بالاخره بازسازی این سینما آغاز شد و به شکل پردیس سینمایی امروز درآمد. این پردیس دارای پنج سالن سینما شامل یک سالن ۶۰۰ نفره و چهار سالن ۲۰۰ نفره، ۲ رستوران، سه کافی‌شاپ و چهار طبقه تجاری است. فروشگاه‌های کوچکی برای عرضه محصولات فرهنگی نیز در طبقات مختلف آن وجود دارد. این سینما معمولا تمام فیلم‌های روی پرده را اکران می‌کند و سانس‌هایی را نیز به فیلم‌های خارجی اختصاص می‌دهد. برای تماشای فیلم در سینمای آزادی می‌توان از سامانه الکترونیکی خرید بلیت نیز استفاده کرد. اگر هم مایل به دیدن فیلم نباشید، می‌توانید از رستوران‌های این مجموعه یا کافی‌شاپ‌هایش استفاده کنید. کافی‌شاپی که در طبقه پنجم این مجموعه قرار دارد، دارای قسمتی روی بالکن است که می‌توان منظره بسیار جالبی از مرکز شهر را در آن تماشا کرد. فیلم‌های سینمای خانگی را نیز می‌توانید از فروشگاه محصولات فرهنگی پردیس سینمایی آزادی تهیه کنید. بعد از خروج از پردیس آزادی مسیر خود را در خیابان عباس‌آباد به سمت شرق ادامه دهید تا به ایستگاه مترو برسید. روز خوش!pic۵