ضرورت اقدام فوری برای افزایش تعرفه محصولات فولادی
دنیای اقتصاد: دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل و جمعی از معاونین و مدیران فولاد مبارکه با حضور در شرکت ذوب آهن اصفهان با مهندس احمد صادقی مدیرعامل جدید این شرکت دیدار و گفتگو کردند .

دکتر سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه عمده تولیدات این شرکت، صادراتی است گفت: مشکلات ما مربوط به کاهش شدید قیمت های جهانی محصولات فولادی به دلیل کاهش قیمت سنگ آهن و انرژی است در حالی که هزینه های فولادسازان ایرانی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است. وی ضمن انتقاد از ناکافی بودن تعرفه محصولات فولادی و اختصاص ارز مبادله ای برای واردات برخی از این محصولات گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی برای مقابله با دامپینگ چین، قوانین ضد دامپینگ برقرار کرده اند و علاوه بر آن تعرفه های محصولات فولادی را افزایش دادند چرا که محصولات چینی با ضرر و حمایت دولت این کشور صادر می شود. در ایران نیز به شدت نیاز به افزایش تعرفه ها داریم و در واقع دولت باید مشابه آنچه در صنعت خودرو انجام داده در صنعت ساختمان نیز انجام دهدتا شاهد رونق در این بخش نیز باشیم.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، چنانچه صنایع فولادی دچار مشکل شوند این مشکلات به بخش معدن، حمل و نقل و سایر صنایع وابسته نیز منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بر اقدامات مشترک صنایع فولادی جهت رفع مشکلات موجود تأکید کرد و گفت: هم اکنون در بازار داخل با کاهش تقاضا مواجه هستیم و از طرفی کاهش قیمت ارز، مزیت های صادرات را نیز کاهش داده است. لذا دولت باید تدابیری برای حمایت تولید کنندگان جهت صادرات نیز بیاندیشد.

بنا براین گزارش، مهندس صادقی نیز در این دیدار گفت : هم اکنون صنعت فولاد با مشکلات بسیاری مواجه است به طوری که شرکت های بزرگ مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه را نیز با چالش روبه رو ساخته است. وی افزود: برای حل مشکلات صنعت فولاد باید اقدامات جمعی و هماهنگ صورت گیرد و از دولت بخواهیم که برای افزایش تعرفه محصولات فولادی و حمایت از صنایع فولادی اقدام فوری انجام دهد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : بخش عمده ای از مشکلات صنایع فولادی به عوامل بیرونی همچون رکود اقتصادی، کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی، واردات بی رویه محصولات بی کیفیت فولادی، عدم تعیین تعرفه مناسب بر واردات این محصولات، عدم اتخاذ تدابیر حمایتی از صنعت فولاد در شرایط رکود فعلی و مواردی از این دست مربوط است .وی افزود: خوشبختانه در ذوب آهن هشت پروژه مهم و تاثیر گذار در حال انجام است که پروژه های تولید ریل و تیرآهن بال پهن مهمترین آنها می باشد لذا تلاش ما این است که این پروژه در زمان برنامه ریزی شده و حتی زودتر به پایان برسد .

مهندس صادقی با تأکید بر این موضوع که در ایران تولید فولاد با قیمت تمام شده کمتر از چین امکان پذیر است، گفت: یکی از اقدامات مهمی که باید با سرعت در ذوب آهن پی گیری شود، کاهش قیمت تمام شده محصولات است که با بهره گیری از دانش فنی روز دنیا امکان پذیر است. وی افزود: کک سهم چشمگیری در قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن دارد در حالی که با شارژ سنگ آهن با عیار بالاتر و همچنین استفاده از تکنیک هایی همچون شارژ پودر زغال می توان مصرف کک را کاهش داد. ضمن اینکه همانند کشور چین می توان از گندله برای شارژ کوره بلند استفاده کرد که تأثیر زیادی بر کاهش مصرف کک دارد .