بی‌‌رونقی بازار دست‌دوم‌ها
رکود حاکم در بازار خودرو منجر به کاهش معاملات در بازار خودروهای دست دوم نیز شده است، به‌طوری‌که مشتریان کمی به محل‌های مخصوص خریدوفروش خودروهای دست دوم سر می‌زنند.در حالی بازار دست دوم‌ها روزهای رونق خود را سپری می‌کنند که فعالان بازار برای ورود مشتریان به بازار لحظه شماری می‌کنند.آن‌گونه که به نظر می‌رسد «کاهش قدرت خرید» و «نبود نقدینگی» دو کلیدواژه عمده این روزهای کسادی بازار خودرو تبدیل شده است. به عقیده کارشناسان، این دو عامل موجب کاهش معاملات خودرو در بازار خودروهای صفر و دست دوم شده است.
مشکل این روزهای بازار خودرو بنا به گفته کارشناسان نشات گرفته از مباحث کلان اقتصادی کشور و رکودی است که دامن بازار بسیاری از کالاها را گرفته است. هرچند اختصاص تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی از سوی دولت موجب شد تا بخشی از مشتریان که مشکل کمبود نقدینگی داشتند برای خرید به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز مراجعه کنند؛ اما در کنار این تسهیلات، بازار دست دوم‌ها نیز بعد از مدت‌ها رونق را به خود دید. از سوی دیگر هم‌اکنون برخی از مصرف‌کنندگان به‌دلیل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی از خرید خودرو خودداری می‌کنند و در انتظار ورود خودروهای جدید به کشور هستند، اما بخشی از مشتریان به خرید خودروهای دست دوم سال‌های قبل روی آورده‌اند. خودروهایی که بنا به عقیده مشتریان از کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای صفر برخوردارند. به اعتقاد مشتریان خودروهای کارکرده سال‌های ۸۷ تا ۹۰ به‌دلیل دارا بودن قطعات اصل شرکت‌های خودروساز از کیفیت بالاتری برخوردارند اما خودرو‌های کارکرده بعد از سال ۹۰ کیفیت ندارند. بنابراین آن‌گونه که به نظر می‌رسد تحقق معامله در بازار خودروهای دست دوم نیز نیازمند فاکتورهای خاصی از جمله سال خودرو، میزان کارکرد خودرو و اوریجینال بودن قطعات خودرو است.

بنابراین انتظار مشتریان در خصوص کیفیت به دست دوم‌ها نیز سرایت کرده است؛ موضوعی که محدودیت در معاملات را ایجاد کرده است. در این میان، برخی از فعالان بازار رکود موجود در معاملات خودروهای دست دوم را به‌دلیل ارتباط مستقیم این بازار از وضعیت کنونی بازار خودروهای صفر می‌دانند و اینکه به دنبال کاهش خرید خودروهای صفر، تقاضا برای خرید خودروهای دست دوم نیز کاهش یافت. فربد زاوه، کارشناس خودرو در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هم‌اکنون برخی از مصرف‌کنندگان به‌دلیل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی و برخی نیز به‌دلیل کمبود نقدینگی از خرید خودداری می‌کنند.وی می‌گوید: بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در سال جاری دارای افت‌وخیز بود؛ اما نسبت به بازار خودروهای صفر از رونق بهتری برخوردار بود. به‌خصوص با ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برخی از مشتریان خودروی فعلی خود را فروخته و خودرو جدیدی با استفاده از تسهیلات خریداری کردند و از مابه‌التفاوت نقدینگی به دست آمده در امور دیگری استفاده کردند.رکود در حالی به بازار خودروهای دست دوم سرایت کرده است که بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقدند بهترین زمان برای خرید کالاهایی چون خودرو و مسکن، شرایط رکودی است. بنابراین اگر کسی قصد خرید خودرو را دارد، هم‌اکنون بهترین فرصت برای مراجعه به بازار است. با این حال، مشتریان بازار خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون مجاب به خرید در شرایط رکودی نشده‌اند؛ هرچند وضعیت بازار خودروهای دست دوم اندکی بهتر بود، اما به‌دلیل افزایش دامنه مشکلات، بازار دست دوم‌ها نیز درگیر رکود شد. براین‌اساس به نظر می‌رسد که کاهش قدرت خرید مشتریان در حال حاضر به بازار دست دوم‌ها نیز رسیده است. این موضوع در شرایطی است که بازار خودروهای دست دوم به‌دلیل شرایط قیمتی، وضعیت بهتری نسبت به خودروهای صفر دارد. با این وجود، کارشناسان معتقدند که فشار مسائل متعدد معیشتی بر دوش اعضای جامعه دشواری می‌کند و به همین دلیل است که خرید کالایی چون خودرو به اولویت دست چندم مردم تبدیل شده است بنابراین برای مشتری که پول کافی برای خرید ندارد فرقی ندارد که خودرو دست دوم بخرد یا صفرچون پول هیچ‌یک را ندارد.

تداوم رکود تا شب عید
از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که وضعیت کنونی حاکم بر بازار خودروهای دست دوم تا چند ماه دیگر نیز ادامه دارد و و این موضوع تا زمانی که مشکل نقدینگی مشتریان حل نشود، به قوت خود باقی است. این موضوع در حالی است که تصور عمومی بر آن است که بازار خودروهای صفر و کارکرده در شب عید از رونق خوبی برخوردار خواهد شد. با این وجود برخی از کارشناسان وضعیت را چنان بد توصیف می‌کنند که به بازار شب عید نیز امیدی ندارند. براین اساس یکی از کارشناسان بازار خودرو در این باره می‌گوید: به‌دلیل تجریه سال‌های گذشته هرساله این تصور وجود دارد که بازار خودرو در شب عید بار دیگر روی رونق را به خود خواهد دید و بخشی از مشکلات فعالان بازار را حل خواهد کرد، اما وضعیت رکودی در سال جاری به قدری وخیم است که در شب عید نیز تقاضای بالایی برای خرید خودروهای دست دوم نیز که قیمت مناسب‌تری نیز دارند، وجود نخواهد داشت. کارشناسان تاکید دارند حل مشکل بازار خودروهای دست دوم منوط به حل مشکل بازار خودروهای صفر است. در صورتی که مشتریان برای معامله وارد بازار شوند، مسائل حل می‌شود. اما این موضوع زمان‌بر است. بنابراین وضعیت بازار خودروهای دست دوم به‌صورت کج‌دار و مریز پیش خواهد رفت. چون خرید در همه بخش‌ها با مشکل مواجه است وخودرو فارغ از مسائل حاکم بر کشور نیست.