تاکتیک تهاجمی

محمدرضا نجفی منش

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش ما در روزهای پس از برجام عدم اطلاع‌رسانی صحیح و جامع از وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... کشور است. یک نکته مشترک در سفرهای هیات‌های خارجی به ایران و همین طور سفر تجار و بازرگانان ما به نقاط مختلف دنیا که در ماه‌های اخیر انجام شده، وجود دارد. تقریبا تمامی افراد به این نکته اذعان دارند که به‌طور کلی در دنیا تصویر جالبی از ایران وجود ندارد. علاوه بر این آمار و اطلاعات درست، شفاف و قابل اتکایی درباره اقتصاد ایران وجود ندارد. در واقع بازرگانان و کارشناسان خارجی همواره از نبود اطلاعات مدون و شفاف درباره اقتصاد ایران، ابعاد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، چارچوب‌ها و قوانین این حوزه شکایت می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد مشکل بزرگ ما این است که نتوانسته‌ایم بسیاری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی خود را به دنیا نشان دهیم. از طرف دیگر ما هیچ گاه واکنش‌های درست و بهنگامی در قبال رویدادها و حوادثی که در وضعیت سیاسی و اقتصادی ما رخ می‌دهد، نداشته‌ایم. در اجلاسی که اخیرا در فرانسه برگزار شده بود، کارشناسان و فعالان اقتصادی این کشور از اینکه چرا ایران در قبال تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر ایجاد شده واکنش مناسبی نشان نداده، اظهار تعجب می‌کردند..در واقع همواره منتظریم که خارجی‌ها خودشان وارد کشور شده و در اقتصاد ما سرمایه‌گذاری کنند، اما این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد بلکه این وظیفه ماست که آنها را ترغیب و تشویق به این امر کنیم.

 

تنها راهکاری که وجود دارد اتخاذ سیاست همه‌جانبه و تهاجمی است. ما باید سعی کنیم به هر طریقی شده از انزوا خارج شویم. یکی از مهم ترین ابزارها، فضای مجازی و کانال های تلگرامی است.ایجاد هشتگ هایی با نام اقتصاد ایران، یا سرمایه‌گذاری در ایران، یا آشنایی با فرصت‌های سرمایه گذاری ایران بدون شک می تواند در اطلاع رسانی و ارایه تصویری بهتر از وضعیت اقتصادی کشور نقش بزرگی داشته باشد.امروزه فضای مجازی یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین منبع و مرجع دریافت اطلاعات و اخبار شده است؛ بنابراین ما نیز برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود باید حداکثر استفاده را از این بستر بسیار مناسب، انجام دهیم. قطعا معرفی قوانین سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت، مباحث مالیاتی، ‌قوانین کار و بیمه، همچنین ارائه داده‌های کلان اقتصادی همچون نرخ رشد، نرخ ارز و وضعیت تورم اقلام کالایی در این شبکه‌ها و هشتگ‌ها، می‌تواند ما را در وضعیت بهتری قرار دهد در این راه باید در رسانه‌های خارجی از جمله در شبکه‌های تلویزیونی معتبر و رسانه‌های نوشتاری درباره اقتصاد ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن صحبت شود.

اقدام جالبی که اخیرا سفارتخانه ایران در ژاپن در برگزاری همایش درباره اقتصاد ایران انجام داد ارائه یک کتاب از آمار و اطلاعات کلی از ایران بود که تصویر صحیحی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. یکی از چالش‌های اصلی که در دوران پس از تحریم با آن مواجهیم این است که یک مرجع یا منبع معتبر واحد برای ارائه به فعالان و شرکای خارجی وجود ندارد. در بسیاری از مذاکرات، از طرف مذاکره‌کنندگان داخلی آمارها و اطلاعات متناقضی درباره وضعیت اقتصادی به طرف خارجی ارائه می‌شود، به‌طوری که گاهی زمینه سردرگمی فعالان خارجی را فراهم می‌کند. اقدام جالب سفارتخانه ایران در ژاپن می‌تواند در داخل هم دنبال شده و یک نهاد مشخص به‌طور مثال اتاق ایران مسوول تهیه یک پکیج جامع درباره شرایط اقتصاد ایران و ضوابط سرمایه‌گذاری در آن شود که این بسته در اختیار تمامی فعالان اقتصادی، رسانه‌ای و... قرار بگیرد و مرجع اطلاع‌رسانی اقتصاد کشور به خارجی‌ها باشد. به‌طور مثال می‌توان در هشتگ‌های ایجادشده برای معرفی اقتصاد ایران، از همین اطلاعات و آمار استفاده کرده و دغدغه تناقض و ناهماهنگی‌ در اطلاعات ارائه‌شده را نداشته باشیم. بدون شک شناساندن اقتصاد ایران و ویژگی‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری و تجارت در آن، به کارشناسان و فعالان اقتصادی خارجی، تنها وظیفه یک گروه یا یک بخش خاص در کشور نیست، بلکه این امر مهم نیازمند عزمی سراسری و کمک تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط است. در این راه همراهی دولت و سایر ارکان کشور اهمیتی قابل توجه و انکار نشدنی دارد.