گشت و پایش صنایع تا شب عید ادامه دارد
مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: هوای پایتخت استعداد اسیدی شدن دارد. دکتر محمد هادی حیدرزاده در گفت و گویی به مناسبت فرا رسیدن روز هوای پاک با بیان این مطلب گفت: زمانی که شاخص آلاینده های منوکسید کربن و ناکس افزایش یابد و این امر با بارندگی همزمان شود در پایتخت باران اسیدی رخ می دهد.
وی افزود: بارش های اسیدی زمانی در کلان شهر تهران رخ می دهد که میزان آلایندگی هوا در پایتخت افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد البته هر بار پس از بارندگی ها در تهران، بهبود نسبی شرایط کیفی هوا اتفاق می افتد و بر همین اساس احتمال وقوع باران اسیدی خنثی می شود.
حیدرزاده در خصوص تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوا بیش از افزایش میزان آلاینده های جوی و رسیدن به مواقع بحرانی بیان داشت: براساس قانون زمانی که آلودگی هوا به شرایط اضطرار برسد باید کمیته کاهش آلودگی هوا تشکیل شود اما ما حتی در شرایط هشدار نیز این کمیته را تشکیل داده ایم و شاید این مسئله ضعف قانون باشد که باید به سمت تشکیل جلسات این کمیته پیش از شرایط اضطرار باشیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در بحث گشت و پایش شبانه صنایع که اغلب به صورت سرزده انجام می شود گفت: گشت شبانه با توجه به افزایش میزان آلاینده ها براساس برنامه ریزی جامع و هدفمند انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه هدف اجرای این طرح بررسی واحد کیفی زیست محیطی صنایع استان و اصلاح عملکرد صنایع می باشد تصریح کرد: گشت و پایش شبانه صنایع براساس محورهای مشخص تا 28 اسفندماه سال جاری در 7 محور اصلی و 5 محور فرعی توسط اکیپ های گشت و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران انجام خواهد شد.
حیدرزاده با اخطار به واحدهای بزرگ تولیدی یادآور شد: یکی از این واحدها کارخانه سیمان شمال است که خروجی دودکش آن از کیلومترها دورتر قابل مشاهده می باشد!
مدیر کل ادامه داد: یکی از خطوط تولید کارخانه سیمان شمال براساس شکایت محیط زیست در حال حاضر تعطیل و در حال تعمیرات است و ما به مسئولان این کارخانه هشدار داده ایم که هرچه زودتر باید برنامه زمان بندی رفع معضلات زیست محیطی و به روز رسانی سیستم های کاهش آلاینده ذرات خود را ارائه دهند ، در غیر اینصورت برخورد قانونی خواهد شد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ سلامت مردم و محیط زیست و همچنین نگاه دولت تدبیر و امید به موضوع محیط زیست گفت: ما اعتقاد داریم صنایع با توجه به تحریم ها محدودیت و مشکلات زیادی دارند ولی توجه به شاخص های زیست محیطی جهت حفظ سلامت مردم ضرورت دارد.
حیدرزاده در ادامه به واحدهای ریخته گری آلاینده و فاقد سیستم پساب توسط ماموران اجرایی در سطح استان اخطار کرد و افزود: واحدهای پلمپ شده ای که بدون مجوز محیط زیست اقدام به فک پلمپ واحد کنند، با شکایت محیط زیست به دستگاه قضایی معرفی و حداقل مجازات صاحبان آنها 6 ماه زندان بود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از این گفت و گو با عنوان اینکه هنوز مشکل آبیاری مزارع سبزیجات جنوب استان تهران با آب فاضلاب کماکان باقی است اظهار داشت: این مشکل از گذشته وجود داشته و اکنون نیز به طور کامل مرتفع نشده است. اگرچه به منظور رفع این معضل لوله کشی آب در این مناطق در حال انجام است.
وی هشدار داد: مهمترین مشکل شهر تهران فاضلاب محسوب می شود و تا زمانی که کانال‌های فاضلاب از کلان شهر تهران به سمت جنوب شرق تهران هدایت شود، این معضل همچنان باقی خواهد ماند.