سوئیچ یدک خودرو، مسیری آسان برای سرقت

سرقت خودرو آن هم با استفاده از سوئیچ یدک این روزها به مشکل بسیاری از مالکان خودرو تبدیل شده است. در این زمینه یکی از موضوعاتی که پلیس آگاهی در خصوص جلوگیری از سرقت خودرو به مالکان درباره آن هشدار می‌دهد، عدم قراردادن سوئیچ یدک در خودرو و عدم خرید خودرو بدون دریافت سوئیچ یدک است. یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن بسیاری از مالکان خودرو را به خود جلب کند این است که چرا حفاظت از سوئیچ یدک خودرو مهم است؟ و اینکه چرا مشتریان خودرو هنگام خرید خودروی دست‌دوم باید حتما سوئیچ یدک را نیز دریافت کنند. اهمیت این موضوع از آن رو است که بسیاری از خودروهای کنونی مجهز به سیستم ضد سرقت یا سوئیچ کددار هستند که سارق بدون در دست داشتن آن نمی‌تواند به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کند.

از سال ۱۳۸۷ خودروسازان ملزم به نصب سیستم ضدسرقت یا سوئیچ‌کد‌دار در خودروهای تولیدی خود شدند و در حال حاضر اگر خودرویی به سیستم مذکور مجهز نباشد پلیس راهور نسبت به شماره‌گذاری اقدام نمی‌کند. این سیستم در خودروهای داخلی هم‌اکنون الزامی است؛ چراکه در گذشته در بسیاری از خودروهای داخلی به‌راحتی باز می‌شد. با این همه الزام خودروسازان به نصب این سیستم موجب شده که امنیت خودروهای تولیدی افزایش پیدا کند. با این حال اما کارشناسان معتقدند، برخی سهل‌انگاری‌ها از سوی مالکان خودرو موجب شده که خطر سرقت همچنان بالا باشد. برهمین اساس پلیس آگاهی بارها اعلام کرده که مالکان خودروهای سواری باید به مواردی همچون جاسازی سوئیچ یدک در خودرو و عدم خرید خودرویی با یک سوئیچ دقت کافی کنند، چرا که این دو موضوع اثر جدی بر امنیت خودرو دارد. آنگونه که به نظر می‌رسد، در صورت جاسازی کلید یدک در خودرو، سارق به راحتی می‌تواند به خودرو ورود کرده و با پیدا کردن سوئیچ، خودرو را روشن کند و به سرقت ببرد. حال آنکه اگر سوئیچ را در دست نداشته باشد، امکان روشن شدن خودرو با هر کلید دیگری ممکن نیست.چرا سارق نمی‌تواند از کلید دیگری برای روشن کردن خودرو استفاده کند؟

دلیل این موضوع آن است که خودروهای کنونی دارای سوئیچ کد‌دار هستند، بنابراین روشن شدن خودرو تنها به وسیله سوئیچ اصلی یا یدک امکان‌پذیر است. از آنجا که ایموبلایزر یا سوئیچ‌های ضد سرقت، از جدیدترین و کارآمدترین سیستم‌های امنیتی هستند که امروزه در تمام خودرو‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شود؛ بنابراین احتمال روشن شدن خودرو با هر سوئیچ دیگری تقریبا کم است. اساس کار این سیستم به این صورت است که به واسطه قفل نرم‌افزاری که بر روی ECU تعبیه شده است؛ خودرو تنها سوئیچ متعلق به خود را می‌شناسد و تنها با این سوئیچ خودرو روشن می‌شود و درصورتی که از سوئیچ‌های دیگری استفاده شود به‌دلیل عدم شناسایی سوئیچ توسط ECU، خودرو حتی اگر استارت هم بخورد روشن نخواهد شد. چیپی که داخل دسته پلاستیکی سوئیچ تعبیه شده، نوعی حافظه الکترونیکی است که حاوی کد دسترسی است. وقتی کلید داخل سوئیچ خودرو قرار می‌گیرد، چیپ با آنتن زیر فرمان ارتباط بی‌سیمی برقرار کرده و کد دسترسی خود را به ECU اعلام می‌کند و در صورت درستی کد، دستور روشن شدن خودرو توسط ECU صادر می‌شود. این فرآیند تنها در کسری از ثانیه انجام می‌شود و مصرف‌کننده هیچ تاخیری در روشن شدن خودروی خود احساس نمی‌کند.

بنابراین از آنجا که خودروسازان تنها ۲ عدد سوئیچ در اختیار خریداران خودرو قرار می‌دهند، ممکن است در شرایطی مانند خراب شدن، شکستن یا گم کردن سوئیچ خودرو، نیاز به کلید یدک باشد. بنابراین با قراردادن سوئیچ یدک در خودرو یا گم شدن سوئیچ یا عدم دریافت سوئیچ یدک امنیت خودرو به خطر می‌افتد.برهمین اساس کارشناسان تاکید دارند که در صورت خرید خودروی دست دوم نیز حتما سوئیچ یدک خودرو را دریافت کنید. موضوعی که داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو بر آن تاکید بسیاری دارد. به گفته او مشتریان خودرو اگر از افراد ناشناس خودرو خریداری می‌کنند، توجه داشته باشند که حتما باید سوئیچ یدک خودرو را هم تحویل بگیرند.اسماعیلی با اشاره به اینکه برای هر خودرو می‌توان حدود پنج عدد سوئیچ یا بیشتر تهیه کرد، می‌گوید: مالکان خودرو مطمئن نباشند که با تحویل گرفتن سوئیچ یدک کار آنها نیز با فروشنده تمام است، زیرا ممکن است کلکی در کار باشد و سوئیچی دور از چشم شما وجود داشته باشد و افراد سودجو به واسطه آن پس از فروش خودرو در فرصتی مناسب سراغ خودرو بروند و خودرو یا محتویات درون آن را به سرقت ببرند.

اما راه‌چاره چیست؟ به گفته کارشناسان فنی خودرو، مالکان خودروهایی که اقدام به خرید خودروی دست دوم می‌کنند باید با مراجعه به نمایندگی مجاز خودروسازان با در دست داشتن سوئیچ‌ها و ارائه مدارک مالکیت و کارت شناسایی معتبر که نشان‌دهنده مالک بودن آنهاست، کد معرفی سوئیچ دریافت کنند و تنها سوئیچ‌هایی که همراه دارند را مجددا معرفی کنند تا اگر سوئیچی دست آنها نبود و به آنها تحویل داده نشده را از مدار خارج کنند. داوود اسماعیلی در این زمینه می‌گوید: مشتریان خودرو دقت داشته باشند که پس از تحویل خودرو حتما از نبود دستگاه‌های شنود از راه دور یا ردیابی آنلاین و آفلاین اطمینان حاصل کنند چراکه گاه خریداران قربانی چنین توطئه‌هایی می‌شوند و محل خودروی آنها برای سرقت از این طریق شناسایی می‌شود.