حضور هیات تجاری افغانستان در اتاق مشهد
دنیای اقتصاد- هیاتی از تجار ایالت جلال‌آباد افغانستان به سرپرستی رئیس هیات تجاری ایالت جلال آباد افغانستان در اتاق مشهد با فعالان اقتصادی دیدار کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در این دیدار، نزدیکی جلال‌آباد به کابل پایتخت افغانستان را مزیتی برای توسعه صادرات به حوزه شرق افغانستان و همچنین پایتخت این کشور عنوان کرد.
محمود سیادت با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در شهر کابل به تجار و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان خراسان پیشنهاد کرد جهت بازاریابی و توسعه صادرات در این نمایشگاه حضور یابند.
شمس‌الحق، رئیس هیات تجار ایالت جلال‌آباد افغانستان نیز توضیحاتی در مورد ولایت ننگرها در زمینه‌های مختلف مانند تقسیمات کشوری، جمعیت، همسایه‌ها، آب‌وهوا و امکانات کشاورزی ارائه و وجود منابع آبی فراوان و جنگل‌هایی با چوب‌های مرغوب را زمینه‌های مناسبی جهت سرمایه‌گذاری معرفی کرد.
رئیس اتاق تجارت ننگرها با اشاره به اینکه ولایت جلال‌آباد داری شهرک صنعتی در پنج کیلومتری شهر به نام شیخ مسی بوده که مشکل عمده آن کمبود انرژی برق است، افزود: این ولایت دارای دو پارک علمی و صنعتی و ورزشی است.
مشاور اتاق مشهد نیز با معرفی توانمندی‌های استان، خراسان رضوی را در زمینه‌های صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری توانمند اعلام کرد.
فرشید منوچهری پیوندهای فرهنگی، مذهبی و خویشاوندی، نزدیکی و همجواری استان خراسان رضوی و کشور افغانستان، هم‌زبانی و شناخت کامل از وضعیت سیاسی و اقتصادی یکدیگر را دلایل مهمی در جهت ایجاد توسعه ارتباط اقتصادی و تجاری دو کشور دانست. وی گفت: در بخش کشاورزی در استان قادر به تولید انواع زیادی از محصولات کشاورزی و به ویژه زعفران هستیم بر همین اساس در صنایع تبدیلی کشاورزی نیز از دانش فنی بالایی برخوردار هستیم. منوچهری افزود: این استان با دارا بودن ۶۲۰۰ واحد تولیدی صنعتی، تولیدکننده محصولات نساجی و پوشاک، صنایع تبدیلی و مواد غذایی و مصالح ساختمانی بوده، در بحث گردشگری نیز به علت وجود مرقد مطهر ثامن‌الحجج این استان سالانه پذیرای بیش از ۲۵ میلیون زائر است. به گفته وی خدمات فنی و مهندسی از دیگر توانمندی‌های استان محسوب مـی‌شود که می‌تواند این خدمات را با هزینه کمتر و کیفیت مشابه کشورهای پیشرفته در اختیار سایر کشورها قرار دهد.
مشاور اتاق بازرگانی مشهد با اعلام اینکه ما خواهان حفظ بازارهای خود در سایر کشورها هستیم، حفظ کیفیت کالاها از سوی تجار را خواستار شد. وی احداث آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت در افغانستان را گامی ضروری در جهت دست‌یابی به استانداردهای مطلوب و کنترل کیفیت محصولات تولیدی دانسته و هر دو کشور ایران و افغانستان را در این راستا دعوت به مشارکت و همکاری کرد.