قابلیت‌هایی که گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۵  باید داشته باشند
تکنولوژی‌های سخت پردازشگرهای موبایلی هر سال به روز شده و قدرتمندتر می‌شوند. سال گذشته میلادی هم یکی از پررونق‌ترین سال‌ها برای رونمایی از گوشی‌هایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید بود، اما حالا که سال جدید میلادی آغاز شده است بهتر است به بررسی قابلیت‌هایی بپردازیم که انتظار می‌رود در این سال گوشی‌های موبایل هوشمند با آنها راهی بازار شوند. دیگر اغلب ما می‌دانیم که موبایل‌های هوشمند پرچمدار در سال میلادی جدید از پردازنده‌ قدرتمند اسنپ دراگون ۸۱۰ استفاده خواهند کرد. البته دیگر شرکت‌های تولیدکننده چیپست هم بیکار ننشسته و قطعا در ماه‌های آینده پردازنده‌هایی برای رقابت با این پردازنده قوی شرکت کوآلکام عرضه خواهند کرد. با این اوصاف انتظار می‌رود موبایل‌های هوشمند جدید در سال 2015 این امکانات را داشته باشند:

توانایی نمایش تصاویری با کیفیت 4K
در حال حاضر گوشی‌های هوشمندی مانند LG G۳ وجود دارند که از صفحه‌ نمایشی با کیفیت صفحه Quad HD یا برابر ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بهره می‌برند، اما گوشی‌های جدید‌تر می‌توانند ویدئوهایی با کیفیت ۴K یا برابر ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل را که در حال حاضر تنها روی تلویزیون‌های هوشمند قابل پخش هستند، نمایش دهند.
گوشی‌های هوشمندی که در سال جدید از پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۱۰ استفاده کنند، به راحتی می‌توانند تصاویری با کیفیت 4K را تنها با چند کلیک به‌‌صورت استریم پخش کنند. در واقع بحث ما فرا‌تر از دوربین و صفحه ‌نمایش گوشی‌های هوشمند است. نکته در واقع مدیریت کردن و کار کردن با چنین فایل‌های ویدئویی با این سطح کیفیت و قطعا سایز بالا است. گوشی‌ها اگر پردازشگر ضعیفی داشته باشند نمی‌توانند با این فایل‌ها کار کنند و در آن صورت است که از دور خارج‌شده محسوب خواهند شد. حتی گوشی‌هایی که از دوربین‌هایی با وضوح ۸ مگاپیکسل به بالا استفاده کنند، در صورت بهره بردن از اسنپ‌ دراگون ۸۱۰ هم می‌توانند تصاویری با کیفت 4K را ضبط کنند، پس بهتر است در سال آینده به جای تمرکز روی تعداد پیکسل‌های دوربین گوشی، توجه بیشتری روی پردازنده استفاده‌ در آن داشته باشید.

شبیه‌سازی زوم اپتیکال
قرار است دوربین‌های جدیدی برای گوشی سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته شود که در اصل دو دوربین با هسته فوتونیک هستند؛ یک دوربین که به‌‌طور عادی عکس می‌گیرد و دیگری که در‌‌ همان حالت ثابت، عکس را تا ۳ برابر بزرگ‌تر می‌کند. فرآیند پردازش و ادغام دو تصویر نیازمند یک پردازشگر قوی است که اسنپ ‌دراگون ۸۱۰ به راحتی این وظیفه را به عهده می‌گیرد. طبق ادعای کوآلکام این روش قوی‌تر از فناوری SLR یا همان دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای عمل خواهد کرد. با دوربین‌های SLR می‌توانید از کودک در حال خواب تا ماشین در حال حرکت عکاسی کنید. با این دوربین‌ها مطمئن خواهید بود که تصویری را به خاطر تاخیر عملکرد دوربین از دست نخواهید داد.

ضبط هدفمند صدا در هنگام تصویربرداری
قبلا هم به این نکته اشاره کرده‌ایم که یکی از ویژگی‌های اسنپ ‌دراگون ۸۱۰ توانایی بخشیدن به دستگاه‌های استفاده‌‌کننده از آن برای ضبط هدفمند صدا در هنگام تصویربرداری است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گوشی‌های فعلی کیفیت پایین صدا در ویدئوهایی است که ضبط می‌کنند. با پردازشگر جدید اسنپ‌ دراگون ۸۱۰، گوشی‌ها می‌توانند صدا را در‌‌ همان جهتی که به گوشی می‌رسد ضبط کنند؛ بنابراین صدای ضبط شده قابل کنترل است. اگر از یک نفر تصویربرداری می‌کنید، می‌توانید گوشی را به گونه‌ای تنظیم کنید که فقط صدای فرد موردنظر ضبط شود و نه هیچ‌ صدای دیگری.

جایگزینی با سیستم‌های رومیزی
البته این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد، چون تبلت‌ها با آن همه امکانات هنوز نتوانسته‌اند جای یک سیستم رومیزی را برای کاربران پر کنند. در هر حال گوشی‌های سال آینده با به کارگیری پردازنده‌های قدرتمندی مانند ۸۱۰ و استفاده از شبیه‌ساز پلت‌فرم‌های مختلف، شاید بتوانند کارهای نه ‌چندان پیچیده را در خانه به ‌جای سیستم‌های رومیزی انجام دهند.

رقابت با کنسول‌های بازی
این انتظار هم زیاد معقول به نظر نمی‌رسد، چون کنسول‌های نسل هشتم و جدید دست‌کم هر کدام دارای ۸ گیگابایت رم هستند و این تازه گوشه‌ای از قدرت این محصولات به شمار می‌آید، اما شاید به سختی بتوان انتظار گوشی‌های هوشمندی در سال ۲۰۱۵ را داشت که با داشتن ۴ گیگابایت رم وارد بازار شوند. در هرحال اگر به پردازنده‌های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند سال 2015 خیلی خوش‌بینانه نگاه کنیم، این محصولات ممکن است بتوانند نقش یک کنسول بازی را برای کاربرانشان ایفا کنند؛ می‌توان آنها را به یک مانیتور وصل کرد و از سرعت آن لذت برد.