چینی‌ها خودروی لوکس می‌خواهند
شادی آذری تحولی در صنعت خودرو جهان در جریان است. خودروسازان بزرگ چشم به بازار رو‌به رشد خودروهای لوکس چین دوخته‌اند و می‌خواهند در آن سهم داشته باشند. خودروسازانی چون بی‌ام‌دبلیو، فولکس واگن و نیسان به تازگی خبر داده‌اند که قصد دارند در این بخش از بازار چین نفوذ کنند. این ابراز تمایل آنها به خاطر آن است که دریافته‌اند پتانسیل بازار خودروهای لوکس در چین بسیار بالا است. موسسه تحلیلی مک کنزی پیش‌بینی کرده است که بازار خودروهای لوکس چین تا سال 2016 از بازار خودروهای لوکس آمریکا هم بزرگ‌تر خواهد شد. شرکت بی‌ام‌دبلیو قصد دارد با عرضه خودروهای الکتریک خود نفوذش را در بازار خودروهای لوکس چین افزایش دهد. مدل آی3 این خودروها که قیمت آن 73 هزار دلار است، همان راهی را طی می‌کند که تسلا موتورز طی کرد. محصولات تسلا موتورز در آوریل امسال بیشترین عرضه را به مشتریان چینی داشتند. علاوه بر این شرکت فولکس واگن هم قصد دارد در سال 2015 خودروهای سواری لوکس خود را تحت نام برند فولکس واگن به بازار چین عرضه کند. البته هم‌اکنون این شرکت با برندهای دیگری چون آئودی، بنتلی، پورش و لامبورگینی در بازار چین حضوری فعال دارد.
عامل مهمی که باعث این تصمیم شرکت فولکس واگن شده است، گذشته از کسب سود بیشتر، بهبود تصویری است که از فولکس واگن در ذهن‌ها وجود دارد. بر اساس نتایج یک تحقیق، برندهای اروپایی مانند فولکس واگن، مرسدس بنز، بی‌ام‌دبلیو و دایملر، در چین بسیار مشهورترند. شرکت آئودی یک سوم فروش جهانی خود در فصل اول سال میلادی جاری را در چین انجام داد. مرسدس هم یک چهارم فروش خودروهای سواری کلاس اس خود را مدیون چین است. تحقیق مذکور همچنین نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان چینی خودرو می‌خواهند به برندهای خارجی روی آورند چون خواهان کیفیت و خدمات برتر هستند. در واقع ۴۰ درصد مالکان خودرو در چین به‌دنبال آن هستند که خودروی خود را عوض کنند و یک فولکس واگن بخرند. علاوه بر این، ۹۰ درصد از مالکان خودرو در چین به‌دنبال آن هستند که خودروهای خود را با برندهای لوکس‌تری چون آئودی، بی‌ام‌دبلیو و مرسدس بنز تعویض کنند. این برای خودروسازان یک فرصت محسوب می‌شود. بنابراین فولکس واگن سعی می‌کند از همان استراتژی که برای آئودی استفاده کرد و در چین خیلی خوب جواب داد، استفاده کند. این خودروساز در ماه ژوئیه فروش خود در چین را شکست و توانست فروش خود را نسبت به سال پیش از آن ۶/۱۵ درصد افزایش دهد.
اما یک نکته نگران‌کننده تفاوت تصویر برندهای فولکس واگن و آئودی است که نشان می‌دهد این برنامه شرکت فولکس واگن چندان هم بدون ریسک نیست. گذشته از بی ام دبلیو و فولکس واگن، شرکت خودرو‌سازی ژاپنی نیسان هم قصد دارد سهمی در بازار رو به رشد خودروهای لوکس چین داشته باشد و این تصمیم خود را از طریق همکاری با شرکت چینی دونگ فنگ برای تولید خودروهای لوکس اینفینیتی و افزایش تولید به 100 هزار دستگاه تا سال 2018، انجام می‌دهد.
حتی خودروسازان آمریکایی هم بر چین تمرکز کرده‌اند. شرکت فورد موتور ۲۵ درصد از رشد سالانه فروش خود را مدیون چین است و جنرال موتورز هم ۷/۱۲ از رشد فروش خود در ماه ژوئیه را از همین سرزمین به‌دست آورده است. در واقع جنرال موتورزتا سال آینده میلادی با مدل خاص کادیلاک خود به نام امگا وارد رقابت خودروهای لوکس چین خواهد شد.
شاید زرق و برق بازار چین چشم خودروسازان را خیره کرده باشد اما آنها نباید خطراتی را که دولت چین ایجاد می‌کند، فراموش کنند. بزرگ‌ترین ریسکی که در فعالیت‌های چین نهفته است، سیاست‌های دولت در قانونگذاری است. در بخش کالاهای لوکس، خودروسازان از اعمال سیاست‌های ضد رقابتی و اخذ هزینه‌های زیاد توسط دولت شکایت دارند. دولت چین شرکت‌های آئودی و کرایسلر را به اتهام فعالیت‌های انحصارطلبانه جریمه کرده است و این نشان دهنده تمایل دولت به کاهش سلطه خودروسازان خارجی است. به‌رغم سیاست‌های سخت دولت برای حمایت از صنایع داخلی، خودروسازان چینی هنوز نتوانسته‌اند برندهایی از خودروهای چینی را عرضه کنند که با برندهایی در کلاس جهانی همچون مرسدس بنز و آئودی رقابت کنند.