نود دقیقه تا پایتخت

گروه گزارش- موضوع قطار سریع السیر اصفهان - تهران هم چنان بحث داغ این روزهاست. قطاری که قرار است سرعتی بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر را به شهروندان تهران و اصفهانی هدیه کند و آنها را در کمتر از یک ساعت و نیم به مقاصد خود برساند اما اینکه حمل و نقل ریلی در کشور ما کجا قرار دارد؛ اصفهان و تهران چه سودی از آن خواهند برد و نزدیکی این دو کلانشهر چه اتفاق مهمی را رقم می زند را با علیرضا صلواتی به عنوان کارشناس حمل و نقل مطرح کردیم. به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در هر جامعه و کشوری یکی از معیار های اصلی توسعه؛ زیرساخت های حمل و نقلی است و عموما مولفه های اصلی برنامه ریزی کلان هر کشور و شهر موضوع حمل و نقل و شاخص اصلی توسعه یافتگی همین موضوع است. این زیرساخت ها به سه روش ریلی هوایی و دریایی تقسیم می شود که ۹۰ درصد جابه جایی ها در ایران از طریق جاده ها صورت می گیرد و مابقی از طریق روش های دیگر. فشرده گفت و گو را می خوانید.

آقای مهندس صلواتی! زیرساخت های حمل و نقلی کشور و به تبع آن استان در چه جایگاهی قرار دارد و آیا استفاده از قطار سریع السیر توجیه دارد یا خیر؟

در حمل و نقل ریلی، هم در سرانه استانی و هم در سرانه کشوری ضعیف هستیم، البته در جاده وضعیت بسیار مناسبی داریم و اصفهان یکی از قوت ها در این زمینه محسوب می شود؛ هم در تعداد مسافر و هم در میزان بار رتبه یک کشور را دارد و بالطبع، جایگاه استراتژیک اصفهان در مرکز کشور موجب می شود در هر اتفاق ملی از جمله صادرات و واردات، حتما پای استان اصفهان در میان باشد، همچنین حضور کارخانجات مادر، صنایع بزرگ ملی و زیر ساخت‌های حیاتی نیز استراتژیک بودن اصفهان را بیش از پیش تقویت کرده. خوشبختانه دولت فعلی تاکید زیادی روی ریل دارد و بیشتر اهتمام شخص وزیر نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی است. با توجه به اینکه نسبت به جوامع توسعه یافته عقب هستیم سرانه ریلی کشور را باید پیشرفت دهیم. چراکه بی شک، ایمن ترین سیستم است و کمترین میزان آلودگی را دارد و باید این نگرش گسترش یابد.

وقتی از حمل و نقل ریلی صحبت می شود سوال اصلی این است که آیا همین سیستم سنتی و دور مانده از فناوری باید توسعه یابد یا کلا باید نگرش در زمینه توسعه آن عوض شود؟

بله. قبول دارم که برای توسعه حمل و نقل ریلی باید از ریل سنتی عبور کنیم و با رشد قطارهای سریع السیر و برقی نگاه فراتر و گام های فراتری برداریم. بحث قطار سریع السیر اصفهان - تهران به قبل از پیروزی انقلاب برمی گردد و دلایلی از جمله انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و تحریم ها موجب عقب ماندگی آن شد. در دولت آقای هاشمی پس از افتتاح اتوبان اصفهان- کاشان- تهران، قرار بود خط حمل ونقل ریلی موازی با آن پیگیری شود که در زمان استانداری وقت اصفهان آقای جهانگیری به دلایلی به تاخیر افتاد و افسوس می خوریم که کاش دو دهه قبل این اتفاق افتاده بود تا تحولات شگرفی هم به واسطه توسعه یافتگی و هم جذابیت مسافری می داشتیم.

به نظر شما امروز واقعا راه اندازی قطار سریع السیر جدی گرفته شده است؟

خوشبختانه دولتمردان واقف شده اند و نگاه بخشی نگری در مجلس و دولت کمتر شده و اولویت این پروژه برای کشور اهمیت پیدا کرده است . همچنین قطار سریع السیر اصفهان - تهران از اولویت های مهم دولت و آقای وزیر است و خیلی خوشحالیم که می شنویم برای این پروژه هم مجری فاینانس و هم LC آن انتخاب شده است.

مگر قطار سریع السیر چه امکانی را برای اصفهان به ارمغان می آورد؟

آنچه برنامه ها و نقشه ها می گوید این مسیر از تهران شروع و به قم و در پایان به اصفهان ختم شود و قرار است این قطار ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر سرعت داشته باشد و زمان دو کلانشهر اصفهان و تهران به ۹۰ دقیقه می رسد و قطعا رقیب جدی برای ناوگان هوایی است و همین امر موجب تقویت ناوگان هوایی و به نوعی ایجاد رقابت سالم و ارتقای زیرساخت های حمل و نقلی هر سه استان می شود. همچنین دو قطب اقتصادی و فرهنگی گردشگری کشور به یکدیگر نزدیک می شوند و قطعا زیرساخت های اقتصادی اصفهان شدیدا تقویت می گردد.

آنچه باعث شده کشورهای دنیا به سمت ریل بروند و جابه جایی آنها ریل محور باشد چیست؟

در کشورهای توسعه یافته اکثر جابه جایی ها ریل محور است مخصوصا در اروپا که مرزی هم وجود ندارد سفرها عمدتا ریلی است. این سیستم نظم دقیقی دارد و اتفاقات غیر مترقبه در آن کمتر به چشم می خورد. از طرف دیگر آلودگی ندارد و از این نظر پاک محسوب می شود و مطمئن باشید شهروندان از این مهم بسیار استقبال خواهند کرد و ریل از آن به بعد رقیب حمل و نقل جاده ای و هوایی خواهد بود.

غربت سیستم ریلی در اصفهان مشهود است. آیا این قطار و این پروژه می تواند سیستم ریلی را در اصفهان زنده کند؟

در گذشته تفکر اشتباهی وجود داشت که ایستگاه های راه آهن را بیرون از شهرها در نظر می‌گرفتند که این موضوع منجر شد ما سیستم حمل و نقل ریلی خوبی در اصفهان نداشته باشیم و اقبال به قطار هم به همین دلیل رخ نداد، اما در این دولت و از اتفاق زیر نظر آقای آخوندی ایستگاه های راه آهن به داخل شهرها وارد شد. ایستگاه های قطار یکی از شاخص های مهم است و به همین منظور ایستگاه قطار سریع السیر اصفهان را در بلوار فرزانگان جانمایی کردند که از این طریق می‌توان آن را به ایستگاه اصلی کاوه متصل کرد. همین موضوع در تهران هم صادق است و به احتمال فراوان جایی در داخل شهر در نظرگرفته خواهد شد.