جعبه جادو در نوروز94
علی رزاقی بهار* ساخت برنامه های تلویزیونی در رسانه ملی برای ایام نوروز شاید یکی از مهم ترین دغدغه های برنامه سازان در سال های اخیر بوده است. نوروز94 شاید از چند جهت برای برنامه سازان و مخاطبان متفاوت بوده است. هم زمانی نوروز با ایام فاطمیه، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و اولین نوروز مدیران جدید تلویزیون شرایط متفاوتی را برای جعبه جادویی رقم زد. اگر بخواهیم به پنج روز اول فروردین نگاهی بیندازیم بازهم برنامه های مناسبتی ایام فاطمیه بسیار کلیشه ای و ضعیف بود. معضلی که سال ها است صدا وسیما برای ساخت برنامه های مناسبتی مذهبی دارد. برنامه های نوروزی عملا از ششم فروردین با روی آنتن رفتن سریال «حاشیه» با کارگردانی مهران مدیری که پس از سال ها حضور در سینمای خانگی اجازه ساختن برنامه در تلویزیون را پیدا کرده بود، شروع شد.
یک اتفاق خوب و دوست داشتنی که همه را در خانه و یا هنگام دید و بازدید نوروزی میخکوب می کرد کار هر چند قسمت های اول در ارتباط با مخاطب ضعیف بود اما مدیری انقدر ارزشش را داشت که چند قسمت اول را تحمل کنید.
کلاه قرمزی، ایرج طهماسب و عروسک هایش مثل یک سنت همیشیگی باز هم در نوروز یکی از موفق ترین ها بود. صمیمیت در اجرا، دکور مناسب، بازی گرفتن مناسب از عروسک ها و داستان سازی برای رفتار های غلط زندگی و توصیه به خوب بودن آدم ها به همین راحتی از دلایل موفقیت فوق العاده محبوب ترین و در حقیقت سوپراستار سینمای ایران کلاه قرمزی است که امیدوارم ضمن ادامه پیدا کردن برنامه هایش در طول سال؛ شاهد ساخت انیمیشن کلاه قرمزی هم باشیم. انیمیشن کلاه قرمزی
می تواند این عروسک را حداقل محبوب تر از نمونه های خارجی اش مثل مینیون یا باب اسفنجی کند. این پیشنهاد همین جا بماند تا در یادداشتی مفصل دلایل ضرورت ساخت و موفقیت احتمالی آن را بگویم.
سریال «فوق سری» برای من که از طرفداران کارهای فخیم زاده ام یک کار بسیار ضعیف در کارنامه این کارگردان بود. تقلید ضعیف از یک داستان مشابه خارجی، شلختگی موضوعات و ارتباطش با داستان اصلی، تصنعی بودن رفتار پلیس و... را نشان می داد. هرچند من به نتایج نظرسنجی صدا و سیما دسترسی ندارم اما مطمئن هستم این سریال آرای زیادی را به خود اختصاص نداده است. مسابقه ثانیه ها هم با اجرای ناقص علیرضا خمسه به هیچ عنوان مخاطب جذب نکرد، امسال فیلم های خوب و قابل پخش خارجی هم نداشتیم که اتفاقی عجیب در نوروز بود.
از پنجم فروردین و آغاز دور نهایی مذاکرات ایران با ۱+۵ انتظار از یک رسانه حرفه ای پوشش لحظه ای وقایع و اتفاقات لوزان بود که متاسفانه رسانه ملی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد. نبود زیر نویس در شبکه ها و گزارش لحظه به لحظه این مذاکرات به عنوان مهم ترین اتفاق حداقل ۱۰ سال اخیر ایران و حتی جهان، نداشتن دفتر اختصاصی با دکوری متفاوت برای مخابره اخبار در لوزان و حتی در داخل از ضعف های چشمگیر و عجیب تلویزیون در ایام مذاکره بود.
برنامه های تاکشو هم چه با موضوع نوروز و چه مذاکرات خالی از ایده نو بود و مانند گذشته ساختار کلیشه ای و تکراری خود را حفظ کرده بود. استثنا بهار نارنج احسان علیخانی مثل تمام برنامه هایش امسال هم لحظه سال تحویل را دیدنی کرد. البته داریم مجری هایی مثل علیخانی که باید بیشتر به ایشان اعتماد کرد.با همه این ها منتظر برنامه ها، سریال ها و فیلم های خوب برای جعبه جادو خواهیم ماند.
* منتقد سینما و تلویزیون