«کلید»محیط زیست  برای کاهش آلودگی هوا
*دکتر متصدی: در حال حاضر 35 خط تولید کارخانجات سیمان در استان تهران تحت پوشش سامانه پالایش آنلاین قرار گرفته اند دولت یازدهم در دومین سال فعالیت خود به بخش قابل توجهی از تعهدات زیست محیطی خود عمل کرده و توانسته در حوزه‌های مختلف میزان آلایندگی موثر بر سلامت محیط زیست انسانی را کاهش دهد.
دکتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز هوای پاک در جمع خبرنگاران حاضر شد و طی سخنانی به تشریح عملکرد سازمان متبوعش طی سال گذشته و تاثیر اقدامات صورت گرفته بر بهبود کیفیت محیط زیست انسانی در این مدت پرداخت.
اظهارات متصدی طیف وسیعی از موضوعات محیط زیستی از کاهش 150 درصدی بنزن موجود در هوای تهران تا نتیجه دهی پافشاری محیط زیست بر اعمال استاندارد یورو 4 در حوزه خودروهای تولیدی و برنامه ریزی برای اعمال استانداردهای زیست محیطی در مورد موتور سیکلت ها از سال 97 را در بر می گرفت.
به طور طبیعی دغدغه های دکتر متصدی عموما از جنس محیط زیست بود. او با اشاره به حذف بنزن تولیدی پتروشیمی ها از کاهش ۱۵۰ درصدی بنزن هوای تهران در نتیجه منع تولید و عرضه این بنزین خبر داد که با برنامه ریزی های صورت گرفته امید می رود طی یکسال و نیم آینده و با توجه به سرطانزا بودن بنزن این ماده به طور کلی از هوای تهران حذف شود.
سازمان حفاظت محیط زیست در راستای این هدف که البته هدف کلان تر ارتقای کیفی هوای کلانشهر ها را دنبال می کند، برنامه هایی دیگری چون کاهش چشمگیر گوگرد در گازوئیل ، حذف سوخت مازوت از نیروگاهها، افزایش راندمان گاز مصرفی منازل، اعمال استانداردهای روز دنیا در صنعت خودرو، حذف تقلب در سیستم جدید معاینه فنی خودرو، بهبود عملکرد سامانه های تصفیه در کارخانجات سیمان و برنامه ریزی برای اعمال استانداردهای روز دنیا برای موتور سیکلت ها از سال 97 را در دستور کار قرار داده است.
سازمان حفاظت محیط زیست در راستای ماموریت های کلان خود از سال گذشته اعمال فشار برای تسریع روند حذف مازوت از نیروگاهها را شروع کرده بود که ثمره این تلاش ها کاهش مصرف نیروگاهی مازوت از ۴۰ میلیون لیتر در سال گذشته به ۱۵ میلیون لیتر در سالجاری بوده که دستاورد بزرگی تلقی می شود.
ارتقای راندمان مصرف گاز خانگی از دیگر طرح های کلان سازمان حفاظت محیط زیست است که افزایش گام به گام این راندمان از 15 درصد کنونی به حدود 50 درصد در یک بازه زمانی مشخص را دنبال می کند.
حرکت به سوی پایش آنلاین خروجی غبار و گازهای آلاینده کارخانجات سیمان از اقدامات دیگر صورت گرفته توسط سازمان محیط زیست در یکسال گذشته بوده تا اینکه امروز تمامی ۳۵ خط تولید کارخانجات سیمان فعال در استان تهران تحت پوشش سامانه پایش آنلاین قرار گرفته اند.
متصدی با یادآوری اینکه موتور سیکلت 5 برابر خودروهای غیر استاندارد آلایندگی دارد از طرح های در دست بررسی برای حل این معضل گفت که مواردی چون الزام تولید و عرضه موتور سیکلت ها منطبق با استانداردهای روز دنیا از سال 97 و موارد دیگری چون کمک به طرح هایی مثل عرضه موتور سیکلت های برقی را در بر می گیرد.
متصدی با تاکید بر این که مشارکت همگانی کلید حل مشکلات زیست محیطی کشور است، یادآور شد با همه اقدامات صورت گرفته کلانشهرها تا رسیدن به هوای پاک راهی طولانی در پیش دارند. او افزایش تعداد روزهای هوای پاک در تهران و سایر کلانشهرها طی یکسال گذشته را دستاوردی قابل قبول خواند و به عنوان نمونه به کاهش قابل توجه آلاینده ها در هوای تهران از ۲۰۰ به ۱۵۰ پی پی ام در سال ۹۳ اشاره کرد.