کوه عضله در گذر زمان
دنیای اقتصاد: بدون شک کامارو را می‌توان از پیشتازان خودروهای عضلانی در نظر گرفت. به نظر می‌رسد شورولت در جدید‌ترین محصولاتش به‌دنبال زنده کردن عضلات بعد از 5 دهه است مخصوصا در مدل جدید Z/ 28 این برگشت به دهه 60 نمود بیشتری دارد. کامارو‌های تولید شده در دهه 60 میلادی را می‌توان خودرویی مسابقه‌ای در نظر گرفت و کدهایی که برای نامیدن این مدل‌ها استفاده شد عبارت بودند از RS به معنی Rally Sport و همچنین SS مخفف Super Sport که خود معرف عملکرد محصول بوده است.

در صنعت خودرو کمتر خودرویی را می‌توان یافت که بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال از اولین تولیدش هنگام مشاهده آن بتوان به عظمت و ابهتش اعتراف کرد و همچنان در محافل خودرویی تحسین‌برانگیز باشد. برای افرادی که اطلاعات کمتری از زیر و بم دنیای ماشین‌ها دارند مشاهده کامارو در خیابان‌ها با ظاهری عضلانی و کلاسیک همچنان خیره‌کننده است. شاید به جرات بتوان گفت اولین تصویری که در ذهن بسیاری از افراد از کامارو ۱۹۶۷ و مدل‌های سال‌های بعدش به ذهن خطور می‌کند فضای مسابقه، سرعت، دود چرخ‌های عقب و دریفتینگ است. دلیل تولید کامارو را می‌توان رقابت با دو هموطن معروف خود موستانگ و چلنجر ذکر کرد و این خودرو‌سازها در طول حیات خود همواره رقابت تنگاتنگی با هم داشته‌اند. اولین نمونه کامارو در سال ۱۹۶۷ در معرض دید عموم قرار گرفت و رقیب دیرینه‌اش موستانگ در سال ۱۹۶۴ به‌صورت دو‌نفره معرفی شد. در ادامه به بررسی سیر تحویل و رشد و تغییرات کامارو به‌عنوان محصول شرکت شورولت از ابتدای معرفی تا آخرین ساخته پر عضله اش خواهیم پرداخت.

بدون شک کامارو را می‌توان از پیشتازان خودروهای عضلانی در نظر گرفت. به نظر می‌رسد شورولت در جدید‌ترین محصولاتش به‌دنبال زنده کردن عضلات بعد از ۵ دهه است مخصوصا در مدل جدید Z/ ۲۸ این برگشت به دهه ۶۰ نمود بیشتری دارد. کامارو‌های تولید شده در ده‌های ۶۰ میلادی را می‌توان خودرویی مسابقه‌ای در نظر گرفت و کدهایی که برای نامیدن این مدل‌ها استفاده شد عبارت بودند از RS به معنی Rally Sport و همچنین SS که مخفف Super Sport که خود معرف عملکرد محصول بوده است. نکته جالب باز بودن دست مشتریان در انتخاب انواع موتور‌ها برای کامارو بوده است. موتورهایی با حجم‌های متفاوت از ۴/ ۳ لیتر تا ۷ لیتر و هشت سیلندر در دسترس عضلانی پسندان آن دوران قرار داشته است. جالب است بدانیم مدل‌های اولیه کامارو راهنمای بغل نداشته و پس از مدتی بر‌اساس قوانین راهنما و رانندگی در نزدیکی سپر عقب و جلو نصب شدند و طراحی داخلی بسیار ساده و ابتدایی بوده است. تغییرات این دهه را می‌توان بیشتر شامل تغییرات جزئی در ظاهر خودرو جست‌وجو کرد. در مدل Z/ ۲۸ حجم موتور به ۷ لیتر می‌رسید که با تولید ۵۰۰ اسب بخار قدرت می‌توانست در ۴ ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد نامی که در نسل‌های جدید، مجدد زنده شد و بر سر زبان‌ها افتاد و البته در پیست‌های سرعت حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت. شرکت شورولت در فوریه ۱۹۷۰ نسل دوم کامارو را به طرفداران مدل‌های قبلی که طعم قدرت و سرعت آن را چشیده بودند، معرفی کرد. مهم‌ترین تغییرات را عرض بیشتر و بزرگ‌تر شدن خودرو و تغییرات در ظاهر می‌توان عنوان کرد. این خودرو توانست در آگوست سال ۱۹۷۱ بین ۱۰ خودروی برتر جهان قرار بگیرد. در نسل سوم که شامل سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۲ می‌شود، کامارو به سیستم تزریق سوخت مدرنی مجهز شد و همچنین جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی در لیست انتخاب مشتریان قرار داشت. در این نسل وزن خودرو نسبت به مدل‌های نسل قبلی ۲۲۷ کیلوگرم سبکتر شد و موتور متداول با حجم ۷/ ۵ لیتر ۸ سیلندر بود.

در نسل چهارم که به سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ بر‌می‌گردد، کامارو به اجداد خود روی می‌آورد و تلاش می‌کند تا عضلات از دست رفته را مجدد احیا کند و با قدرت بیشتری در صحنه رقابت خودرویی جهان حاضر شود. مدل کوپه دو نفره و کانورتیبل معرفی شدند که مدل مرسوم آن دوران ۴/ ۳ لیتری و ۸/ ۳ لیتری ۶ سیلندر بوده است که البته در سال ۱۹۹۸ موتور ۷/ ۵ لیتری آلومینیومی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. نسل پنجم در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با پلتفرمی کاملا جدید وارد بازار خودرو شد و شکوه گذشته کامارو را به بهترین شکل ممکن بر اساس مدل‌های LS, LT, SS احیا کرد. در نسل پنجم همانند نسل‌های گذشته حجم موتور در محدوده ۶/ ۳ لیتر و به‌صورت V۶ و قدرت ۳۱۲ اسب بخار وارد بازار رقابت با خودروهای مدرن شد. مدل سوپر اسپرت (SS) کامارو با موتور بزرگش با حجم ۲/ ۶ لیتر در ۸ سیلندر و قدرت ۴۲۶ اسب بخار حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. طراحی عضلانی و با شکوه کامارو عاشقان و طرفداران این خودرو را توانسته تا حدودی راضی کند، چرا‌که برند کامارو با عضلات بیرون زده‌اش شهرت داشته و البته در بعضی نسل‌ها تا حدودی تحلیل رفتند. اما با ورود نسل ششم کامارو که همواره در نسخه‌های متعددی با توان‌ها و ویژگی‌های متفاوت در اختیار مشتریانش بوده است. انتظار می‌رود شورولت با ارائه غول پر قدرت و پر سرعت جدیدش نفس‌ها را در سینه حبس کند. شرکت شورولت در جشن تولد ۵۰ سالگی‌اش از جدید‌ترین مدل خود پرده‌برداری کرد. کامارو در ۲ مدل LT و SS که بر اساس پلت‌فرم آلفا جنرال موتورز در سال ۲۰۱۶ وارد بازار خواهد شد. با نگاهی به سیر صعودی تغییرات در کامارو می‌توان دریافت قدرت و سرعت و همچنین طراحی سیری مثبت را طی کرده است و همچنان تنوع در حجم موتور و قدرت خودرو در پیش روی مشتریان با سلیقه‌های متفاوت قرار دارد. مشتریان می‌توانند بین موتورهای ۲ لیتری توربوشارژر با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و همچنین حجم موتور ۶/ ۳ لیتری با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۲/ ۶ لیتری با توان ۴۵۵ اسب بخار یکی را انتخاب کنند.