مقصر اصلی استاندارد یا تولید‌کننده دستگاه است
وقتی سه‌دختر جوان در پارک ارم دچار سانحه شدند و بعد مدیرعامل این مجموعه گله‌مند شد که فقط حادثه را دیدید و راه‌اندازی فاضلاب باغ‌وحش و نکات مثبت را ندیدید، این سوال در اذهان جدی شد که آیا مدیرعامل پارک نگران کسانی که برای تفریح پول می‌پردازند و از وسایل شهربازی استفاده می‌کنند هست یا نه؟ «ایرج جهانگیر»، چهار سال است که مدیر عامل پارک ارم شده و آن‌طور که خودش گفته سابقه کسب عنوان مدیر نمونه بنیاد مستضعفان در سال 76 را نیز در کارنامه دارد. او تاکید می‌کند که وسایل شهربازی‌اش همه استانداردهای لازم را داشته است. گفت‌وگویی که در ادامه با این مدیر می‌خوانید تلاشی است برای پرداختن به سانحه جمعه گذشته از منظر فردی که مسوول محل حادثه و وسایل درگیر با حادثه ‌است.
پس از این حادثه نظارتتان بر دستگاه‌های شهربازی تشدید شده یا خیر؟
نظارتمان را افزایش دادیم و از یک شرکت بازرسی دیگر خواستیم تا علاوه‌بر سازمان استاندارد بر دستگاه‌ها نظارت کند. موضوع دیگری که می‌خواهم اشاره کنم این است که ‌ای کاش برخی این‌گونه شتابزده اظهارنظر نمی‌کردند، مگر در حادثه هواپیما این‌گونه عمل شد؟ پارک ارم سال گذشته 55 میلیون بازدید‌کننده داشت و تاکنون یک مورد کشته در حوادث نداشته است؛ اما برخی این‌گونه برای این پارک جو‌سازی کردند که من پس از اتمام این وضعیت نسبت به این موضوع و اخبار منتشرشده واکنش نشان خواهم داد.
مسوولیت پارک ارم در قبال کسانی که پول می‌دهند و برای تفریح و فراغتشان به آنجا می‌آیند، چیست؟ قرار است چگونه میزبانی برای آنها باشید؟
دستگاه حادثه دیده برگه استاندارد و معاینه فنی داشته و چک لیست آن نیز که روزانه باید پر شود حاکی از بدون مشکل بودن آن است و در روز حادثه نیز این چک لیست پر شده بود.
آقای طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران روز دوشنبه در جلسه شورا خواستار پلمب مجموعه شهربازی ارم شده بود. فکر می‌کنید دلیل این خواسته چه باشد؟
گاهی برخی تصمیمات و صحبت‌ها غیر‌کارشناسی است و بدون اینکه نتایج تحقیقات اعلام شود برخی اظهارنظرها صورت می‌گیرد. درباره این حادثه هم خانم معصومه آباد به‌عنوان رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه با سه کارشناس به پارک ارم آمد و پس از جلسه‌ای حدود سه ساعته و دیدن مستندات گفت که از نظر من هم پارک ارم مقصر نیست.
شما می‌گویید همه استانداردها رعایت شده است. می‌گویید همه کارهای کارشناسی انجام شده است. پس این وسط مقصر این رخداد کیست؟
مقصراصلی یا استاندارد است، یا تولید‌کننده دستگاه و پیمانکار یا شرکت بازرسی.
البته شما مدیرعامل آن مجموعه هستید و حق دارید از مجموعه تحت مدیریتتان دفاع کنید؛ اما بهتر نیست بفرمایید و تشریح کنید که روند اخذ مجوز برای احداث و فعالیت یک دستگاه چگونه است؟
پیمانکار درخواست خود برای راه‌اندازی یک دستگاه را به ما می‌دهد، ما او را به سازمان استاندارد ارجاع می‌دهیم تا بررسی‌های لازم در این خصوص انجام شود، سازمان استاندارد هم بر این موضوع نظارت کرده و چک کردن بر روی روند ساخت دستگاه و متریال به کار رفته در آن را به یک شرکت بازرسی می‌سپارد که این شرکت پنتا نام دارد. این شرکت نیز تا زمان نصب و بهره‌برداری نظارت خود را انجام می‌دهد و نتایج آن را به سازمان استاندارد و ما اعلام می‌کند و پس از آن هم موظف است که هر سه ماه یک‌بار از دستگاه‌ها بازرسی کند.
یعنی مجموعه ارم هیچ نظارتی بر دستگاه‌ها ندارد؟!
ما هم نظارت داریم، ببینید ما یکسری چک لیست داریم که هر روز پیش از آغاز به کار دستگاه‌ها باید پر شود و پس از آن فعالیت دستگاه آغاز می‌شود. این چک لیست باید به تایید سه نفر برسد.
تایید‌کنندگان شامل چه کسانی می‌شوند؟
مدیر فنی دستگاه که پیمانکار آن را معرفی می‌کند، مدیر فنی پارک ارم و سرپرست آن قسمت که به نوعی نماینده پارک ارم است.
آنچه موجب نقص شده در گزارش کارشناسان شما آمده است؟
مشکلی که در این دستگاه رخ داده مربوط به متریال و قسمت شفت بود و چک لیست‌های ما شامل این بخش نمی‌شود؛ یعنی اصلا امکان آن هم وجود ندارد که ما متریال را روزانه چک کنیم و این وظیفه همان شرکت بازرسی است که باید هر سه ماه یک‌بار انجام شود.
پس با این شرایط در نهایت شفت مقصر این حادثه خواهد شد!
این دستگاه یک ارتفاعی را بالا رفته بود، پس از آن چهارچرخ روی ریل فیکس شده و در حالی که کابین در حال چرخش بوده، شفت واصل چهار چرخ روی ریل و کابین که حدود 9 سانتی متر قطر دارد شکسته شده و دستگاه از چهارچرخ جدا شده است. درباره مقصر حادثه باید منتظر نتایج تحقیقات باشیم؛ اما باز هم تاکید می‌کنم که چک کردن شفت نه وظیفه ما بود و نه ما امکان آن را داشتیم شفت را باید شرکت پنتا چک می‌کرد.
در دیدار شما با خانواده دختران حادثه‌دیده به چه ماجراهایی پرداخته شد؟
در این دیدار آنها از بنده و شرکت ارم تشکر کردند و ما هم تمام هزینه‌های درمانی این دختران را در بهترین بیمارستان‌ها و تحت نظر بهترین پزشکان پرداخت کردیم و به‌رغم اینکه مقصر حادثه نبودیم، اما همچنان پیگیر وضعیت آنها هستیم؛ اما متاسفانه برخی از سایت‌های خبری جو‌سازی کرده و مدعی شدند که این سه دختر قطع نخاع شده و آسیب شدیدی دیده‌اند، در حالی که این‌گونه نیست و حال هر سه دختر خوب است و هیچکدامشان هم قطع نخاع نشده‌اند و مشغول طی کردن دوران نقاهت هستند.
گفته می‌شود برخی از این دستگاه‌ها دست دوم هستند و از کشورهای دیگر وارد می‌شوند، آیا این موضوع صحت دارد؟
شرکت پنتا قبل از شروع کار دستگاه باید قطعات داخلی را چک کند و اصلا بحث نو یا دست دوم بودن مطرح نیست، این دستگاه حدود سه ماه فعالیت کرده و پس از حدود یک ماه و نیم فعالیت مهر‌ماه در ایام تعطیلی پارک فعالیتی نداشت و از حوالی عید نوروز نیز دوباره فعالیتش را آغاز کرد، اینکه بگوییم دست دوم یا نو بوده مهم نیست؛ چراکه دستگاه ترن هوایی حدود 40 سال است که کار می‌کند و مشکلی هم نداشته است، به نظر من سازنده دستگاه باید از متریال مرغوب استفاده می‌کرده؛ اما در کل یک نفر باید جوابگوی این حادثه باشد و من نباید جوابگو باشم؛ چون مقصر آن ما نیستیم.
خود شما با پیمانکار این دستگاه چه برخوردی کردید؟
منتظر اظهارنظر دستگاه قضایی هستیم و فعلا از ادامه فعالیت این دستگاه جلوگیری کرده‌ایم؛ اما مسوول دستگاه کارمند ما نیست و در صورت احراز تخلف، قرارداد پیمانکار را فسخ خواهیم کرد و مابقی بر عهده دستگاه قضایی است.
برخوردهایی مانند برکناری یا بازداشت هم در این خصوص انجام شده؟
تا آنجا که من اطلاع دارم تا کنون بازداشتی نبوده، اما دادستانی در این خصوص در حال تحقیق است و از محل حادثه نیز بازدید داشته است. همچنین دستگاه قضایی از آقای وفایی پیمانکار و سازنده دستگاه نیز تحقیقاتی کرده است. سازمان استاندارد هم شرکت پنتا را از رسیدگی به این موضوع برکنار کرد و شرکتی به نام کنترل کیفیت ایران جایگزین آن شده است که قرار است این شرکت ظهر امروز شش نفر از کارشناسانش را به پارک ارم بفرستند و قرار است آنان از نو تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات ما را بررسی کنند.