بیشترین واردات به کدام برند خودرویی اختصاص دارد؟

آمار شش ماهه واردات خودرو در کشور نشان از تغییر و تحولات در تغییر سهم برخی از واردکنندگان خودرو دارد؛ به‌طوری در میان برندهای موجود در بازار سهم رنو به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. در میان برندهای لوکس نیز لکسوس توانسته رتبه اول را از بی‌ام‌و برباید.

بنابر آمار شش‌ماهه واردات خودرو به کشور در سال جاری در مجموع تعداد ۳۲ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو به ارزش ۲۵ هزار و ۹۹۸ میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۴۴۱ هزار ریال به کشور وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۶ درصدی را دارا بوده است. هر چند آمار شش ماهه نشان از افزایش میزان واردات خودرو به کشور دارد و در این میان هیوندایی، کیا و تویوتا رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند، اما موضوع مورد توجه قرار گرفتن رنو در جایگاه چهارم واردات خودرو به کشور است؛ به‌طوری‌که واردات رنو در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته نشان از رشد ۲۸۶ درصدی دارد.

براساس این گزارش، هیوندایی همچنان رتبه اول در میزان واردات خودرو به کشور را دارا است. چند سالی می‌شود که هیوندایی توانسته رتبه نخست را به خود اختصاص دهد. بر این اساس هیوندایی با واردات ۱۰ هزار و ۳۹۵ دستگاه خودرو طی ۶ ماه نخست توانسته بار دیگر در رتبه اول قرار بگیرد. واردات این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۰۹/ ۲۱ درصدی را دارا بوده است. ارزش هیونداهای وارد شده به کشور در این مدت ۷هزار و ۵۰۹ میلیارد و ۸۴۱ میلیون و ۴۵۵ هزار ریال بوده است؛ بنابراین آمار در میان خودروهای هیوندایی بیشترین آمار به ترتیب به واردات سانتافه، سوناتا و النترا اختصاص دارد.

رتبه دوم واردات متعلق به برند کیا است؛ به‌طوری‌که این شرکت با واردات ۵ هزار و ۴۹۶ دستگاه توانسته مقام دومی خود را در جدول حفظ کند. این شرکت نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانسته میزان واردات خود را ۷۹/ ۶۴ درصد رشد دهد. ارزش واردات این شرکت در این مدت ۳ هزار و ۶۹۴ میلیارد و ۵۵۹ میلیون و ۶۳۲ هزار ریال بوده است. در میان محصولات کیا بیشترین واردات به ترتیب به اسپورتیج، اپتیما و سراتو اختصاص دارد. پس از این دو شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم ایستاده است. تویوتا با واردات ۴هزار و ۶۶۴ دستگاه خودرو توانسته در رتبه سوم جای بگیرد. بر این اساس میزان واردات تویوتا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۷/ ۳۹ درصدی را دارا بوده است. ارزش واردات تویوتا به کشور در این مدت نیز ۳هزار و ۴۸۷ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۹۴۴ هزار ریال بوده است. در این بین، محبوب‌ترین مدل‌های تویوتا در این مدت به ترتیب تویوتا RAV۴،کرولاو یاریس بوده است.

هرچند رتبه اول تا سوم آمار واردات طی چند سال گذشته به سه شرکت نامبرده تعلق دارد، اما بررسی آمار واردات در ۶ ماه نخست سال جاری نشان از بالارفتن رتبه رنو در این جدول دارد؛ به‌طوری‌که رنویی‌ها با واردات ۴هزار و ۹۴ دستگاه خودرو توانستند مقام چهارم را به خود اختصاص دهند. بر این اساس واردات رنو در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته رشد ۲۸۶ درصدی را نشان می‌دهد. رتبه رنو از آن رو افزایش یافته که این شرکت بعد از رفع تحریم‌ها با رویکرد جدیدی وارد بازار وارداتی‌ها شد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد رنویی‌ها قصد دارند سهم بیشتری از بازار تولید و واردات را به خود اختصاص دهند. ارزش واردات رنو در این مدت یک هزار و ۹۳۷ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۴۸۱ هزار ریال بوده است. در این میان رنو فلوئنس، داستر، سفران و... از جمله خودروهایی هستند که رنویی‌ها به کشور وارد کرده‌اند.

اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، خودروهای لکسوس با مجموع واردات یک هزار و ۷۲۶ دستگاه در نیمه نخست سال جاری توانسته اند از ضمن کسب رتبه پنجم برترین‌ها در جدول واردات خودرو، رتبه اول در میان برندهای لوکس را به خود اختصاص دهند. موضوع جالب توجه نیز آن است که این خودرو با رشد ۷۵۴ درصدی توانسته آمار بیشترین رشد واردات را طی ۶ ماه نخست سال جاری به خود اختصاص دهد. ارزش لکسوس‌های وارد شده به کشور نیز ۲ هزار و ۷۴۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون و ۵۲۳ هزار ریال بوده است.

پس از لکسوس، بی‌ام و با واردات یک هزار و ۶۳۳ دستگاهی توانسته در رتبه دوم برندهای لوکس جای بگیرد. این برند با رشد ۴۹/ ۵۴ درصدی توانسته در جدول برترین‌های واردات رتبه ششم را به خود اختصاص دهد. ب‌ام‌و‌های وارد شده به کشور تنوع بالایی دارند اما در شش ماه نخست سال، بیشترین واردات به مدل‌های X۴، X۳ و سری۵ اختصاص داشته است. ارزش بی‌ام‌و‌های وارداتی نیز ۳ هزار و ۲۰ میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۵۳۶ هزار ریال بوده است.

پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. در مجموع ۵۴۲ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در شش ماه نخست سال جاری وارد کشور شده است. هر چند آمار واردات بنز به کشور با رشد ۹۶/ ۷ درصدی روبه‌رو بوده است، اما این برند نتوانسته به نسبت سایر برندهای لوکس میزان واردات خود بعد از لغو تحریم‌ها را افزایش دهد. ارزش بنزهای وارد شده به کشور در مجموع یک هزار و ۲۱۵ میلیارد و ۹۱۴ میلیون و ۶۸ هزار ریال بوده است. محبوب‌ترین خودروهای وارد شده این برند بنز E۲۵۰ و E۲۰۰ بوده است. در نیمه نخست سال جاری نیز ۲۶ دستگاه آئودی به کشور وارد شده است. بعد از آن، پورشه با واردات ۲۵ دستگاهی در میان برندهای لوکس قرار دارد.

بیشترین واردات به کدام برند خودرویی اختصاص دارد؟