بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

تاریخچه گروه صنعتی بارز به تأسیس مجتمع صنایع لاستیک سیرجان (سهامی خاص) در تیرماه ۱۳۶۳ توسط سازمان صنایع ملی ایران باز می گردد. این مجتمع در دی‌ماه ۱۳۶۶ به «مجتمع صنایع لاستیک کرمان» و نوع آن از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تغییر کرد و در سال ۱۳۸۴ با توسعه فعالیت‌های مجموعه به «گروه صنعتی بـارز (سهامی عام)» تغییر نام یافت. پایه گذاران این گروه که در پی کسب جایگاه نخست در صنعت تایرسازی کشور بودند، با جذب بهترین فناوری ساخت تایر و خرید و نصب روزآمدترین ماشین آلات، محصولاتی به بازار کشور عرضه کردند که در مدتی کوتاه موقعیتی بارز در میان رقبا به دست آورد.

مهندس عباس عباسی ابیانه مدیرعامل گروه صنعتی بارز در گفت وگو با دنیای اقتصاد می‌گوید: کارخانه کرمان گروه بارز در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت سالانه ۲۵هزار و۵۰۰ تن تولید انواع تایر با فناوری بایاس (اریب - لایه، فناوری‌ای که امروز رو به افول گذارده و در آینده نه چندان دور منسوخ خواهد شد)، شروع به کار کرده و با گسترش همین خط با ظرفیت ۳۶ هزار تن در سال‌های بعد، برنامه توسعه‌ای خود را آغاز کرد و پس از اجرای موفقیت آمیز طرحهای توسعه در حال حاضر اولین تولید کننده لاستیکهای رادیال در کشور است. از سال ۱۳۷۸ که سهام عمده گروه به شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین اجتماعی ( تاپیکو ) و گروه توسعه ملی (و بانک) واگذار شد، در مسیر پیشگامی و تحقق آرمان نخست بودن با همکاری شرکت کنتیننتال آلمان، ظرفیت تولیدی خود را با افزودن خط تولید تایرهای رادیال سواری با کمربند سیمی به ظرفیت ۳۰ هزارتن در سال افزایش داد. همزمان با این برنامه و در چارچوب قرارداد انتقال فناوری گروه با شرکت مذکور، گروه خط تولید تایرهای باری/ اتوبوسی تمام سیمی با ظرفیت ۱۰ هزارتن را برای اولین بار درکشور راه اندازی کرد که در حال حاضر ظرفیت آن به ۲۲ هزار تن افزایش یافته است. با اجرای طرح‌های توسعه‌ای یاد شده و احداث کارخانه‌ای جدید در استان کردستان به ظرفیت ۴۴ هزار تن و با احتساب ظرفیت تولید تایرهای لایه-اریب، ظرفیت نهایی تولید تایر گروه به زودی به ۱۴۰هزار تن در سال افزایش خواهد یافت .در ادامه مشروح این گفت وگو را می‌خوانید.

تولیدات گروه صنعتی بارز چیست و شرکت‌های زیر مجموعه آن کدامند؟

گروه صنعتی بارز از ابتدا به موازات اجرای طرح‌های توسعه‌ای، افزایش مقیاس تولید و تنوع بخشی به محصولات خود، به زنجیره ارزش این صنعت نیز توجه ویژه داشت، به‌طوری که با تأسیس و مشارکت در ایجاد شرکت‌های مرتبط با زنجیره ارزش خود، در حال حاضر علاوه بر مجتمع لاستیک کرمان با ۴ شرکت زیرمجموعه - مجتمع لاستیک سیرجان، شرکت بازرگانی سامان بارز، شرکت بارز ترابر و شرکت لاستیک بارز کردستان- در حال فعالیت است. همانطور که اشاره کردم تولیدات شرکت انواع تایرهای لایه - اریب ( بایاس ) شامل تایرهای سواری، وانتی، باری/ اتوبوسی، کشاورزی و راهسازی و همچنین تایرهای رادیال سواری، رادیال باری - اتوبوسی تمام سیمی و انواع تیوب و نوار را دربر می‌گیرد که مجموع آن در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۷۰ هزار تن و ۱۷۳نوع محصول بوده است.

با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در گروه صنعتی بارز، تحلیل شما از بازار تایر ایران و منطقه و آینده آن چیست ؟

با تحولاتی که اخیرا در صنعت خودروی کشور بعد از رفع تحریم‌ها ایجاد شده و به خصوص با عقد قراردادهای جدید ازسوی این صنعت با خودروسازان خارجی، بی تردید آینده صنعت تایر ایران روشن و امیدوار کننده است، چرا که رفع تحریم‌ها موجب گشایش‌هایی در کار خودروسازی و صنعت تایر کشور شده‌است. رویداد بااهمیتی که در سال‌های تحریم برای گروه صنعتی بارز شکل گرفت این بود که ضوابط، مقررات و سیاست‌های ابلاغی وزارت صنعت و معدن فرصت خوبی را برای صنعت تایر ایجاد کرد و این گروه صنعتی با استفاده از حداکثر توانمندی و با اجرای برنامه‌های افزایش کیفیت، به جایگاه تولید انواع لاستیک رادیال اعم از سبک و سنگین دست یافت، چنانکه شاهد اقبال بی نظیر خودروسازان به محصولات بارز در دو سال اخیر هستیم؛ هرچند نباید از حضور مجدد رقبای قدرتمند غافل بمانیم. اما آنچه در این سال‌ها به نفع گروه صنعتی بارز رقم خورد، این است که محصولات بارز به عنوان یک برند برتر در بازارهای داخلی و صادراتی مورد پذیرش خودروسازان و مصرف کنندگان نهایی قرار گرفته است. می‌دانیم که تایر به عنوان محصول مکمل خودرو، بخشی از زنجیره تولید این صنعت به حساب می‌آید و هر افت و خیزی که در عملکرد صنعت خودرو اتفاق بیافتد، تاثیر آن را بی کم و کاست می‌توان بر صنعت تایر نیز مشاهده کرد. بنابراین علاوه بر وجود تقاضای فزاینده برای خودروهای سواری در کشور، ادامه حمایت دولت از خودروسازان داخلی، لزوم جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین و لزوم گسترش ظرفیت حمل و نقل عمومی و تحولات امیدوارکننده اخیر صنعت خودرو باعث خوش بینی ناظران و کارشناسان صنعت تایر شده است.

در این میان آنچه باید مورد توجه تایرسازان داخلی قرار گیرد، افزایش بیش از پیش تنوع خودروها در سال‌های آتی و به تبع آن افزایش تنوع تایرهای مصرفی در این بازار است. بارز اخیراً برای پاسخگویی به این اقبال بازار، با ایجاد مدیریت جدیدی با عنوان «مدیریت راه اندازی محصول» با هدف چابک سازی فرآیند توسعه محصولات جدید، تنوع سبد محصولاتی خود را افزایش داده و از این رهگذر نیازهای متنوع خودروسازان کشور را تامین کرده است. در اجرای این رویکرد جدید، گروه در یکی دوسال اخیر توانسته تولید تایر خودروهای مگان، مزدا ۳ و کیا سراتو را با موفقیت به نتیجه برساند. برآوردها و پیش بینی‌هایی که در اداره‌های برنامه ریزی راهبردی و بازاریابی گروه انجام شده، حکایت از این دارد که در سال ۱۴۰۴، تنها میزان تقاضای تایرهای سواری، وانتی سبک، ون و SUV در کشور بالغ بر ۳۰ میلیون حلقه درسال است که در مقایسه با تولید فعلی فاصله معناداری نشان می‌دهد که دلیل واضحی بر رونق فزاینده آتی، پایداری این صنعت و لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ در آن است. موضوع مهم دیگر وضعیت تایر منطقه است که با مصرف حدود ۲۲۰ میلیون حلقه درسال، بازار بسیار مناسبی برای صادرات است.

بخش صنعت و به ویژه صنعت خودروسازی نقشی تاثیرگذار در اقتصاد مقاومتی دارد. صنعت تایرسازی که از صنایع زیر مجموعه و مهم خودروسازی است و به طور خاص گروه صنعتی بارز چه اقداماتی در این زمینه انجام داده ؟

بله، صنعت و معدن در اقتصاد مقاومتی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار به شمار می‌آیند، به‌طوری که سهم این بخش و زیربخش‌های آن در تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۲۵ درصد است. این سهم براساس نظر برخی اقتصاددانان کشور، درصورت استفاده کامل از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بلااستفاده می‌تواند تا ۴۰ درصد هم افزایش یابد. سهم صنعت تایرسازی کشور را در این بخش نزدیک به یک درصد برآورد می‌کنند که درصورت رفع تنگناهای موجود می‌تواند افزایش قابل توجهی پیدا کند. تایرسازان داخلی همچون سایر بخش‌های صنعتی کشور به رغم برخی مشکلات نقدینگی، در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش‌هایی برای افزایش تولید و ارتقای سطح فناوری خود به عمل آورده اند که در برخی گزارش‌های انجمن صنفی این صنعت منعکس شده است. اما گروه صنعتی بارز در زمینه همکاری با خودروسازان کشور و برای مشارکت در اقتصاد مقاومتی، در سال‌های اخیر نسبت به همکاری تنگاتنگ و اجرای پروژه‌های مشترک با این صنعت اقدام کرده که برای نمونه به یکی از این طرح‌ها در زمینه تامین الزامات کیفی دو خودروساز عمده اشاره می‌کنم.

اصولا برخی از خودروسازان کشور به ویژه آنها که با سرمایه گذاری مشترک کمپانی‌های خارجی در ایران فعالیت می‌کنند، برای تجهیز خودروهای خود با تایرهای تولید داخلی الزاماتی را تعیین می‌کنند که تامین آنها مستلزم اجرای پروژه‌ها و استقرار نظام‌های خاص برای اخذ تائیدات فنی از کمپانی‌های مادر است و این خودروسازان بدون این تائیدات فنی مجاز به استفاده از تایرهای داخلی نیستند. از جمله این خودروسازان می‌توان شرکت‌های رنوپارس
(سازنده L-90 ) و ماموت ( سازنده کامیون‌های اسکانیا) را نام برد. گروه صنعتی بارز زمانی توانست تایرهای مورد نیاز این خودروسازان را تامین کند که با اجرای یک فرایند نسبتا طولانی و استقرار نظام خاص مورد نظرخودروسازان، موفق به گذراندن آزمون‌های تعیین شده آنها شد و بعد از اجرای این مراحل بود که شرکت‌های مذکور واردات تایر این خودروها را از خارج متوقف کردند.

با توجه به بازار رو به گسترش تایر در کشور و امکان صادرات آن در منطقه و با تکیه بر الزامات اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی بارز در این زمینه چیست ؟

این گروه از آغاز بهره برداری شاهد رشد تدریجی ظرفیت و مقیاس تولید بوده و این مهم را باید یکی از دستیافت‌های با اهمیت بارز در کنار تنوع‌بخشی تولیدات همراه با معرفی فناوری‌های جدید در صنعت تایر کشور دانست. البته بارز به این اقدامات توسعه‌ای و نوآورانه قانع نبوده و اجرای پروژه‌های دیگری را هم در برنامه دارد که از جمله آنها می‌توان به طرحهای توسعه‌ای زیر اشاره کرد:

الف) طرح لاستیک بارز کردستان

احداث این کارخانه جدید از چند سال پیش در برنامه راهبردی شرکت قرار داشت و مطالعات مقدماتی آن نیز قبلاً صورت گرفته بود. هدف از اجرای این طرح، افزایش تولید تایرهای سواری رادیال در اندازه‌های مختلف و دسترسی بهتر به بازارهای هدف قابل اتکاء گروه به ویژه بازارهای داخلی و صادراتی غرب کشور است. با اجرای این طرح، بارز دو سایت تولیدی خواهد داشت که از طریق آنها می‌تواند پوشش مناسبی هم به بازار مصرف داخلی کشور و هم به بازارهای هدف صادراتی خود بدهد. از این‌رو، شرکت از سالهای قبل درصدد اجرای طرح توسعه منطقه غرب کشور بوده که پس از سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان، اجرای عملیات آن آغاز شد. این طرح (بارز کردستان) در حال حاضر 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تولید محصول نیمه ساخته آن از سال گذشته آغاز شده است. طبق برنامه قرار است اواخر سالجاری بهره برداری از آن آغاز شده و در سال‌های 96و97 به بهره برداری کامل برسد.با بهره‌برداری از این کارخانه، گروه با تکیه بر دانش فنی روز اروپا این امکان را خواهد داشت که با قدرت، برنامه‌های صادراتی خود را به کشورهای منطقه پیگیری کند. همچنین 42 هزارتن به تولید تایرهای رادیال سواری در گروه افزوده خواهد شد.

ب ) طرح میدان آزمون تایر (Proving Ground)

گروه صنعتی بارز با هدف انجام آزمون‌های میدانی برای فراهم‌آوری شرایط لازم برای آزمون حقیقی تایرهای تولیدی که از الزامات تولید به‌ویژه در ارتباط با تایرهای تجهیزی و فروش به خودروسازان است، طراحی و ساخت میدان آزمون تایر را در برنامه کاری خود قرار داده است. با بهره‌برداری کامل از این میدان، ضمن امکان انجام آزمون‌های استاندارد برای سایر تایرسازان، انجام آزمون‌های سیستم تعلیق خودرو برای خودروسازان داخلی نیز فراهم می‌شود که صرفه‌جویی عمده‌ای در زمان و هزینه نسبت به انجام آزمون‌ها در خارج دربر خواهد داشت. طراحی این میدان براساس الگو‌برداری از میدان آزمون کنتیننتال آلمان و سایر میدان‌های تست معتبر دنیا به کمک مهندس مشاور ایرانی صورت گرفته‌است. تاکنون بخش‌های مربوط به آزمون‌های تایری شامل ترمزگیری روی جاده خیس و خشک، برچسب تایر، آب پیمایش تایر و کشانش و آزمون‌های خودرویی میدان شامل آزمون‌های صفر و یک، ترمز دستی، سیستم ABS خودرو ( با بار و بدون بار)، راحتی رانندگی مشتمل بر لرزش و گوش خراشی، مصرف سوخت، هدایت پذیری خودرو ( 5 آزمون ) و بالاخره آزمون‌های Coast Down آن مورد بهره برداری واقع شده که مورد استفاده شرکت‌های خودروساز داخلی قرار گرفته و متضمن درآمدهایی در این خصوص است.

توانمندی نیروی انسانی هر بنگاه اقتصادی پایه و اساس توسعه و بالندگی آن به حساب می‌آید. در این زمینه گروه بارز چه عملکردی داشته است ؟

بارز از مجرب‌ترین نیروی انسانی کشور در صنعت تایر برخوردار است بی تردید این ویژگی یکی از رموز موفقیت این گروه بوده است و چراکه درنتیجه برنامه‌های توانمندسازی و ارتقای مهارت و بهره‌وری، با توجه به تولید سالانه 70 هزارتنی آن در قیاس با سایر تایرسازان، 25 تا 30 درصد پرسنل کمتری دارد. بهره وری گروه نیز از نظر من مرهون دو عامل مهم است. اول توجه درخوری است که به فرایند گزینش و انتخاب نیروی انسانی در بارز می‌شود و دوم اهمیتی است که به فعالیت‌های توسعه منابع انسانی داده می‌شود. در خصوص توسعه و بالندگی نیروهای بارز می‌توانم از برگزاری دوره‌های MBA برای مدیران میانی شرکت، ایجاد زمینه مناسب برای حضور کارکنان در کنفرانس‌ها و سمینارهای داخل و خارج، تلاش در رعایت الزامات مدل تعالی سازمانی (معیارهای 3 و 7 از مدل EFQM) و پایش فعالیت‌های این حوزه براساس سنجه‌های ادراکی و عملکردی نام ببرم. اخذ تقدیرنامه 4 ستاره منابع انسانی نشانی از تلاش بارز در این حوزه است.

اقدام‌های گروه در حوزه برندینگ و پذیرش برند بارز در بازارهای هدف چه بوده است؟

برند، شاخصی برای شناخته شدن یک کالا و جذب مشتری به سمت آن است و زمانی ارزش پیدا می‌کند که مشتریان تصور مطلوبی از ویژگی‌های آن کالا در ذهن خود داشته باشند. برند بارز از ابتدای معرفی آن در بازار تایرکشور و بازارهای صادراتی، جایگاه مطلوبی در ذهن مصرف کنندگان تایر ایجاد کرده به‌طوری که این نام یادآور کارایی و کارآمدی تایر در اذهان است. از عوامل موثر بر برندشدن یک کالا صرف نظر از کیفیت و قیمت، در دسترس بودن آن در نقاط مصرف است. در این زمینه گروه به موازات اجرای طرح بارز کردستان، گام‌هایی برای حضور در مناطق مختلف ایران و گسترش فعالیت دفاتر فروش خود برداشته و این دفاتر در سال‌های اخیر در مشهد، اصفهان، همدان و... فعال‌ شده‌اند. علاوه براین، گروه برای موفقیت برند بارز و ارتقای اعتبار آن توجه به خواست و نیازهای مشتریان بارز و همچنین تلاش در ایجاد تمایز در محصولات و خدمات ارائه شده را درصدر برنامه‌های راهبردی خود قرار داده است.

بارز در زمینه شفاف سازی و ارائه اطلاعات مالی شرکت به سهامداران و فعالان بورسی از طریق سامانه کدال، چه اقداماتی انجام داده است؟

گروه صنعتی بارز از ابتدای ورود به بورس با اعتقاد به رعایت مقررات و ضوابط سازمان بورس اوراق بهادار، به ارسال گزارش‌های شفاف از طریق سامانه‌های سازمان بورس اوراق بهادار (کدال) همت گماشته است، به نحوی که هرگونه تغییرات و اخبار بااهمیت در اسرع وقت از طریق این سامانه به اطلاع سهامداران می‌رسد. گزارش‌های مالی براساس آخرین استانداردهای حسابداری و حسابرسی و دستورالعمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه می‌شوند و این کار به‌طور مرتب از طریق سامانه کدال به همه ذی‌نفعان در تاریخ‌های مقرر و با رعایت بخش‌نامه سازمان مذکور انجام می‌گیرد.

به نظر شما سیاست یکسان سازی نرخ ارز چه تاثیری بر این صنعت خواهد داشت ؟

می‌دانید که ازمیان عوامل چندگانه موثر بر رقابت‌پذیری یک بنگاه اقتصادی، مهمترین عامل بهای تمام شده محصولات بنگاه است. در صنعت تایرسازی سهم مواد اولیه در بهای تمام شده تایر 60 تا 70 درصد است که 45 تا 50 درصد آن مواد اولیه است که باید از خارج وارد شود. ارز مورد استفاده در این صنعت در حال حاضر از دو منبع ارز مبادلاتی و ارز صرافی تامین می‌شود. در گروه صنعتی بارز به‌طور میانگین 25 درصد ارز مبادلاتی استفاده شده که حذف آن تاثیر چشمگیری بر بهای تمام شده تایرهای تولیدی گروه نمی‌گذارد. با توجه به اینکه حدود 55 میلیون دلار در سال مواد اولیه وارد می‌کنیم، 25درصد آن از محل ارز مبادله‌ای تأمین می‌شود. چنانچه فاصله ارز مبادله‌ای و ارز آزاد 5هزار ریال فرض شود، حدود 9/6 میلیارد تومان به قیمت تمام شده محصولات شرکت اضافه خواهد شد که اثر آن معادل 24 ریال به ازای هر سهم خواهد بود (بر اساس سرمایه جدید) که این به سهولت قابل کنترل است. البته این روند برای سالجاری نخواهد بود، چرا که طی هشت ماه گذشته از مزایای ارز مبادله‌ای به خوبی استفاده کرده‌ایم.

در خصوص وضعیت سهام شناور شرکت در بازار سرمایه توضیح دهید و اینکه چرا سهام شناور مدتهاست در این سطح باقیمانده است؟

می‌دانید که عرضه سهام در اختیار سهامداران عمده است. بدیهی است با توجه به ارزش آفرینی این سهم و برنامه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی بارز سهامداران چندان علاقه‌ای به عرضه سهام ندارند.

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری

بارز؛ پیشرو در کیفیت، پیشگام در نوآوری