احداث شهرکهای صنعتی جدید  در استان های تهران و البرز باید متوقف شود
شرایط زیست محیطی استان صنعتی البرز با توجه به رشد و تراکم واحدهای تولیدی و صنعتی و به تبع آن تراکم و رشد جمعیت که با بهره کشی شدید از منابع همراه است هم اکنون به دغدغه جدی مسئولان محیط زیست تبدیل شده است، ایجاب می کند که طرح های فوری و نجات بخش برای این استان همجوار با کلان شهر آلوده تهران، هرچه زودتر به اجرا درآید. حسین محمدی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در آستانه روز هوای پارک (29 دیماه) در یک گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما، ضمن اشاره به تلاش و جدیت مسئولان استان و واحدهای تابعه این اداره کل در کمک به کاهش مشکلات موجود و ارائه شیوه های همزیستی و سازگاری بهتر ارگانها و ادارات با محیط زیست برای ایجاد هوای سالم و پاک در این استان، نسبت به غفلت و عدم مسئولیت پذیری برخی ها برای بارگذاری کمتر در سطح استان و ادامه این روند هشدار داد .
وی با اشاره به این موضوع که استان البرز کمتر از نیم درصد، یعنی ۳ دهم درصد مساحت کشور را دارد ولی حدود ۴ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، گفت: ضریب رشد جمعیت البرز ۵/۲ برابر میانگین کشور و تراکم جمعیتی آن ۱۰ برابر میانگین کشور است که نگران کننده است و باید تدبیری اندیشیده شود و راهبردی دنبال کنیم که این رشد معکوس شود.
محمدی تصریح کرد: تداوم این شرایط، شدیدا منابع سرزمینی ، منابع آب و سلامت محیط زیست را تهدید می کند. به ویژه آنکه 18 درصد ترافیک کشور در این استان است و همین مشکلات باعث شده بهره کشی زیادی از منابع محدود استان اعمال کنیم و سفره های آب زیر زمینی و سایر منابع را که عمدتا آب شرب استان را تامین می کنند و هر سال 1 متر افت دارند، به خطر بیندازیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با تاکید بر برجستگی آلودگی هوا به عنوان یکی از چالش های جدی در سطح استان خاطر نشان ساخت: از دلایل ویژه و اصلی این تهدیدات تردد خودروهای بیشمار و منابع سیار است که حدود ۳/۲ میلیون لیتر بنزین در سطح استان توزیع می کند و تشدید کننده آلودگی هوا و قرار گرفتن این استان در ردیف کلان شهرهای آلوده کشور است.
محمدی به واحدها و تاسیسات بزرگ و تشدید کننده آلودگی هوا در جاده چالوس و همچنین نیروگاه بزرگ منتظر قائم اشاره می کند که به گفته وی، حجم آلودگی زیادی به استان تحمیل می‌کند. ضمن اینکه، حدود 4 هزار واحد صنعتی مجوز دار و همین تعداد واحدهای بدون مجوز در سطح استان البرز و خارج از شهرکهای صنعتی وجود دارد که عمده این واحدها در مزارع و مراتع کشاورزی، دشت ها و حریم و حتی محدوده شهر پراکنده و مستقر شده و در حال فعالیت هستند و شکایات زیادی هم از طرف مردم از آنها می‌شود و اعمال مدیریت برای آنها سخت است.
این فعال محیط زیست کشور معتقد است: تلاش ما شناسنامه دار کردن این واحدها و ساماندهی آنها است تا مشکلات محیط زیستی این واحدها کمتر شود و حتی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای این منظور هماهنگی و تعامل داریم. اما باید گفت که با همه تلاش ها به دلیل حجم بالای مشکلات تاکنون نتوانسته ایم کارنامه قابل قبولی در خصوص ساماندهی این واحدها کسب کنیم.
به گفته محمدی، در استان البرز از جمع 8 شهرک صنعتی موجود در حال حاضر فقط یکی از شهرک های صنعتی دارای تصفیه خانه فاضلاب استاندارد است و بقیه فاقد این گونه تاسیسات استاندارد و بهداشتی هستند بنابراین شرایط موجود و ورود پس آب واحدهای صنعتی به محیط زیست دغدغه‌ای بزرگ است و سزاوار نیست که این حجم آلودگی را ما تحمل کنیم و فقط نظاره گر باشیم. بنابراین یکی از راهبردهای ما که شدیدا در حال پیگیری آن هستیم، توجه به مدیریت ساماندهی صنایع و ایجاد تصفیه خانه های استاندارد در شهرک های صنعتی استان است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: اصولا معتقدیم احداث شهرکهای صنعتی جدید در این استان و استان تهران و حتی سایر کلان شهرهای صنعتی و آلوده باید ممنوع شود و فقط مجوز شهرکهای صنعتی با تکنولوژی پیشرفته امکان پذیر باشد. چراکه این دو استان همسایه و صد درصد صنعتی با بار آلایندگی بالا برای توسعه واحدهای صنعتی جدید فاقد ظرفیت زیست محیطی هستند و استراتژی باید این باشد که بارگذاری روی محیط زیست را متوقف کنیم تا سلامت مردم بیش از این به مخاطره نیفتد . به همین دلایل ما در استان البرز با اجرایی شدن مصوبه جدید دولت برای احداث شهرک صنعتی ۲ هزار هکتاری به دلیل فقدان توجیه زیست محیطی مخالفیم.
پیامدهای این تصمیم گیری را محمدی، مهاجرت معکوس از استان البرز می داند که سالهاست پذیرای انبوه مهاجران جدید برای کسب شغل و ایجاد شغل است حال آنکه این شغل ها، سراب است و در استان موجود نیست.
محمدی در مورد عدم مدیریت بهینه آب در استان البرز و هدر رفتن حدود ۷۰ درصد آب در بخش کشاورزی و ورود پساب ها به محیط زیست هم معترض است و با یادآوری این مهم که هم اکنون حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تولید می شود که فقط ۵ درصد آن مدیریت و باز چرخانی می شود، مدیریت صحیح مابقی را در جهت سلامتی جامعه و حفظ محیط زیست استفاده در فضای سبز و تامین نیاز صنعت اساسی و ضروری می‌داند.
در مورد مستثنی شدن قانون شعاع 120 کیلومتری تهران در استان البرز که بعد از جدایی از استان تهران و در سفرهای استانی دولت به مرحله اجرا درآمد، وی با گلایه و اظهار تاسف از این رویداد گفت: این تصمیم گیری و حذف مصوبه شعاع 120 کیلومتری اشتباه بزرگی بود و در واقع، نه فقط موجب ایجاد واحدهای جدید شد، بلکه واحدهایی که قرار بود از داخل شهر انتقال پیدا کنند نیز دوباره سر جای خود ماندند که نیازمند ساماندهی هستند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در پایان از ضرورت نوسازی و بازسازی خطوط تولید کارخانجات قدیمی استان از جمله سیمان آبیک و بازسازی سایر کارخانجات قدیمی و معادن بزرگ منطقه و همچنین توسعه فضای سبز آنها به عنوان اقدامات مفید زیست محیطی این واحدها با توجه به فرصت های جدید که به آنها برای انجام این امور مهم داده شد، یاد کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ واحد بزرگ صنعتی و معدنی استان را شناسایی و زیر نظر داریم و می خواهیم در یک پروسه منطقی این واحدها را به تدریج بررسی و پایش کنیم تا عقب ماندگی های زیست محیطی سالهای گذشته جبران شود.
محمدی در پایان از نقش حمایتی استاندار و معاونین استانداری البرز که در همه حال از اهداف و برنامه های محیط زیست استان حمایت می کند قدردانی کرد و اشاره نمود که این حمایت ها در برخی مواقع به قدری جدی است که حتی برای ممنوعیت استفاده از سوخت سنگین در نیروگاه قائم پشت سر ما محکم ایستاده اند.