حمله بیل گیتس  و پاسخ دو اقتصاددان
کتاب «چرا کشورها شکست می‌خورند» از زمان انتشار با نقدهای موافق و مخالف رو‌به‌رو شده است؛ و البته واکنش نویسندگان به برخی از این نقدها نیز تامل برانگیز و راهگشا است.
بیل گیتس که نام او با یک غول صنعتی یعنی مایکروسافت گره خورده روش و محتوای این کتاب را به شدت نقد کرده است. به باور بیل گیتس، نویسندگان کتاب در تعریف ترم‌ها و اصطلاحاتی که از آن استفاده کرده‌اند به راه خطا رفته‌اند و کم آورده‌اند. بیل گیتس همچنین «حمله سهمگین» عجم اوغلو و رابینسون به کمک‌‌های خارجی به کشورهای فقیر نظیر افغانستان را نشانه‌ای از رویکرد «ضد سرمایه‌دارانه» نویسندگان کتاب دانسته است. همچنین او می‌گوید تجارت در ونیز بر خلاف دیدگاه نویسندگان این کتاب به این دلیل تنزل یافت که موسسات حامی رقابت شکل نگرفتند. بیل گیتس در بخش دیگری از نقد خود تباهی تمدن مایا را به دلیل وضعیت آب و هوایی می‌داند، نه فقدان نهادهای سیاسی و مدنی. بیل گیتس همچنین دیدگاه نویسندگان کتاب در باب رشد اقتصادی کره جنوبی را نیز نادرست ارزیابی کرده است.
عجم اوغلو و رابینسون در وبلاگ اختصاصی کتاب «چرا کشورها...» به این نقدهای به قول خودشان «سطحی و ناامیدکننده» پاسخی درخور داده‌‌اند. آنها به بیل گیتس پیشنهاد کرده‌اند که «بار دیگر کتاب» چرا کشورها ... «را بخواند». متن کامل پاسخ عجم اوغلو و رابینسون به بیل گیتس هفته آینده در بخش پرونده کتاب منتشر می‌شود.