گفتوگو با پدرام امینیابیانه، نوازنده و آهنگساز
لقب سریع ترین گیتاریست را به من داده اند
لی لا رضایی پدرام امینیابیانه لقب سریعترین گیتاریست ایران را به خود اختصاص داده است. از ۶ سالگی فراگیری موسیقی را با نواختن پیانو و آکاردئون نزد استاد حسن کامکار شروع کرده است. آهنگسازی را نزد استاد مجتبی میرزاده آموخته و معلمهای گیتارش استاد رامون واسکئز، علیرضا تفقدی، پاکو پنیا و خوان مارتین بودهاند. ویاولین رسیتال گیتار را در سال ۱۳۷۱ برای کمک به قربانیان جنگ بوسنی اجرا کرد که اولین رسیتال گیتار بعد از انقلاب بود بهرغم اینکه رشته تحصیلیاش کارشناسی مدیریت صنعتی و مترجمی زبان بود موسیقی را بهعنوان هدفش انتخاب کرد و به تبع آن بالغ بر ۵۰۰ سانس کنسرت در فرهنگسراها و سالنهای مختلف در داخل و خارج از کشور برگزار کرد.
لی لا رضایی پدرام امینیابیانه لقب سریعترین گیتاریست ایران را به خود اختصاص داده است. از 6 سالگی فراگیری موسیقی را با نواختن پیانو و آکاردئون نزد استاد حسن کامکار شروع کرده است. آهنگسازی را نزد استاد مجتبی میرزاده آموخته و معلمهای گیتارش استاد رامون واسکئز، علیرضا تفقدی، پاکو پنیا و خوان مارتین بودهاند.ویاولین رسیتال گیتار را در سال 1371 برای کمک به قربانیان جنگ بوسنی اجرا کرد که اولین رسیتال گیتار بعد از انقلاب بود بهرغم اینکه رشته تحصیلیاش کارشناسی مدیریت صنعتی و مترجمی زبان بود موسیقی را بهعنوان هدفش انتخاب کرد و به تبع آن بالغ بر 500 سانس کنسرت در فرهنگسراها و سالنهای مختلف در داخل و خارج از کشور برگزار کرد. با او گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
از میان این همه سبک، چطور به فلامنکو روی آوردید؟در زمان کودکی پیانو میزدم ولی پس از اینکه یک گیتار هدیه گرفتم شروع به فراگیری گیتار کردم. شناختی از سبکها نداشتم فقط به آهنگهای اسپانیایی بیشتر علاقه داشتم و بر حسب تصادف در فرهنگ و هنر آن زمان استاد اسپانیایی به من شیوه نوازندگی فلامنکو جیپسی را آموخت. بعدها سعی کردم با سبکهای مختلف و حتی الکتریک هم آشنا شوم زیرا من آهنگساز و تولیدکننده موسیقی بودم و دلم میخواست سبکهای مختلف سفارشاتم را خودم نوازندگی کنم. البته علاقه به فلامنکو در اکثر ایرانیها صدق میکند زیرا گیتار اصالتا یک ساز ایرانی است و موسیقی فلامنکو هم بیشترین تاثیر را از موسیقی ایرانی گرفته و بعد عربی، شمال آفریقا و اروپا.
تفاوت نوازندگی فلامنکو با دیگر سبکها در چیست؟
از نظر تکنیک فلامنکو با ۵ انگشت نواخته میشود و شامل تکنیکهای خاص خودش است که در کلاسیک و دیگر سبکها نیست مثل انواع راسکوادو و ترمولوها و صدها تکنیک. از نظر مفهومی فلامنکو موسیقی محلی و بومی خاص منطقه آندلس در جنوب اسپانیا است ولی گیتار کلاسیک متعلق به منطقه خاصی نیست و الزاما نباید لهجه اسپانیایی داشته باشد.
اگر قرار باشد تعریفی از موسیقی فلامنکو داشته باشید چه میگویید؟
فلامنکو موسیقی متعلق به مردم جنوب اسپانیا است که بیانگر فرازو نشیب، غمها و شادیها و کلیه اتفاقهای تاریخی و فرهنگی مردم این منطقه است و کولیها بیشترین نقش را در بسط و ترویج این موسیقی داشتهاند.در لغت گفته میشود که فلامنکو یعنی آتش، آتشی که از درون و قلب نوازنده بلند میشود و دلهای دیگران را هم گرم میکند شامل سه عنصر گیتار و رقص و آواز است. حس خود من راجع به فلامنکو: گیتار، رقص و آواز کنار آتش و دریا است.
موسیقی فلامنکو در ایران به چه صورت است؟
بعد از پاپ فلامنکو پرطرفدارترین سبک است زیرا ریشه در فرهنگ ما دارد و قرابت فرهنگی باعث همذات پنداری و آرامش میشود.
خیلی از جوانها به سمت گیتار و فلامنکو کشش دارند ولی مشکل اینجاست که از سن پایین شروع نمیکنند و اگر کسی از سن بالا شروع کند آشنا و نوازنده میشود ولی حرفهای نمیشود البته من عقیده دارم که دیر از هرگز بهتر است زیرا موسیقی، بهداشت روح است و به موازات بهداشت جسم باید به سلامتی روح و روان پرداخت. ولی اگر انتظار این است که نوازندهای چیره دست و جهانی داشته باشیم خانوادهها باید کودکان خود را از سنین پایین با موسیقی آشنا کنند زیرا ما پرورش موسیقی و استعدادیابی در مدارس نداریم.
این موسیقی در ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟
بین مردم جایگاه بالایی دارد و کنسرتها معمولا با استقبال خوبی برگزار میشوند. آلبوم جدید خود من به نام آتش 3 با پخش خوب شرکت آوای باربد استقبال خیلی خوبی حتی در دورترین نقاط ایران داشت و با اینکه فقط در شهر کتابها و سیدیفروشیهای معتبر عرضه میشود تا به حال چند بار تیراژ 10 هزارتایی را تجدید کردیم و فروش رفته و به خاطر کیفیت خوب و استادان بنام که با من همکاری کردند. مردم عزیز و فهیم هم حمایت کردند و اوریجینال آن را تهیه کرده و خریدند و دانلود نداشتیم.
شما تاکنون جوایز بسیاری را در ارتباط با این موسیقی کسب کردهاید. از آنها بگویید؟
از کارخانه الحمبرا گیتار دستساز سفارشی هدیه گرفتم که اسپانسر من بودند. از کارخانه کمپس و ریموندو و رودریگو هم گیتار دستساز هدیه گرفتم و اسپانسر آلبوم آتش 2 من بودند و از سفیر اسپانیا هم هدیه گرفتم و تشویق شدم.
قضیه گینس به کجا کشید؟
تمرینهای شبانهروزی من و علاقهام به سرعت نوازندگی باعث شده بود برخی از مطبوعات به من لقب سریعترین گیتاریست ایران را بدهند که البته این جور لقبها برای من مهم نیست. دلم میخواهد طوری زندگی کنم و به وظایف هنریام بپردازم که لقب مهربانترین را بگیرم.
به هر حال عزیز جهان یکی از تهیهکنندههای صدا و سیما یکی از کنسرتهای من را دید و چون با رکوردهای گینس آشنایی داشت فیلم اجرای من را فرستاد و تایید شد که باید در آینده نزدیک در خارج از کشور این رکوردها ثبت شود.
اولین صاحبان این سبک در ایران چه کسانی هستند؟
آقایان پرتوی، برادران رثا پیشکسوتان گیتار فلامنکو قبل از انقلاب بودند و بعد از انقلاب من اولین کنسرتهای فلامنکو را اجرا کردم و شروع به آموزش آن کردم. همچنین آقایان داریوش و محمد خواجهنوری و بابک امینی که به تدریج شاگردان ما پیشرفت کردند و برخی نوازندگان سبکهای دیگر هم به جرگه فلامنکو پیوستند.
از میان این همه سبک، چطور به فلامنکو روی آوردید؟در زمان کودکی پیانو میزدم ولی پس از اینکه یک گیتار هدیه گرفتم شروع به فراگیری گیتار کردم. شناختی از سبکها نداشتم فقط به آهنگهای اسپانیایی بیشتر علاقه داشتم و بر حسب تصادف در فرهنگ و هنر آن زمان استاد اسپانیایی به من شیوه نوازندگی فلامنکو جیپسی را آموخت. بعدها سعی کردم با سبکهای مختلف و حتی الکتریک هم آشنا شوم زیرا من آهنگساز و تولیدکننده موسیقی بودم و دلم میخواست سبکهای مختلف سفارشاتم را خودم نوازندگی کنم. البته علاقه به فلامنکو در اکثر ایرانیها صدق میکند زیرا گیتار اصالتا یک ساز ایرانی است و موسیقی فلامنکو هم بیشترین تاثیر را از موسیقی ایرانی گرفته و بعد عربی، شمال آفریقا و اروپا.
تفاوت نوازندگی فلامنکو با دیگر سبکها در چیست؟
از نظر تکنیک فلامنکو با ۵ انگشت نواخته میشود و شامل تکنیکهای خاص خودش است که در کلاسیک و دیگر سبکها نیست مثل انواع راسکوادو و ترمولوها و صدها تکنیک. از نظر مفهومی فلامنکو موسیقی محلی و بومی خاص منطقه آندلس در جنوب اسپانیا است ولی گیتار کلاسیک متعلق به منطقه خاصی نیست و الزاما نباید لهجه اسپانیایی داشته باشد.
اگر قرار باشد تعریفی از موسیقی فلامنکو داشته باشید چه میگویید؟
فلامنکو موسیقی متعلق به مردم جنوب اسپانیا است که بیانگر فرازو نشیب، غمها و شادیها و کلیه اتفاقهای تاریخی و فرهنگی مردم این منطقه است و کولیها بیشترین نقش را در بسط و ترویج این موسیقی داشتهاند.در لغت گفته میشود که فلامنکو یعنی آتش، آتشی که از درون و قلب نوازنده بلند میشود و دلهای دیگران را هم گرم میکند شامل سه عنصر گیتار و رقص و آواز است. حس خود من راجع به فلامنکو: گیتار، رقص و آواز کنار آتش و دریا است.
موسیقی فلامنکو در ایران به چه صورت است؟
بعد از پاپ فلامنکو پرطرفدارترین سبک است زیرا ریشه در فرهنگ ما دارد و قرابت فرهنگی باعث همذات پنداری و آرامش میشود.
خیلی از جوانها به سمت گیتار و فلامنکو کشش دارند ولی مشکل اینجاست که از سن پایین شروع نمیکنند و اگر کسی از سن بالا شروع کند آشنا و نوازنده میشود ولی حرفهای نمیشود البته من عقیده دارم که دیر از هرگز بهتر است زیرا موسیقی، بهداشت روح است و به موازات بهداشت جسم باید به سلامتی روح و روان پرداخت. ولی اگر انتظار این است که نوازندهای چیره دست و جهانی داشته باشیم خانوادهها باید کودکان خود را از سنین پایین با موسیقی آشنا کنند زیرا ما پرورش موسیقی و استعدادیابی در مدارس نداریم.
این موسیقی در ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟
بین مردم جایگاه بالایی دارد و کنسرتها معمولا با استقبال خوبی برگزار میشوند. آلبوم جدید خود من به نام آتش 3 با پخش خوب شرکت آوای باربد استقبال خیلی خوبی حتی در دورترین نقاط ایران داشت و با اینکه فقط در شهر کتابها و سیدیفروشیهای معتبر عرضه میشود تا به حال چند بار تیراژ 10 هزارتایی را تجدید کردیم و فروش رفته و به خاطر کیفیت خوب و استادان بنام که با من همکاری کردند. مردم عزیز و فهیم هم حمایت کردند و اوریجینال آن را تهیه کرده و خریدند و دانلود نداشتیم.
شما تاکنون جوایز بسیاری را در ارتباط با این موسیقی کسب کردهاید. از آنها بگویید؟
از کارخانه الحمبرا گیتار دستساز سفارشی هدیه گرفتم که اسپانسر من بودند. از کارخانه کمپس و ریموندو و رودریگو هم گیتار دستساز هدیه گرفتم و اسپانسر آلبوم آتش 2 من بودند و از سفیر اسپانیا هم هدیه گرفتم و تشویق شدم.
قضیه گینس به کجا کشید؟
تمرینهای شبانهروزی من و علاقهام به سرعت نوازندگی باعث شده بود برخی از مطبوعات به من لقب سریعترین گیتاریست ایران را بدهند که البته این جور لقبها برای من مهم نیست. دلم میخواهد طوری زندگی کنم و به وظایف هنریام بپردازم که لقب مهربانترین را بگیرم.
به هر حال عزیز جهان یکی از تهیهکنندههای صدا و سیما یکی از کنسرتهای من را دید و چون با رکوردهای گینس آشنایی داشت فیلم اجرای من را فرستاد و تایید شد که باید در آینده نزدیک در خارج از کشور این رکوردها ثبت شود.
اولین صاحبان این سبک در ایران چه کسانی هستند؟
آقایان پرتوی، برادران رثا پیشکسوتان گیتار فلامنکو قبل از انقلاب بودند و بعد از انقلاب من اولین کنسرتهای فلامنکو را اجرا کردم و شروع به آموزش آن کردم. همچنین آقایان داریوش و محمد خواجهنوری و بابک امینی که به تدریج شاگردان ما پیشرفت کردند و برخی نوازندگان سبکهای دیگر هم به جرگه فلامنکو پیوستند.
ارسال نظر