چهارمین همایش ملی برندینگ در مشهد برگزار می‎شود

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی برندینگ از برگزاری این همایش با رویکرد «رقابت‎پذیری پایدار» در روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد ماه توسط انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در مشهد خبر داد. امیرمهدی مرادی در این خصوص اظهار کرد: بر اساس آنالیز اطلاعات به دست آمده از واحدهای مشارکت‌کننده در سومین همایش ملی برندینگ، در معیار رهبری بیشترین ضعف در تدوین چشم‎انداز و راهبرد در واحدهای مشارکت‌کننده مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی تخصصی خط مشی‎ها و استراتژی‎ها در حوزه برند مورد توجه شرکت‎ها نبوده و عملاً برنامه‌ریزی خاصی برای آن در شرکت‌ها صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: اغلب شرکت‎ها در قسمت منابع انسانی مرتبط با بخش برند ضعیف بوده و حتی در بیشتر شرکت‎ها مدیر یا واحدی در زمینه برند فعالیت ندارد. دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع ثبت برند در نهادهای منطقه‎ای و جهانی متاسفانه در اغلب شرکت‎ها مغفول مانده و علی‌رغم تلاش و فرهنگ‎سازی در این زمینه همچنان واحدها اهمیت و خطرهای عدم ثبت نشانی تجاری را درک نکرده‌اند، تصریح کرد: در سایر فاکتور شراکت ها و منابع نیز وضعیت واحدهای استان چندان مطلوب نیست. مرادی برگزاری چنین همایش‎هایی را در سطح استان فرصت مغتنمی برای ارتقای سطح دانش و تقویت بنیه علمی واحدهای صنعتی استان دانست و در خصوص ارزیابی برندها افزود: فرایندها، سیستم‎ها و روش‌ها امتیاز قابل ملاحظه‎ای در بررسی برند دارند اما عملکرد واحدها در این حوزه به‌ویژه تخصیص بودجه‎های تبلیغاتی کمتر از حد انتظار است.

دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی ادامه داد: نتایج مشتریان به عنوان مهم‌ترین ارزیابی وضعیت برند از اهمیت خاصی در میان سایر فاکتورها برخوردار است؛ چنانکه طبق مدل EFQM، ۲۰ درصد امتیاز وضعیت برند به این عامل اختصاص یافته است؛ هنوز بسیاری از واحدها با الگوی مناسب طبقه‎بندی مشتریان آشنا نیستند و همچنان سیستم مدون برای مدیریت رسیدگی به شکایات و سنجش میزان رضایتمندی مشتریان و دریافت بازخورد تنها در تعداد محدودی از واحدها وجود دارد. مرادی به این نکته نیز اشاره کرد که اغلب واحدها به اهمیت بخش نتایج منابع انسانی پی برده‎اند و پاسخ به سوالات این حوزه دارای نتایج تقریبا مشابه بوده است و خاطرنشان کرد: با توجه به زیر ساخت‎های مذهبی کشور به نظر می‌رسد بخش نتایج جامعه که اصولا به بررسی اقدامات عام‎المنفعه واحدها می پردازد از نتایج نسبتاً قابل قبولی برخوردار است.

فاصله فراوان با استانداردهای جهانی

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه نتایج کلیدی عملکرد ۱۵ درصد از ارزش ارزیابی برند را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: با توجه به اهمیت پایش این حوزه، هشت سوال برای بخش مذکور طراحی شد؛ بررسی پاسخ‎ها نشان می‎دهد به دلیل وضعیت رکود تورمی موجود در کشور متاسفانه اغلب واحدهای تولیدی نتوانسته‏اند ارزش ریالی صادرات خود را نسبت به سال قبل افزایش دهند؛ همچنین مفهوم حسابداری صنعتی و بررسی و تحلیل بازگشت سرمایه در حوزه برند هنوز در شرکت‎ها نهادینه نشده است؛ به‌طور کلی و در جمع‎بندی مطالب می‎توان ادعا کرد واحدهای اقتصادی استان هنوز گام‎های نخست برندینگ را می‎آزمایند و استان و چه بسی کشور با استانداردهای جهانی در این حوزه فاصله فراوانی دارد.

شایان ذکر است محورهای همایش امسال عناوین برندینگ مبتنی بر محیط رقابتی، راهکارهای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، ارتباطات یکپارچه برند در فضای رقابتی، ارزیابی مجدد مفهوم برند در اقتصاد آینده ایران، استراتژی‌های برندینگ در بازرهای رقابتی، مفهوم و تکنیک‎های طراحی کیفیت و رقابت‌پذیری پایدار، برندسازی درون‎سازمانی، برندسازی تجربه محور در فضای رقابتی، مدیریت دانش در برندینگ و از برندسازی تا سرمایه‎آفرینی را شامل می‎شود. گفتنی است در همایش امسال اساتید برجسته‎ای از قبیل بهنود الله‎وردی نیک، محسن رنانی، محمدعلی شفیعا، شهریار شفیعی، محمود محمدیان، مصطفی جعفری، سعید شفیعا و ... حضور خواهند داشت.

چهارمین همایش ملی برندینگ در مشهد برگزار می‎شود