حیف و میل استعدادها

در شرایطی کشور ما به آموزش به عنوان رکن اساسی ورزش جهان، بی‌توجهی می‌کند دلایل اصلی پیشرفت‌های تیم‌های بزرگ دنیا، در آکادمی‌هایی خلاصه می‌شود که نقشی حیاتی در ادامه راه این باشگاه‌ها بازی می‌کنند. اگر نگاهی به بزرگترین باشگاه‌های دنیا نظیر رئال مادرید، بارسلونا، منچستریونایتد، منچستر سیتی، لسترسیتی و ده‌ها باشگاه دیگر داشته باشیم، به خوبی متوجه اهمیت موضوع آموزش در این باشگاه‌های بزرگ خواهیم شد. باشگاه‌هایی که به دلایل مختلف اقتصادی، توجه به سنین پایه و آموزش فوتبال در این سنین را مورد توجه قرار می‌دهند و در این زمینه فعالیت‌های مختلفی را اجرایی می‌کنند. با نگاه ویژه به سوابق باشگاه‌های بزرگ دنیا ، به خوبی متوجه این موضوع می‌شویم که این باشگاه‌ها امروزه به امر ورزش در سنین پایه، به عنوان یک مسئله حیاتی نگاه می‌کنند و در واقع حیات خود را در تداوم تیم‌داری در رده‌های سنی پایه می‌دانند.

بارسلونا و مدرسه‌ای برای کودکان 3 تا 5 ساله

باشگاهی نظیر بارسلونا با افتتاح مدرسه فوتبال خود برای کودکان ۳ تا ۵ سال تلاش می‌کند که استعدادهای فوتبال جهان را نه از سنین پایه بلکه از کودکی، تحت نظر بگیرد و برای آنها برنامه‌ریزی صورت دهد. پروژه جدید مدرسه اف.سی بارسلونا که به تازگی آغاز شده مدرسه فوتبالی است که قرار است در آن اصول ابتدایی فوتبالی به کودکان بین ۳ تا ۵ سال آموزش داده شود. مدیریت این مدرسه فوتبال بر عهده اسکار گرائو است که جانشین ژآوی مارکه شده است و از امسال مسئولیت مدیریت این مدرسه را بر عهده خواهد داشت تا بدین ترتیب چندین بچه کوچک اولین گام‌های پا به توپ شدنشان را به صورت مدیریت شده و تحت نظارت بردارند و در صورت پیشرفت به رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان باشگاه هدایت خواهند شد.هدف اصلی این است که DNA این کودکان در دنیای فوتبال پرورش یافته و برای تقویت باشگاه کاتالان مورد استفاده قرار بگیرد! این در حالی است که باشگاه‌های بزرگ ما در کشور ایران چندان به موضوع آموزش توجهی نشان نمی‌دهند و در واقع ترجیح می‌دهند که از خریدهای آماده در ابتدای فصل و یا بمب‌های نقل و انتقالاتی بهره ببرند.

وضعیت تیم‌های پایه اسفناک است

رسول کربکندی، سرمربی سابق تیم ذوب‌آهن اصفهان درباره وضعیت نامناسب تیم‌های ملی در کشور با بیان اینکه باشگاه‌ها باید به برنامه‌ریزی برای تیم‌های پایه خود ملزم شوند، تصریح کرد: در حال حاضر به خاطر قانون سازمان لیگ، توجه به موضوع بازیکنان سنین پایه بیشتر شده اما باشگاه‌ها باید به میزان مشخص، بخشی از بودجه خود را به تیم‌های پایه اختصاص دهند. متاسفانه به دلیل این که مدیران ما در فوتبال ثبات ندارند، به آینده فکر نمی‌کنند و برنامه‌های بلند مدت ندارند و فقط به فکر منافع خودشان هستند. وی با انتقاد از رسانه‌ها درباره عدم توجه به تیم‌های پایه تصریح کرد: متأسفانه هیچ انگیزه‌ای در جوانان ما وجود ندارد و هیچ کس حتی قهرمان تیم‌های پایه را نیز نمی‌شناسد. از سوی دیگر مربیان پایه ما به دلیل عدم نتیجه‌گیری از کار برکنار می‌شوند و بودجه‌های مناسب برای پرداخت حق‌الزحمه‌های آنها اختصاص پیدا نمی‌کند.

توجه باشگاه‌های بزرگ دنیا به استعدادهای فوتبال نصف‌جهان

همین چند وقت پیش بود که نماینده باشگاه رئال مادرید برای بررسی وضعیت کیفی فوتبالیست‌های ایرانی راهی استان‌های مختلف ایران شد و وضعیت بازیکنان ایرانی را بررسی کرد. این اتفاق که از سوی حسین چرخابی، سرمربی سابق سپاهان صورت گرفت، در نهایت منجر به شناسایی برخی استعدادهای فوتبال اصفهان از سوی مسئولان باشگاه رئال مادرید شد، تا جایی که چرخابی خبر از رقابت باشگاه‌های بزرگ برای جذب استعدادهای فوتبال نصف‌جهان داد. او در این باره به دنیای اقتصاد می‌گوید: امروز کشور اسپانیا به استعدادهای مختلف جوان و نوجوان از جای جای جهان توجه نشان می‌دهد و با توجه به مخالفت این باشگاه‌ها با مدارس فوتبال و باشگاه‌های دولتی، تلاش می‌کنند که با سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، آکادمی‌هایی ایجاد کنند.

در ایران توجهی به موضوع استعدادها نمی‌شود

چرخابی با انتقاد از اینکه در کشور ایران سرمایه‌گذاری لازم بر آکادمی فوتبال وجود ندارد تصریح کرد: مسئولان فوتبال باید برخی از استعدادیابان بزرگ را در همه جای کشور قرار دهند تا استعدادیابی را به بهترین نحو صورت دهند، این در حالی است که یک باشگاه خارجی برای کشف استعداد حاضر شده تا رایگان همه امکانات را در اختیار ما قرار دهد . متأسفانه اگرچه یکی از رکن‌های اساسی درآمدزایی در فوتبال پرورش استعدادها به شمار می‌رود اما در کشور ایران به این موضوع، توجه جدی نمی‌شود.

رئال مادرید به دنبال استعدادهای ایران

اینیگو آریناس، نماینده آکادمی رئال مادرید در ایران که چند ماه پیش راهی اصفهان شده بود، درباره هدف خود از سفر به ایران برای کشف استعدادهای کشور گفت: هدف ما از حضور در ایران این است که با آکادمی‌ها و مدارس فوتبال تعامل و همکاری داشته باشیم. برای نخستین بار در ایران حضور پیدا کرده‌ایم چون کشورهایی مانند ایران و استرالیا از پتانسیل خوبی در این بخش از آسیا برخوردارند و ما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این کشورها هستیم. در شرایطی که آکادمی‌های بزرگ کشورهای جهان به دنبال سرمایه‌گذاری روی استعدادهای فوتبال ایران هستند، به نظر می‌رسد که در کشور ما آنگونه که باید، توجه لازم به این استعدادها صورت نمی‌گیرد. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد امروز اقتصاد فوتبال در کشورهای جهان، به سمت پرورش استعدادها و درآمدزایی از آنها پیش می‌رود و مدیران بزرگ ورزشی جهان، این موضوع را یک راهکار اقتصادی بسیار مناسب قلمداد می‌کنند.