قعر مدیترانه؛ خانه آخر مهاجران
نزدیک به یک ماه پیش بود که انسان‌هایی برای زندگی بهتر به کام مرگ فرو رفتند. دریای مدیترانه تبدیل به قبرستان آرزوهای آنها می‌شود و به جای کشورهای اروپایی این دریاست که پذیرای مهاجران می‌شود. تراژدی سنگین که رخ می‌دهد، تازه تمامی نهادهای بین‌المللی مجبور به چاره‌اندیشی می‌شوند. داستان اما از چه قرار بود. داستان همان داستان تکراری مهاجران غیرقانونی است که قصد دارند وارد کشورهای اروپایی شوند تا زندگی بهتری برای خود رقم بزنند. به عقیده کارشناسان هم، بیشترین مهاجران از کشورهای متلاطم خاورمیانه و آفریقا قصد سفر به اروپا را دارند. در یکی از این داستان‌های تکراری، یک کشتی که به قصد ایتالیا راهی این کشور بوده، با فرار کاپیتان و قاچاقچیان انسان، گرفتار دریا می شودو صدها نفر در این حادثه کشته می‌شوند. سایت خبری« بی‌بی‌سی ورلد» گزارش داد که در پی غرق شدن یک قایق حامل 700 مهاجر در آب‌های مدیترانه، بیم آن می‌رود که صدها مسافر این قایق غرق شده باشند. آژانس پناهندگان سازمان ملل این حادثه را یکی از بزرگ‌ترین تراژدی‌ها در آب‌های مدیترانه می‌خواند. براساس این گزارش قایق مهاجران هنگام غرق شدن «حامل 500 تا 700» مهاجر بوده است.گزارش شده است که کمتر از 50 نفر توانستند از این مهلکه جان سالم به در برند.پس از اعلام خبر غرق شدن این کشتی، کشتی‌های ایتالیایی، نیروی دریایی مالت و قایق‌های تجاری در عملیات نجات که در آب‌های لیبی و در جنوب جزیره لامپدوسا در ایتالیا بودند، در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند. سخنگوی گارد ساحلی ایتالیا هم درخصوص نحوه کمک‌رسانی کشورش می‌گوید که عملیات امداد در آب‌های لیبی و در حدود 210 کیلومتری از جزیره لامپدوسا در جریان بوده است گزارش شده این حادثه زمانی اتفاق افتاد که مسافران این قایق برای آنکه بتوانند به کشتی که به آنها نزدیک می‌شود، سوار شوند به یک سمت قایق هجوم بردند.نخست‌وزیر مالت اما در توییتر خود نوشت که بیم آن دارد بسیاری از مهاجران این قایق غرق شده باشند.همزمان رسانه‌های ایتالیا گزارش دادند که افراد نجات یافته و اجساد مهاجران غرق شده به شهر ساحلی کاتانیا منتقل شده اند.این در حالی است که چند روز پس از آن قایق دیگری در شمال لیبی غرق شد.گفته می‌شود که حدود 400 نفر جان خود را در جریان غرق شدن آن قایق از دست داده اند.سال گذشته 170 هزار نفر به‌دلیل فقر و درگیری‌ها در آفریقای جنوبی و خاورمیانه با به‌خطر انداختن جانشان وارد ایتالیا شدند.
واکنش‌ها
ماتئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا، مرگ مهاجران در آبهای مدیترانه را کشتاری خواند که روزانه اتفاق می‌افتد و به فراموشی سپرده می‌شود.
جوزف موسکات، نخست‌وزیر مالت می‌گوید جامعه جهانی کشورش و ایتالیا را در مقابله با این بحران تنها گذاشته‌اند.
نخست‌وزیر مالت همچنین به اروپا و جامعه جهانی هشدار داد در صورتی که چشمشان را به روی این تراژدی ببندند، به بدترین شکل در مورد آنها قضاوت خواهد شد.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از کشورهای دیگر خواست به هزاران مهاجری که از مسیر پرخطر دریای مدیترانه راهی اروپا می‌شوند، کمک کنند.
جزیره لامپدوسا
مهم‌ترین مقصدی که مهاجران طی می‌کنند تا بدانجا برسند شهری در جنوب ایتالیاست. جزیره لامپدوسا، جنوبی‌ترین نقطه ایتالیا به‌شمار می‌رود. این منطقه بیشتر به آفریقا نزدیک است تا به ایتالیا. ساکنان این جزیره ۵ هزار نفر برآورد شده‌اند. به گفته مردم محلی از ژانویه سال‌جاری، یعنی از زمانی که اتحادیه اروپا گشت‌زنی در مرزهای دریایی اروپا را تحت‌کنترل گرفت، بین ۹ تا ۱۰ هزار مهاجر وارد این جزیره شده‌اند. در حال حاضر ۱۰۰۰ مهاجر در مرکز نگهداری پناهجویان در لامپدوسا به‌سر می‌برند.
عامل اصلی دستگیر می‌شود
یکی از دلایلی که باعث فاجعه دریای مدیترانه شد، قفل کردن درب‌های کشتی به روی مهاجران است. عامل اصلی این تراژدی هم کاپیتان کشتی است که آن را به حال خود رها می‌کند و از کشتی فرار می‌کند. رویترز در این‌باره گزارش داد: پس از اینکه مشخص شد عامل اصلی غرق شدن مهاجران، کاپیتان کشتی است دستور دستگیری وی صادر شد. در این‌باره یورونیوز گزارش داد: دو نفر ازجمله محمدعلی مالک، کاپیتان بیست و هفت ساله تونسی کشتی ای که اخیرا با حدود هشتصد مهاجر غیرقانونی در دریای مدیترانه غرق شد، بازداشت شدند. کاپیتان این کشتی مسوول اصلی این تراژدی عنوان شده است. این دو نفر به همراه بازماندگان این کشتی صبح روز سه‌شنبه وارد جزیره سیسیل ایتالیا شده و بلافاصله دستگیر شدند. روکو لیگووری، دادستان کاتانیا، با اعلام این خبر گفت: «اتهام کاپیتان تسهیل مهاجرت غیرقانونی، غرق‌کردن کشتی و قتل تعداد زیادی مسافر است درحالی‌که اتهام عضو خدمه، تسهیل مهاجرت غیرقانونی است». همزمان پلیس راگوسا، واقع در جزیره سیسیل ایتالیا از بازداشت سه قاچاقچی انسان که اهل سوریه بودند، خبر داد.
نوشداروی پس از مرگ سهراب
سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از غرق شدن کشتی مهاجران جلسه‌ای اضطراری برگزار کردند. در این نشست طرح ۱۰ ماده‌ای پیشنهاد شده از سوی کمیسیون اروپا بررسی شد. از جمله راهکارهای مطرح در آن، می‌توان به افزایش بودجه عملیات «ترایتون»، توقیف و انهدام قایق‌های مستعمل مورد استفاده قاچاقچیان انسان و پیشنهاد پذیرش پنج هزار پناهجو در خاک اروپا اشاره کرد. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان با تاکید بر ضرورت مقابله با شبکه‌های قاچاق انسان گفت: «تراژدی اخیر که موجب کشته شدن ۹۵۰ تن شد، قبل از هر چیز به این معناست که ما باید عملیات نجات در دریا را بهبود بخشیم. اما لازم است در مورد توزیع پناهجویان در اروپا بحث کنیم. باید با شبکه‌های قاچاق انسان مقابله کنیم و برای برقراری ثبات در کشورهای همسایه جنوبی به‌ویژه لیبی کار موثری انجام دهیم.» ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز که از نحوه رفتار همتایان اروپایی‌اش نسبت به بحران مهاجرت در دریای مدیترانه ناخرسند است، خواستار اقدام جدی از طرف شرکای اروپایی شد و گفت: «توجه به چنین اولویتی را باید از اتحادیه اروپا خواست. ما چیزی متفاوت از اجتماع گروهی از کشورهایی که عضو یک باشگاه اقتصادی هستند می‌خواهیم. ما چیزی متفاوت از باشگاه تکنوکرات‌های آگاه به پویایی‌های ژئوپلیتیک اما بی‌مسوولیت در قبال درد و رنج موجود می‌خواهیم. بسیار خوش‌بینم که اتحادیه اروپا می‌تواند در نهایت تغییر رویه دهد.»اتحادیه اروپا در اکتبر سال گذشته از ابعاد عملیات نجات موسوم به
«ماره نوستروم »کاست تا توجهش را بر عملیات «ترایتون» متمرکز کند، طرحی که حفاظت از مرزهای اروپا را مد نظر دارد. عملیات ماره نوستروم در ناحیه‌ای در شمال آفریقا در حال انجام بود؛ جایی که شاهد بیشترین موارد غرق شدن کشتی‌های حامل مهاجران بوده است. حال آنکه عملیات ترایتون به سواحل ایتالیا و مالت محدود شد. این در حالی است که رهبران اروپا پس از آنکه صدها پناهجو جانشان را در دریای مدیترانه از دست دادند، به نادرستی تغییر در سیاستشان پی بردند.گزارش‌ها از کشته شدن بیش از 1700 مهاجر تنها از ژانویه گذشته تاکنون یعنی 100 برابر بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته حکایت دارد.